آموزش, آموزش زناشویی, آموزش نکات روابط زناشویی موفق, اخبار, ازدواج موفق, کاردستی, مادر و کودک

مسئولیت پذیری در رابطه: تمرین کردن مسئولیت پذیری با 5 روش

مسئولیت پذیری در رابطه

مسئولیت پذیری در رابطه: تمرین کردن مسئولیت پذیری با 5 روش

فرقی نمی کند ازدواج کرده اید یا هنوز در مرحله نامزدی و آشنایی قبل از ازدواج هستید؛ در هر صورت یکی از صفاتی که به عنوان یک شریک عاطفی باید در خودتان پرورش بدهید مسئولیت پذیری است. ما امروز به طور کامل درباره این موضوع و روشهای تمرین مسئولیت پذیری صحبت می کنیم.
مسئولیت پذیری در روابط چیست؟
مسئولیت پذیری در روابط به معنای به عهده گرفتن مسئولیت اعمال و رفتار و تاثیر آنها روی دیگران است. افراد مسئولیت پذیر متوجه این موضوع هستند که رفتارشان چه تاثیر منفی یا مثبتی روی طرف مقابلشان دارد و بر اساس این تاثیر روی رفتارشان اصلاحاتی اعمال می کنند تا روابطشان سالمتر و بهتر شود. مسئولیت پذیری یکی از اصول اساسی و مهم در روابط عاشقانه، خانوادگی و دوستانه است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
کسی که مسئولیت پذیر نیست به اینکه رفتار و کارهایش چه اثری روی شریک زندگی اش می گذارد توجهی نمی کند و اصرار دارد که همیشه طرف مقابلش به خاطر وجود مشکلات در رابطه مقصر است. از جمله علائم بارز عدم مسئولیت پذیری می توان به سرزنش کردن، رفتارهای خودخواهانه، قطع ارتباط صحیح و درست، مشاجره و تنش اشاره کرد.

توی این پک فوق العاده، تعمیرات و نگهداری منزل رو خودت انجام بده، همسرت و خونواده تو سربلند کن و کلی توی مخارج اضافی صرفه جویی کن!

حتما بخوانید: 26 نکته مهم برای جذب مردان توسط همسر
مسئولیت پذیری یکی از اصول اساسی یک رابطه درست و سالم است، چون:
1- خود آگاهی ایجاد می کند: برای اینکه در قبال اعمال و رفتارتان مسئولیت پذیر باشید، اول باید بدانید که در حال طی کردن چه مسیری هستید و چرا. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که هر وقت احساس خجالت می کنید، برای اینکه توجه از شما برداشته شوید خیلی تقلا می کنید. وقتی مسئولیت پذیری را تمرین می کنید، تک تک این رفتارها را از نظر می گذرانید و با خودتان فکر می کنید که اعمال و رفتار شما چه اثری دارند. به این ترتیب نسبت به رفتارها، عادات و تمایلات خودتان خودآگاهی پیدا می کنید.
2- باعث همدلی و درک بیشتر می شود: مسئولیت پذیری در اصل کاریست که حداقل به وجود دو نفر نیاز دارد. وقتی مسئولیت پذیر باشید، به جای اینکه فقط به خودتان فکر کنید این را در نظر می گیرید که اعمال و رفتار شما چه تاثیری روی اطرافیانتان دارد. با این تمرین همدلی شما با عزیزانتان بیشتر می شود. فرد مسئولیت پذیر خودش را جای دیگران می گذارد و احساسات را درک می کند، و این یکی از بخشهای اساسی هر رابطه درست و سالمی است.
3- فرهنگ همکاری را تقویت می کند: وقتی همه افراد یک رابطه می پذیرند که مسئولیت پذیر باشند، همکاری بین آنها بیشتر می شود. به این ترتیب تمام طرفهای موجود در رابطه احساس قدرت می کند و همه تلاشش را به کار می گیرند تا با دیگران برای داشتن یک رابطه خوب و درست همکاری کنند.

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

بسیار کاربردی: چگونه کسی را عاشق خود کنید؟ (12 روش  موثر)
نحوه تمرین مسئولیت پذیری در روابط
اگر دلتان می خواهد فرد مسئولیت پذیری باشید اما نمی دانید از کجا و چطور شروع کنید می توانید این نکات را مد نظر قرار بدهید. با رعایت این موارد می توانید مسئولیت پذیری را به یکی از بخشهای اصلی روابط خودتان تبدیل کنید:
1- شریک زندگی تان را در این فرایند دخیل کنید: مسئولیت پذیری تمرینی مشترک است و نمی توان به تنهایی آن را انجام داد. پس حتما باید هم شما و هم شریک عاطفیتان در این کار با هم همکاری کنید. صحبت کردن با طرف مقابلتان به شما کمک می کند تا بفهمید اعمال و رفتار شما چه تاثیری روی دیگران می گذارد. یادتان باشد که ایده بهبود رابطه را در یک زمان آرام و بی تنش مطرح کنید نه وسط دعوا و درگیری! چون ممکن است اینطور برداشت شود که شما قصد سرزنش طرف مقابلتان را دارید.
2- رفتارهای همیشگی خودتان را بررسی کنید: ببینید معمولا با همسرتان چطور رفتار می کنید؟ روی لحظات یا حرفایی که باعث ایجاد تنش و درگیری می شوند فکر کنید. خوب تمرکز کنید و ببینید معمولا کدام رفتار شما باعث ایجاد دعوا و مشاجره می شود؟ علاوه بر این باید به رفتارها و عادات خوب خودتان که باعث تقویت و بهتر شدن رابطه می شود هم فکر کنید و ببینید چه کارهایی باعث بهتر شدن رابطه شما می شود.
3- به این فکر کنید که اعمال و رفتار شما چه تاثیری روی شریک زندگیتان می گذارد: وقتی رفتارهای معمول و همیشگی خودتان را ارزیابی کردید، از خودتان بپرسید که این رفتار ممکن است چه تاثیری روی همسر یا شریک عاطفی شما بگذارد. چه رفتاری باعث می شود همسرتان احساس کند برای شما مهم است و کدام کارها باعث ناراحتی و دلخوری او می شود. بعد با همسرتان به آرامی و با ملایمت درباره مسائلی که رابطه شما را خراب می کند حرف بزنید و احساسش را درباره کارهای خودتان بپرسید.
بخوانید و به کار ببرید:  استفاده از قانون جذب برای دوستی، ثروت و موفقیت
4- تغییراتی ایجاد کنید که به نفع همه باشند: وقتی رفتارهای مختلف و تاثیرشان روی طرف مقابلتان را شناسایی کردید، نوبت تغییر کردن می رسد. در این مرحله باید به تغییراتی که باعث بهتر شدن رابطه می شوند فکر کنید. برای کاهش رفتارهای منفی و بیشتر کردن کارها و رفتارهای مثبت برنامه ریزی کنید.
یادتان باشد رابطه درست و صحیح به این معنی نیست که فقط شما باید کاملا خودتان را تغییر بدهید تا اطرافیانتان را خوشحال کنید، بلکه در یک رابطه درست، هر دو طرف برای بهتر شدن اوضاع با هم همکاری و تغییر می کنند. هم شما و هم شریک زندگیتان باید باید فداکاری و سازش را اولویت قرار بدهید و در جهت بهتر شدن مسائل برای هر دویتان تلاش کنید.
5- با هم جلو بروید: وقتی شروع به تمرین مسئولیت پذیری می کنید باید هر دو با هم تلاش کنید و جلو بروید. اگر متوجه شده اید همسرتان در حال تغییر برای بهبود روابط است، شما هم پا به پای او حرکت کنید و تنهایش نگذارید. مشارکت در رابطه باعث می شود هر دو طرف احساس اهمیت و دیده شدن پیدا کنند و با انگیزه بیشتری ادامه بدهند.
6- به طور منظم اوضاع را بررسی کنید: برای اینکه انرژی و انگیزه تان را حفظ کنید باید مرتب بررسی کنید و ببینید آیا جنبه های مختلف روابطتان بهبود پیدا کرده و اوضاع خوب پیش میرود یا نه. اگر متوجه اشتباهاتی شدید، دنبال راههایی بگردید که جلوی اشتباه هر دویتان در آینده را بگیرد.
7- از مشاور کمک بگیرید: اگر متوجه افزایش تنش و درگیری در روابطتان شدید و کاری از دستتان برنمی آمد، بهترین کار مراجعه به مشاور یا کمک گرفتن از یک شخص بی طرف است.
بلد باشید حل کنید: 15 تا از رایج ترین مشکلات زناشویی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *