آموزش, آموزش روش های جدید موفقیت در زندگی و کار, اخبار, تصمیم گیری, زندگی, کاردستی, مادر و کودک

هدف گذاری چیست؟ 5 مزیت و 12 روش هدف گذاری اصولی

هدف

هدف گذاری چیست؟ 5 مزیت و 12 روش هدف گذاری اصولی
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/08/word-image-229.jpeg

این روز ها مردم بیش از هر زمان دیگری به هدف داشتن اهمیت می‌ دهند اما گاهی اوقات واقعاً گیج می شوند که دقیقا چه هدفی در زندگی دارند. سوالی که پیش می آید این است که ما چرا به هدف نیاز داریم؟
محققان و روانشناسان اظهار دارند که یک رابطه مستقیم بین تعیین هدف و رسیدن به موفقیت وجود دارد. تعریف صحیح اهداف کمک می‌ کند که شما رفتار های جدید را به کار بگیرید و تمرکز خود را روی چیز هایی اختصاص دهید که برایتان اهمیت دارد.
البته فقط نباید به فکر تعیین هدف باشید، بلکه رسیدن به آن ها هم اهمیت زیادی دارد.
اگر احساس پوچی می کنید: احساس پوچی، افسردگی و بی هدفی: 12 دلیل و 9 راهکار
بیایید نگاهی به استراتژی هایی برای چگونگی تعیین هدف و رسیدن به آن ها، هم به صورت شخصی و هم شغلی بیاندازیم.
اهداف: هدف چیست و چرا ما هدف نداریم؟
قبل از تعیین هدف باید بدانید که هدف چیست. هدف چیزی است که شما می خواهید به آن برسید‌ در واقع نتیجه مورد علاقه شما یا گروهی از افراد است که برای رسیدن به آن خودتان را متعهد می دانید.اهداف معمولاً طولانی‌ مدت هستند، به زندگی و برنامه های شغلی انسان ها یا کمپانی و سازمان مربوط می شود. اگر بخواهیم ساده برایتان توضیح دهیم، هدف و رویا همراه با برنامه‌ ریزی و مسیر رسیدن به آن است.
در این قسمت ویژگی های اهداف واقعی را به شما معرفی می کنیم.
هدف به معنای زیر است:

نگاه شما به آینده. اهداف باید نتیجه بررسی‌ های دقیق و نگاه فرد به آینده و چیزهایی باشد که می‌ خواهد به دست بیاورد.
حساسیت در مورد زمان. موثر ترین اهداف زمانبندی دارند. اهداف عموماً یک چارچوب زمانی بلند مدت دارند و می‌ توانید آنها را به اهداف کوچکتر و اهداف کوتاه مدت تبدیل کنید.
ماهیت بزرگ. برای تعیین هدفی که رسیدن به آن سخت به نظر می‌ رسد، نگران نباشید، آزادانه از جعبه ذهن خود بیرون بیایید و کمی رویایی فکر کنید. شما می توانید اهداف کوچکتر و کوتاه‌ مدت را برای رسیدن به هدف بزرگ در ذهن تان ایجاد کنید.

هدف به معنای موارد زیر نیست:

مسیر. اهداف توضیح می‌دهند که شما چه می خواهید اما مسیرها مراحلی هستند که شما باید برای رسیدن به هدف باید در آن ها قدم بگذارید. به عنوان مثال “من می‌ خواهم با اعتماد بنفس در جمع صحبت کنم” یک هدف است اما این که “باید با یک مربی تمرین کنم و مهارت‌ های سخنرانی را در خود را افزایش دهم” یک مسیر است.
نیت. هدف با نیت متفاوت است. نیت اغلب کوتاه مدت بوده و نتایج کوتاه‌ مدتی هم دارد. نیت تصمیمی برای انجام دادن یا انجام ندادن چیزی است اما هدف چیزی است که شما می خواهید به آن دست پیدا کنید.
ماموریت انجام کار.‌ ماموریت انجام یک کار یک مسیر مستقیم، متمرکز و شفاف دارد که باید آن را دنبال کنید که معمولاً در یک کمپانی، تجارت یا گاهی اوقات به صورت فردی تعیین می‌ شود اما هدف، یک خواسته مشخصی است که یک نفر یا یک تیم برای رسیدن به آن حرکت و تلاش می کنند.

چرا باید برای خودتان و تیمی که دارید هدف تعیین کنید؟
در این قسمت دلایل تعیین هدف برای خود و تیم تان را به شما معرفی می‌ کنیم که اهمیت زیادی دارد.
هدف جهت شما را تعیین می‌ کند
اینکه زمان بگذارید و به این فکر کنید که در زندگی چه می خواهید، به شما حس هدفمند بودن را می دهد. به عنوان مثال شما می توانید یک برنامه ریزی چند ساله بر اساس چیزی که می‌ خواهید در زندگی داشته باشید و  ۵ سال آینده را ببینید.
هدف باعث می شود برنامه ریزی کنید
داشتن یک برنامه ریزی در بلند مدت، به شما کمک می‌ کند تا از حالت رویاپردازی خارج شوید و واقعاً به هدفتان برسید. تعیین اهداف در محل کار به شما کمک می‌ کند که نگاه مستقیمی به مسیر حرکت تیم بیندازید. همچنین به شما کمک می‌کند انتظارات خود را مشخص کنید و هرکس وظیفه خودش را به خوبی انجام دهد.

هدف به شما تصویر بزرگتری می‌ دهد
تعیین اهداف به ما کمک می‌ کند که یک مرحله به عقب برگردیم و نگاه دقیق تری به چیز هایی که در زندگی اهمیت دارند، بیاندازیم .‌ در واقع این مرحله اول برای یک زندگی پر از معنا است. تعیین اهداف در محل کار یا در یک تیم به همه افراد کمک می‌ کند که تصویر کلی از کارشان داشته باشند. شناخت هدف بلند مدت و چیزی که کمپانی به آن نیاز دارد، به شما و اعضای تیم کمک می کند که نقش خود را بهتر اجرا کنید.
هدف به شما انگیزه می‌ دهد
ماهیت تعیین هدف باعث ایجاد شور و شوق و انگیزه در شما می شود. تعیین یک هدف مشخص، شما را با انگیزه می کند که بهترین خود را به انجام برسانید. اعضای تیم با داشتن هدف، نگاه واضح و دقیق تری از اهداف خود خواهند داشت و برای رسیدن به آن انگیزه می گیرند. کار کردن با تیم و حرکت کردن به سمت یک هدف مشترک، یکی از راه های انگیزه دهی و رضایت بخش است که همه افراد را به نتیجه خوب می رساند.
هدف باعث می شود که کنترل بیشتری روی آینده داشته باشید
تعیین هدف باعث می‌ شود که شما پشت فرمان زندگی بنشینید و رانندگی کنید. با نوشتن اهداف شما به طور فعال، تایید می‌ کنید که در زندگی چه می خواهید و این اولین مرحله برای در دست گرفتن کنترل آینده زندگی تان است.
با این تکنیک ها یک بار و برای همیشه پرانگیزه و موفق بمانید!
چگونه هدف تعیین کنیم؟
حال که متوجه شدید اهداف فواید زیادی دارند، زمان آن است که یاد بگیرید چگونه هدف تعیین کنید و به آن ها دست پیدا کنید.
فرقی ندارد که این هدف برای یک گروه یا یک تیم باشد یا بخواهید اهداف شخصی تعیین کنید. در هر صورت بسیار مهم است که اهداف واقع بینانه داشته باشید. در این قسمت نکاتی برای تعیین اهداف شخصی و گروهی به شما معرفی می کنیم.
نکاتی برای تعیین اهداف فردی
1-علاقه خود را بشناسید
بخشی از پروسه و فرآیند تعیین هدف در زندگی باید در مورد چیز هایی باشد که به آن ها علاقه دارید و به آن ها ارزش می دهید. شما باید ببینید که به چه چیز هایی می خواهید برسید و در طولانی مدت خواستار چه اتفاقاتی هستید. اهداف شما باید برای تان معنادار باشند و زمانی که به آن ها دست پیدا کردید، به شما حس غرور بدهند.
2-اهدافی را تعیین کنید که می توانید کنترل کنید
اگر هدف شما بر اساس چیزی خارج از کنترل تان باشد، قادر نخواهید بود رسیدن به هدف خود را کنترل کنید. اهداف شخصی و فردی نباید وابسته به افراد دیگر باشد، زیرا عوامل خارجی تحت کنترل شما نیستند. در نتیجه شما روی هدف خود کنترل ندارید. در مورد چیزی که می توانید و نمی توانید مستقیما مسئولیت آن را بر عهده بگیرید، کاملا واقع بینانه عمل کنید.
3-آینده را تصور کنید
حتما زمان بگذارید و در مورد چیز هایی که دوست دارید در آینده ببینید و داشته باشید، خیال پردازی کنید و ببینید آیا به ایده‌ آل خود دست پیدا می‌ کنید یا خیر. به عنوان مثال اگر اهداف شغلی تعیین کرده‌ اید، از خودتان سوال بپرسید و ببینید که مسیر درستی را طی کرده اید؟ ببینید که در رویای تان دوست دارید به چقدر پول برسید؟ آیا می خواهید برای خودتان کار کنید؟ دوست دارید چند ساعت در روز کار کنید ؟ این سوال ها باعث می‌ شود که شما مطمئن شوید تعیین هدف تان درست بوده است یا خیر.

نکاتی برای تعیین هدف گروهی یا تیمی
1-طوفان مغزی
قبل از این که هدف اول را که به ذهن تان می رسد یادداشت کنید، زمان بگذارید تا طوفان مغزی را به اندازه یک تیم پیاده کنید. سوالات بزرگ بپرسید. مانند اینکه چه اتفاقی رخ می دهد که فکر کنید پیروز شده اید و پاسخ همه را بشنوید.
2-همه افراد را دخیل کنید
بسیار مهم است که همه افراد در پروسه تعیین هدف حضور داشته باشند. هر کدام از اعضای تیم باید احساس کنند که می توانند آزادانه صحبت کنند و ایده هایی برای اهداف را مطرح کنند. حرف های دیگران به ساخت اهداف کمک می‌ کند. ایده های اعضای تیم را یادداشت کنید. فرقی ندارد که چقدر ساده و احمقانه باشد. در هر صورت این افراد باید احساس کنند که شنیده می‌ شوند. شما می‌ توانید با وجود شنیدن حرف‌ های همه، یک هدف مشخص را برای کل تیم تعیین کنید.
7 روش تعیین هدف در زندگی (و رسیدن به آن)
3-بپرسید چرا؟
بسیار مهم است که هدف گروه را بشناسید و دلیل را بشنوید. در طول جلسه تعیین هدف، حتماً یک فضای آرامش بخش ایجاد کنید که باعث می شود حرف های همه شنیده شود؛ حتی اگر مطمئن باشید. از همه بپرسید که ما در حال انجام چه کاری هستیم، می خواهیم در آینده کجا باشیم، تعریف ما از موفقیت چیست؟ هر کدام از اعضای تیم باید نگاه و عقیده را در مورد رسیدن به هدف مشترک با شما به اشتراک بگذارد و واضح و شفاف صحبت کند.
پیشنهاداتی در مورد چگونگی رسیدن به اهداف زندگی
تعیین هدف فقط شروع کار است. بعد از این که اهداف خود را شناسایی کردید، رسیدن به آن ها هم یک پروسه مهم را طلب می کند. تلاش کردن برای رسیدن به اهداف، قطعاً به شما حس خوبی می دهد. در این قسمت نکاتی موثر را برای راه‌های چگونگی رسیدن به هدف را به شما معرفی می کنیم.
1-اهداف هوشمندانه داشته باشید
اگر اهداف تان هوشمندانه نباشند، قطعاً به آن ها نمی‌ رسید. اگر تا به حال در مورد اهداف هوشمندانه چیزی نشنیده اید، بدانید که این اهداف ویژگی‌ های زیر را دارند:

مشخص
قابل اندازه گیری
قابل دستیابی
مرتبط
دارای زمان بندی

تعیین هدفی که این ویژگی ‌ها را داشته باشد، یعنی رسیدن به موفقیت های بزرگ تر.
2-اهداف را بنویسید
فقط نباید در مورد هدف تصویرسازی کنید، بلکه باید یک قلم و کاغذ بردارید و آن ها را بنویسید. این کار باعث می شود که به اهداف تان نگاه واضح تری داشته باشید و آن ها را واقعی تر ببینید. مطالعه ای توسط یک متخصص در دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که نوشتن اهداف تأثیر زیادی در رسیدن به آن ها دارد. طبق تحقیقات، افرادی که اهداف خود را می نویسند، نسبت به آن هایی که این کار را انجام نمی دهند، فرصت بیشتری برای رسیدن به هدف شان دارند.

3- اهداف خود را قابل مشاهده کنید
برای این که یادتان نرود چه اهدافی دارید، باید آن ها را در جایی بنویسید که مقابل چشم تان باشد، جایی که آن را به طور منظم مشاهده کنید و مدام به خودتان یادآوری کنید که از زندگی چه می خواهید. اگر این اهداف شخصی هستند، می توانید آن ها را به آینه حمام،  یخچال یا میز تحریر خود بچسبانید و هر روز آن ها را ببینید‌. اهداف گروه باید جایی باشد که همه اعضای تیم بتوانند آن را ببینند و هر روز برای آن تلاش کنند.
4-اهداف را کوچک کنید
برای این که اکثر اهداف بزرگ بلند مدت هستند، باید آن ها را به چند هدف کوچک تقسیم کنید. باید اهداف خود را شبیه یک نردبان کنید. هدف اصلی را در بالای نردبان بنویسید و زیر آن اهداف  کوچک را یاداشت کنید تا مسیر رسیدن به هدف اصلی را طی کنید. مثلا اگر هدف شما ثروتمند شدن در زندگی است (هدف بزرگ) ابتدا آن را به دو بخش تاسیس شرکت ساختمانی (هدف کوچک شماره 1) و بخش سرمایه گذاری در بورس (هدف کوچک شماره 2) تقسیم کنید.
5-برنامه ریزی داشته باشید
اکنون که متوجه شدید به سمت چه چیزی حرکت می کنید، زمان آن است که بفهمید چگونه باید به آنها برسید. حتماً مراحل فردی که نیاز دارید برای رسیدن به هدف طی کنید را یادداشت کنید. یک برنامه فعال داشته باشید. هر مرحله از برنامه‌ ریزی خود را پیش ببرید ، از آن عبور کنید و سپس اقدامات خود را زیر نظر قرار دهید تا بتوانید به پیشرفت تان خوش بین تر و امیدوارتر باشید. روش انجام برنامه ریزی در اینجا
6-یک کاری انجام دهید
اهداف خود به خود به دست نمی آیند‌ . هنگامی که برنامه‌ریزی دقیق از چیزی که می‌ خواهید داشته باشید، ذهنتان فعال تر می شود. برنامه خود را عملی کنید؛ حتی کوچکترین اقدامات هم شما را یک قدم به هدف نزدیک تر می کند.
7-چشم انداز داشته باشید
شما می توانید به اهداف خود برسید‌. فقط باید به نقطه ای نگاه کنید که خود را به هدف تان نزدیک تر می بیند‌. سعی کنید یک زندگی متعادل داشته باشید. گاهی اوقات بین برنامه‌ ریزی‌ ها متوقف شوید و به خودتان استراحت دهید اما به جای آن تصویر بزرگتر هم در ذهن تان بسازید . با خودتان مهربان رفتار کنید و به خود زمان بدهید.  مثلا اگر چشم انداز شما تبدیل شدن به رییس شرکت است، آن را همیشه تصور کنید به عنوان چشم اندازی جذاب. این کار انگیزه می دهد و تمرکز می آورد.
8-موانع را شناسایی کنید
واقع ‌بینانه عمل کنید. در این مسیر با چالش‌ هایی مواجه خواهید شد ‌. به این فکر کنید که چه مشکلاتی بر سر راهتان قرار می گیرد و آن ها را یادداشت کنید. از موانع احتمالی آگاهی داشته باشید که باعث می شود در طول مسیر مدیریت بهتری داشته باشید.
9-حساب و کتاب کنید
تلاش برای رسیدن به هدف و آن هم تنهایی گاهی اوقات خسته کننده است اما حساب و کتاب کردن یعنی اینکه ببینید تا کجا پیش رفته اید و چقدر به هدف نزدیک شده‌ اید، به شما کمک می کند که پایدار و مقاوم پیش بروید، پیشرفت ثابت داشته باشید و به سمت هدف اشتیاق بیشتری نشان دهید . می توانید اهدافتان را با یک دوست به اشتراک بگذارید. اگر این هدف گروهی است، حتماً باید سعی کنید در کنار تیم حرکت کنید.
10-دوباره هدف تنظیم کنید
شاید در چارجوب زمانی که می خواستید به هدف خود نرسید‌ شاید کمی غیر واقع بینانه هدف تعیین کرده‌ اید اما اشکالی ندارد. به جای این که ناامید شوید، زمان بگذارید، اهداف خود را مرور کنید و ببینید چه چیز هایی را باید تغییر دهید . شما باید دوباره زمان بندی جدید را تعیین کنید و برنامه بریزید.
در ادامه بخوانید: لیست جامع 100 هدفی که قبل از مرگ باید به آنها رسید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *