آموزش, اخبار, درمان بیماری های شایع روانی, روانی, کاردستی, مادر و کودک, وزن

چرا احساس سیری نمی کنیم؟ 3 راهکار موثر

احساس گرسنگی

چرا احساس سیری نمی کنیم؟ 3 راهکار موثر
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image.jpeg

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که پس از غذا خوردن، همچنان احساس گرسنگی می کنند؟ اگر اینطور است، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب با ترفندها و نکاتی آشنا می شوید که موجب رفع اشتها و گرسنگی شما بعد از غذا خوردن می شود. اما قبل از آن بهتر است با اهمیت سیر شدن و دلایل احساس گرسنگی پس از خوردن غذا آشنا شوید.
سیری چیست و چرا مهم است؟
سیر شدن زمانی اتفاق می ‌افتد که به دلیل غذا خوردن، انرژی لازم بدن تامین می شود و معده، پیام توقف غذا خوردن را از طریق عصب‌ ها به مغز می‌ دهد. اما سیر شدن چه اهمیتی دارد و چگونه بر سلامتی ما تاثیر می گذارد؟
140 عادت بدی که باید آنها را ترک کنیم (مگا لیست)
اهمیت سیر شدن

سیر شدن به ما کمک می کند تا وزن متعادلی داشته باشیم زیرا احتمال پرخوری را کاهش می دهد.
اگر احساس سیری کنیم، کمتر به سمت تنقلات ناسالم خواهیم رفت و به این ترتیب تغذیه ی سالم تری خواهیم داشت.
سیر شدن و لذت بردن از وعده های غذایی متعادل، راهی عالی برای تغذیه ی بدن و متعادل سازی رژیم غذایی است.

بنابراین سیر نشدن علاوه بر اینکه احساس ناخوشایندی در ما ایجاد می کند، برای سلامتی کلی هم مضر است. اما دلیل سیر نشدن چیست؟
چه دلایلی موجب می شود که بعد از غذا خوردن، همچنان احساس گرسنگی کنیم؟
سبک زندگی و برخی عادات و رفتارهای غلط، می تواند علت سیر نشدن شما پس از غذا خوردن باشد. برخی از این موارد عبارتنداز:

حواس پرتی هنگام غذا خوردن. تحقیقات نشان می دهد افرادی که در زمان غذا خوردن، هیچگونه توجه ذهنی ندارند، کمتر احساس سیری می کنند و بیشتر در طول روز غذا می خورند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، سعی کنید تمرینات ذهن آگاهی (حضور در لحظه) را انجام دهید تا سیگنال های بدن خود را بهتر درک کنید.
سریع غذا خوردن. تحقیقات نشان می دهد که تمرکز و جویدن غذا، با احساس سیری رابطه ی مستقیمی دارد. افرادیکه تند غذا می خورند نسبت به آنهایی که به آرامی غذا می خورند، کمتر احساس سیری می کنند. اگر شما هم سریع غذا می خورید، سعی کنید غذا را کامل بجوید تا احساس گرسنگی تان بطور کامل برطرف شود.
استرس. استرس موجب بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول می شود. کورتیزول احساس گرسنگی و ولع غذا خوردن را بالا می برد. اگر بیشتر مواقع استرس دارید، سعی کنید یوگا یا مراقبه را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.
زیاد ورزش کردن. افرادی که زیاد ورزش می کنند، اشتهای زیادتر و متابولیسم سریعتری دارند. اگر زیاد ورزش می کنید، احتمالا برای تأمین سوخت و انرژی لازم برای ورزش، به مصرف غذای بیشتری نیاز خواهید داشت.
کمبود خواب. خواب کافی برای تنظیم هورمون هایی مانند گرلین (هورمون پپتیدی معده) ضروری است. سطح این هورمون در افرادیکه کمبود خواب دارند، بیشتر است. برای داشتن خواب کافی سعی کنید برنامه ی خواب خود را تنظیم کنید یا از قرار گرفتن در معرض نورهای آبی مانند موبایل یا لپ تاپ در شب، اجتناب کنید. (نورهای آبی مصنوعی موجب کاهش میزان ملاتونین و در نتیجه کاهش کیفیت و کمیت خواب می شوند.)
به اندازه ی کافی غذا نخوردن. در بعضی شرایط ممکن است بعد از غذا خوردن احساس گرسنگی کنید و دلیل آن فقط این باشد که در طول روز به اندازه کافی غذا نخورده اید.
بالا رفتن سطح قند خون و مقاومت به انسولین. افزایش قند خون و مقاومت به انسولین می تواند میزان گرسنگی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با چکاپ ها و معاینات دوره ای، از نرمال بودن سطح قند خون خود اطمینان حاصل نمایید.
داشتن رژیم غذایی نامتعادل. احساس گرسنگی می تواند پس از مصرف وعده های غذایی سنگین بر پایه کربوهیدرات و فاقد پروتئین یا چربی های سالم رخ دهد. بنابراین با متعادل کردن رژیم غذایی و دوری از خوراکی هایی که سیری کاذب ایجاد می کنند، به رفع گرسنگی خود کمک کنید.

حال که به دلایل سیر نشدن پس از غذا خوردن پی بردید، بهتر است راهکارهای برطرف کردن آن را هم بدانید. در این قسمت 3 نکته ی بسیار موثر برای رفع گرسنگی آورده شده است که می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.
چطور از شر چیزی که در ذهنمان است خلاص شویم؟ (24 ترفند)
چطور می توانیم مشکل سیر نشدن مان را برطرف کنیم؟
سوال بسیاری از افراد این است که چطور می توانیم بعد از غذا خوردن احساس گرسنگی خود را برطرف کنیم و تا زمان وعده ی غذایی بعدی، کاملا سیر بمانیم؟
در اینجا سه ​​نکته برای سیر شدن آورده شده است که ممکن است طرز تفکر شما درباره تغذیه سالم را هم تغییر دهد.
نکته ی شماره 1: رژیم غذایی متعادلی داشته باشید
متعادل کردن رژیم غذایی، برای رفع گرسنگی بسیار مهم است. البته داشتن رژیم غذایی متعادل علاوه بر احساس سیری، جهت برآورده کردن نیازهای غذایی لازم برای رشد و پرورش و تغذیه بدن هم لازم است.
به عنوان یک قانون کلی، رژیم غذایی متعادل رژیمی ست که حاوی چربی های سالم، پروتئین ها و کربوهیدرات های پیچیده باشد.
در این قسمت توضیحات لازم برای هر یک از موارد فوق آورده شده است و مثال هایی برای آنها ذکر شده است.
پروتئین
پروتئین علاوه بر عضله سازی، وظایف مهم دیگری هم در بدن دارد. تحقیقات نشان می دهد که پروتئین بسیار سیر کننده است و بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی، کمک زیادی به رفع گرسنگی می کند.
در اینجا برخی از غذاهای غنی از پروتئین آورده شده است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

مرغ
بوقلمون
ماهی سالمون
تخم مرغ
لوبیا / عدس
تمپه (یکی از فرآورده های سنتی سویا)

چربی
چربی‌ ها برای ادامه حیات انسان لازم و ضروری هستند چون در عملکردهای حیاتی بدن نقش مهمی دارند. پس بجای حذف چربی ها، بهتر است انتخاب درستی داشته باشید و از انواع چربی های سالم و مغذی استفاده کنید. چربی ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی هستند و نقش مهمی در سیر شدن ما دارند.
برخی از منابع غذایی سالم چربی ها، عبارتنداز:

آجیل و دانه ها
کره آجیل
ماهی های چرب
آووکادوها
زیتون و روغن زیتون

کربوهیدرات های پیچیده
هنگام انتخاب کربوهیدرات ها، باید هوشمندانه عمل کنید. بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده ای که حاوی فیبر هستند و ارزش غذایی بالایی دارند، استفاده کنید (فیبر = سیر کننده!). از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده، فرآوری شده و شیرین (مانند ماکارونی، نان سفید، شیرینی) که موجب بالا رفتن سطح قند خون و ایجاد سیری کاذب می شوند، اجتناب کنید.
نمونه هایی از کربوهیدارت های سالم عبارتنداز:

کوینو
جو دوسر
سیب زمینی شیرین
سبزیجات صلیبی (کلم بروکلی، گل کلم)
عدس
لوبیا

21 راهکار صبح زود بیدار شدن با وجود نفرت از صبح
نکته ی شماره 2: غذا خوردن ذهن آگاهانه را امتحان کنید
بیشتر انسان ها در دنیای امروزی، سبک زندگی پرتنش و شلوغی دارند و غذا خوردنی که بیشتر از 10 دقیقه طول می کشد، برای اکثر افراد بی مفهوم است. زندگی پرمشغله موجب استرس، حواس پرتی در زمان غذا خوردن و سریع غذا خوردن می شود و همین عوامل موجب عدم احساس سیری می شود. برای رفع این مشکل می توانید تکنیک خوردن ذهن آگاهانه (Mindful eating) را امتحان کنید.
خوردن ذهن آگاهانه یک ابزار فوق العاده با ارزش برای سیر شدن است. منظور از غذا خوردن ذهن آگاهانه این است که به آنچه می خوریم توجه کنیم. این تکنیک شامل توجه به غذا، آهسته جویدن و دوری از اضطراب بعد از غذا خوردن است. شما باید در زمان هایی از روز غذا بخورید که از تنش های کاری و خانوادگی به دور باشید و تمام تمرکز خود را به زمان حال معطوف کنید. به این ترتیب ذهن و بدن شما از غذا خوردن لذت می برد.

احساس سیری بعد از غذا یک مولفه ی ذهنی و جسمی دارد که از رضایت واقعی نشستن و لذت بردن از غذا ناشی می شود.
بنابراین بدون هیچ گونه حواس پرتی غذا بخورید و موبایل و اینستاگرام را برای لحظه ای کنار بگذارید. فقط روی غذا تمرکز کنید و به این ترتیب، آرامش بخش ترین اوقات روز خود را در زمان غذا خوردن تجربه کنید.
بهترین زمان برای ورزش لاغری و چربی سوزی چه زمانی است؟
نکته ی شماره 3: آهسته غذا بخورید
در کنار تکنیک های خوردن ذهن آگاهانه، سعی کنید غذای خود را کامل بجوید و آهسته غذا بخورید. شاید تابحال به این نکته توجه نکرده باشید اما در زمانی که با آگاهی کامل ذهنی و تمرکز غذا می خورید، متوجه سریع غذا خوردن خود خواهید شد.
مطالعات علمی نشان داده است که انسان زمانی احساس سیری می کند که مغز فرمان سیری را از هورمون های گوارشی دریافت کند. بنابراین با آهسته غذا خوردن، مغز سریعتر سیگنال های سیری را دریافت می کند و احساس گرسنگی شما برطرف می شود. این درحالیست که سریع غذا خوردن فرآیند سیگنال های طبیعی بدن که شامل هورمون ها و ارتباط بین شکم و مغز است را مختل می کند.
حرف آخر…
سوخت رسانی به بدن با غذاهای مفید و سرشار از مواد مغذی، اولین قدم برای رفع گرسنگی و احساس سیری است. علاوه بر این، باید به نحوه ی غذا خوردن خود نیز توجه کنید.
اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که بعد از غذا خوردن احساس سیری نمی کنید، از نکات ذکر شده در این مطلب استفاده کنید. بدون شک نکات فوق، تاثیر زیادی در سبک غذا خوردن و احساس سیری پس از آن دارد و به حل مشکل شما کمک می کند.
20 نکته روانشناسی که در 99 درصد شرایط زندگی واقعی هستند!
منبع 1 منبع 2

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *