آموزش, اخبار, اطلاعات عمومی, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

چرا خانم ها پریود می شوند؟ 7 باور نادرست و پاسخ به سوالات رایج

[ad_1]

قاعدگی فرآیندی است که در آن خون و بافت های رحمی از واژن خارج می شوند. قاعدگی برای دختران و زنان در سن باروری، یک روند طبیعی و سالم است. در اکثر کشورها بخصوص جوامع غربی به این دوران پریود یا ” the period” گفته می شود. قاعدگی به طور معمول 2 تا 5 روز طول می کشد اما مدت زمان آن در افراد مختلف، متفاوت است.
قاعدگی به چه معناست و چرخه قاعدگی چیست؟
اولین پریود در زبان عامیانه “منارک” گفته می شود که در واقع نشاندهنده ی شروع سن باروری یک دختر است. زمان منارک در افراد مختلف متفاوت است.
دوره ی قاعدگی بخشی از چرخه قاعدگی است. چرخه ی قاعدگی، چرخه ای از تغییرات بیولوژیکی ست که در سیستم تولید مثل یک زن یا دختر اتفاق می افتد تا بدن او را برای بارداری آماده کند. این تغییرات توسط هورمون ها و مواد شیمیایی طبیعی در بدن ایجاد می شود. این چرخه با رسیدن دختر به سن بلوغ آغاز می شود و تا زمانی که به پایان سن باروری خود می رسد (که به آن یائسگی نیز می گویند) ادامه می یابد.
20 تا از نکات همسرداری و زناشویی موفق برای خانم ها
چرخه قاعدگی تقریباً 28 روز طول می کشد اما می تواند کوتاه تر یا طولانی تر هم باشد. این چرخه در هر فرد، از روز پس از اتمام دوره قاعدگی شروع می شود و تا شروع دوره ی بعد محاسبه می شود. قاعدگی شامل ریختن پوشش رحم و بقایای تخمک نابارور است. این دوره با افزایش هورمون استروژن ادامه می یابد و پوشش رحم دوباره ضخیم و اسفنجی می شود (به طور معمول در روزهای 6 تا 8 چرخه ی قاعدگی).
آزاد شدن تخمک از تخمدان ها را “تخمک گذاری” می گویند (که حدود روز چهاردهم چرخه ی قاعدگی شروع می شود اما در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد). سپس تخمک از طریق لوله رحمی به سمت رحم حرکت می کند (که به طور معمول در روز 15 تا 24م چرخه اتفاق می افتد). اگر تخمک بارور نشود، در دیواره رحم کاشته نمی شود و در عوض از بین می رود و سطح هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون کاهش می یابد. این روند با شروع یک چرخه جدید تکرار می شود.

زمان چرخه های قاعدگی معمولا قابل پیش بینی است اما ممکن است تغییر کند. این تغییرات بیشتر در چند سال اول پس از قاعدگی اتفاق می افتند. پریود نشدن، یکی از نشانه بارداری است. تغییرات دیگر می تواند ناشی از استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، استرس، تغذیه، فعالیت بدنی یا ابتلا به برخی بیماری ها باشد. برخی از تغییراتی که در چرخه اتفاق می افتد، بخشی طبیعی از روند پیری محسوب می شود.
عواقب چرخه قاعدگی در برخی کشورها
تعدادی از عواقب چرخه ی قاعدگی برای زنان و دختران در برخی از کشورها عبارتنداز:
1- طرد شدن از زندگی اجتماعی
در برخی از کشورها، مردم بر این باروند که دوران قاعدگی، کثیف و شرم آور است و همین امر موجب طرد شدن زنان از زندگی اجتماعی، می شود. برخی از محدودیت ها شامل ممنوعیت دست زدن به غذا یا ورود به فضاهای مذهبی و منزوی کردن زنان و دختران می باشد. این محدودیت ها موجب می شود که زنان یا دختران از شرکت در فعالیت هایی مانند مدرسه رفتن، ورزش کردن یا شرکت در اجتماعات بترسند. این زنان از زندگی اجتماعی طرد می شوند و نمی توانند یک زندگی سالم و عمومی را تجربه کنند.
2- مانعی در راه رسیدن به فرصت ها
تصور غلط رایج دیگر این است که زنان و دختران به دلیل چرخه قاعدگی، قابلیت های جسمی و احساسی کمی دارند. چنین طرز فکری می تواند مانعی در راه رسیدن به فرصت ها باشد و نابرابری جنسیتی را تقویت کند. حقیقت این است که چرخه ی قاعدگی، به هیچ وجه باعث کاهش توانایی ها و قابلیت های زنان و دختران نمی شود.
3- مواجهه با موانع بهداشت و سلامت
فقر و بحران های بشردوستانه باعث کاهش دسترسی زنان و دختران به لوازم مورد نیاز، برای رعایت بهداشت دوران قاعدگی شده است.
زنان و دختران آسیب پذیر در کشورهایی با درآمد متوسط ​​و بالا هم گاهی اوقات با دسترسی ضعیفی به وسایل حمام و محصولات بهداشتی زنانه (بخصوص در مدرسه های سطح پایین، زندان ها و پناهگاه های بی خانمان ها) روبرو می شوند.
4- افزایش آسیب پذیری ها
شروع قاعدگی که منارک نامیده می شود، می تواند حقوق بشر مربوط به زنان را تضعیف کند. منارک در بسیاری از نقاط جهان، نشانه ی آمادگی دختران برای ازدواج یا فعالیت جنسی است. این باعث می شود که دختران مورد سوء استفاده هایی از جمله کودک همسری و خشونت جنسی قرار بگیرند و به این ترتیب آسیب پذیری آنها افرایش پیدا کند.
20 نکات خانه داری مدرن برای همه خانم ها
زنان و دختران برای مدیریت قاعدگی خود، به چه چیزهایی نیاز دارند؟
در برخی از کشورها، مسائل مربوط به سلامتی زنان و دختران (قاعدگی، بارداری، زایمان، تغییرات پس از زایمان و یائسگی) اغلب توسط تصمیم گیرندگان، سیاست گذاران، مربیان و حتی مراکز پزشکی نادیده گرفته می شود. در نتیجه زنان و دختران معمولاً درباره تغییراتی که در مراحل مختلف زندگی تجربه می کنند، چیزهای کمی می دانند. بسیاری از دختران تا قبل از رسیدن به سن بلوغ در مورد قاعدگی چیزی نمی دانند و همین امر می تواند پریود شدن را به یک تجربه ترسناک و گیج کننده برای آنها تبدیل کند.
برخی از نیازهای زنان و دختران در دوران قاعدگی عبارتنداز:

دسترسی به وسایل تمیز و بهداشتی برای جذب یا جمع آوری خون قاعدگی
دسترسی زنان به مکان امن و خصوصی برای تعویض وسایل بهداشتی و در اختیار داشتن مکانی برای دفع وسایل قاعدگی استفاده شده یا شستن وسایل قابل تعویض
دسترسی به آب تمیز و صابون برای رعایت بهداشت قاعدگی
داشتن آموزش مقدماتی در مورد چرخه قاعدگی و نحوه کنترل آن بدون ناراحتی و ترس
دسترسی زنان و دختران به اطلاعات و مراقبت های بهداشتی در صورت بروز اختلالات مربوط به قاعدگی

محصولات بهداشتی مخصوص دوران قاعدگی، باید برای افرادی که از آنها استفاده می کنند ایمن، موثر و قابل قبول باشد. این محصولات ممکن است شامل نوار بهداشتی، دستمال های بهداشتی قابل استفاده مجدد، تامپون های یکبار مصرف و پارچه های تمیز و جاذب مانند پارچه یا لباس زیر باشد.
عدم مدیریت صحیح قاعدگی، چه عواقبی بهمراه دارد؟
عدم دسترسی به محصولات بهداشتی مناسب در دوران قاعدگی، ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت ها شود. به عنوان مثال برخی از مطالعات نشان می دهد که در مناطق مرطوب، پدهای چند بار مصرف کاملا خشک نمی شوند و همین امر احتمال ابتلا به عفونت را بالا می برد.
برخی از زنان و دختران محروم، به هیچ یک از محصولات قاعدگی دسترسی ندارند. به این ترتیب ممکن است برای جذب یا جمع آوری خون قاعدگی به پارچه، برگ، روزنامه یا وسایل غیر بهداشتی دیگر متوسل شوند. این وسایل علاوه بر افزایش احتمال عفونت، موجب نشتی خون قاعدگی می شوند و باعث شرم و خجالت زنان می شود.

یک مطالعه نشان داد که زنان و دخترانی که قادر به استحمام و یا تعویض پد بهداشتی خود نیستند، ممکن است با خطر ابتلا به عفونت های تناسلی مانند عفونت مخمر، واژینوز یا عفونت ادراری مواجه شوند.
زنان و دختراني كه در فقر شديد و در بحران های بشر دوستانه زندگي مي كنند، ممكن است بيشتر با اين چالش ها روبرو شوند. به عنوان مثال یک گزارش نشان داد که میزان عفونت های واژن در پناهندگان سوری بالاست و این امر ناشی از ضعف مدیریت بهداشت قاعدگی می باشد.
انتظارات و اعتقادات فرهنگی نیز می تواند نقش مهمی در این امر داشته باشند. در برخی از سنت ها لمس یا شستن اندام تناسلی را در دوران قاعدگی، کار ناپسندی تلقی میکنند و همین امر موجب افزایش آسیب پذیری زنان در برابر عفونت ها و ناراحتی ها می شود و بر احساس شرافت آنها تأثیر می گذارد.
علائم یا اختلالات مربوط به قاعدگی چیست؟
قاعدگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و حتی یک نفر می تواند دوره های بسیار متفاوتی را در طول زندگی خود تجربه کند. بنابراین چنین تفاوت هایی کاملا سالم و طبیعی است. اما هنگامی که قاعدگی مانع از انجام فعالیت های منظم و روزانه می شود، به مراقبت های پزشکی نیاز دارد. متأسفانه عدم توجه و آموزش در مورد قاعدگی موجب می شود که بسیاری از زنان و دختران سالهای زیادی را بدون دریافت مراقبت مناسب پشت سر بگذرانند. در این قسمت برخی از شرایط و اختلالات مربوط به قاعدگی آورده شده است.
یکی از اختلالات رایج قاعدگی، دیسمنوره است که به آن قاعدگی یا دوره های دردناک نیز گفته می شود. این اختلال اغلب به صورت درد لگن، شکم یا کمر بروز می کند. این درد در برخی موارد می تواند ناتوان کننده باشد. مطالعات نشان می دهد که دیسمنوره یک مشکل مهم زنان در سراسر جهان است که به غیبت در مدرسه و کار و همچنین کاهش کیفیت زندگی منجر می شود.
چگونه مثل یک ملکه رفتار کنیم؟ روش صحبت و رفتار
گاهی اوقات قاعدگی نامنظم می تواند نشان دهنده یک اختلال جدی باشد. به عنوان مثال برخی از زنان و دختران ممکن است دچار خونریزی غیرطبیعی شدید یا طولانی مدت شوند که منوراژی نامیده می شود و این امر می تواند نشاندهنده ی عدم تعادل هورمونی یا مشکلات دیگر باشد.
درد طاقت فرسا یا خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی می تواند نشان دهنده مشکلات تولیدمثلی مانند آندومتریوز (رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم) یا فیبروئید (رشد ناگهانی رحم) باشد.

دوره های نامنظم، کم و طولانی مدت می تواند بیانگر اختلالاتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.
پریودهای بسیار سنگین نیز می تواند خطر کم خونی فقر آهن را افزایش دهد که خود منجر به خستگی مفرط، ضعف، سرگیجه و علائم دیگر می شود. کم خونی شدید یا مزمن فقر آهن می تواند در دوران بارداری عوارض خطرناکی ایجاد کند.
چطور با کلاس باشیم؟ (راهنمای کامل تیپ و ظاهر برای خانم ها)
تغییرات هورمونی مربوط به چرخه قاعدگی می تواند منجر به ایجاد علائم جسمی و عاطفی از درد، سردرد و درد عضلانی گرفته تا اضطراب و افسردگی شود. این علائم گاهی اوقات به عنوان سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته می شود اما در صورت شدید یا ناتوان کننده بودن، بعنوان اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (یا اختلال نارسایی قبل از قاعدگی) محسوب می شود.
همچنین برخی از رسومات و سنت های مرسوم، می تواند مشکلات مربوط به قاعدگی را تشدید کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که ختنه دستگاه تناسلی زنان می تواند دوره های قاعدگی طولانی تر و دردناک تری ایجاد کند.
PMS (سندرم پیش از قاعدگی) چیست و چه زمانی بروز می کند؟
بسیاری از زنان و دختران، تقریباً یک هفته قبل یا در طی چند روز اول قاعدگی، مجموعه ای از ناراحتی های جسمی یا عاطفی را که تحت عنوان سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته می شود، تجربه می کنند.
PMS در افراد مختلف بصورت متفاوتی ظاهر می شود و ممکن است در دوره های قاعدگی متفاوت باشد. شایعترین علائم PMS شامل تغییر در اشتها، کمردرد، آکنه، نفخ شکم، سردرد، افسردگی، احساس غم، تنش یا اضطراب، تحریک پذیری، تعریق، حساس شدن سینه ها، احتباس آب، یبوست یا اسهال، مشکل در تمرکز، بی خوابی و خستگی است. برای برخی زنان این علائم می توانند آنقدر شدید باشند که موجب محرومیت از کار یا تحصیل شوند این درحالیست که برای زنان دیگر مشکل خاصی ایجاد نمی کند.
هنر خوب صحبت کردن با افراد مختلف
به طور متوسط ​، زنان در 30 سالگی به PMS مبتلا می شوند. PMS ممکن است با نزدیک شدن فرد به سن یائسگی و به دلیل نوسانات سطح هورمون ها افزایش یابد.
علت بروز سندروم پیش از قاعدگی هنوز بطور کامل مشخص نیست. محققان معتقدند این امر به دلیل افت چشمگیر استروژن و پروژسترون است که پس از تخمک گذاری و در زمانی که زن باردار نیست، اتفاق می افتد. علائم PMS اغلب هنگامی که سطح هورمون ها دوباره شروع به افزایش می کند، از بین می رود.
حدود نیمی از زنانی که به PMS مبتلا می شوند، ممکن است بیماری های دیگری مانند افسردگی یا اختلالات اضطرابی، انسفالومیلیت میالژیک یا سندرم خستگی مزمن، سندرم روده تحریک پذیر و سندرم مثانه دردناک هم داشته باشند.
تصورات غلط مربوط به PMS می توانند در ایجاد تبعیض جنسیتی و افزایش آن، نقش داشته باشند. به عنوان مثال برخی افراد ممکن است تصور کنند که سندرم پیش از قاعدگی بر همه زنان تأثیر می گذارد یا توانایی زنان در مدرسه یا محل کار را تضعیف می کند.
قاعدگی از چه سنی شروع می شود؟
شروع قاعدگی که منارک نامیده می شود، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و معمولاً در سنین 10 تا 16 سالگی شروع می شود.
منارک در موارد نادر، می تواند قبل از رسیدن یک دختر به سن 7 یا 8 سالگی نیز اتفاق بیفتد. علاوه بر این ممکن است به دلیل سوء تغذیه، ورزش بیش از حد یا ابتلا به برخی بیماری ها، به تأخیر بیفتد یا اصلا اتفاق نیفتد.
راز های خوشتیپ بودن خانم ها (10 نکته کاربردی)
مشخص کردن میانگین جهانی سن شروع قاعدگی دشوار است، زیرا دسترسی به داده های جدید و قابل مقایسه دشوار است. نتایج یک مطالعه در سال 1998 نشان داد که میانگین سن شروع قاعدگی، حدود 14 سالگی است.

برخی مطالعات نشان داده است، دخترانی که در کشورها و جوامع پردرآمد زندگی می کنند، زودتر به سن قاعدگی میرسند. تحقیقات انجام شده در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی نشان می دهد که این امر به تغذیه و وضعیت اقتصادی اجتماعی افراد مربوط می شود. این بدان معناست که دخترانی که تغذیه و سطح سلامتی بالاتری دارند، زودتر به سن بلوغ می رسند.
تعیین میانگین سن یائسگی هم دشوار است اما اطلاعات منتشر شده در سال 1999، نشان می دهد که میانگین سنی توقف چرخه ی قاعدگی، حدود 50 سال است.
تصورات غلط و محدودیت های مذهبی رایج در مورد قاعدگی چیست و این موارد چه تاثیری بر زندگی زنان می گذارد؟
تصورات غلط و محدودیت های مذهبی در بسیاری از فرهنگ ها وجود داشته و دارند. در سراسر جهان و در طول تاریخ، باورهای غلط در مورد قاعدگی منجر به طرد شدن زنان و دختران از فرصت های مختلف شغلی و تحصیلی شده است. در این قسمت باورها و تصورات غلط در مورد قاعدگی و همچنین تأثیر آنها بر زنان و دختران آورده شده است.
1- قاعدگی کثیف یا خطرناک است
خون قاعدگی قطعاتی از بافت رحم است که با خون مخلوط شده و هیچ خاصیت خاص و خطرناکی ندارد. اما باور غلطی که در بسیاری از جوامع تاریخ وجود داشته این است که زنان پریود می توانند به گیاهان، غذاها و دام ها آسیب برسانند. دانشمندان غربی در دهه 1930 فکر میکردند که بدن زنان پریود، “منوتوکسین” که نوعی سم است، تولید می کند.
هنوز هم اعتقادات مشابه موارد فوق، در میان برخی افراد رواج دارد. برخی جوامع معتقدند زنان و دختران پریود، موجب انتشار و گسترش بدبختی می شوند. در نتیجه این زنان ممکن است با محدودیت هایی در زندگی روزمره از جمله ممنوعیت حضور در مراسم مذهبی، بازدید از فضاهای مذهبی، دست زدن به غذا یا خوابیدن در خانه، مواجه شوند.
8 تا از جدیدترین و موثرترین روش های درمان اضطراب زنان
سنت چوپادی غرب نپال، زنان و دختران را از پخت غذا منع می کند و آنها را مجبور می کند تا شب را بیرون از خانه (اغلب در یک کلبه یا سوله دام) بگذرانند. قوانین مشابهی نیز در مناطقی از هند و دیگر کشورها اعمال می شود. انزوا و اخراج از خانه برای زنان و دختران بسیار خطرناک و حتی کشنده است. به عنوان مثال، زنان و دختران طرد شده در نپال، در معرض خطراتی مانند سرمای شدید، حملات حیوانات یا حتی خشونت جنسی قرار گرفته اند.
این باورهای غلط می تواند بر توانایی زنان و دختران در کنترل بهداشت و سلامت خود تأثیر بگذارد. همانطور که در بالا هم اشاره شد، برخی فرهنگ ها زنان و دختران را از لمس یا شستن دستگاه تناسلی خود در دوران قاعدگی منع می کنند و همین امر احتمال ابتلا به عفونت ها را افزایش می دهد. حتی در برخی از مناطق افغانستان اعتقاد بر این است که شستن بدن در دوران قاعدگی می تواند منجر به ناباروری شود. در جاهای دیگر، زنان و دختران از این که بدن آنها باعث آلودگی منابع آب یا توالت میشود، می ترسند.
این باورها بر چگونگی دفع محصولات بهداشتی دوران قاعدگی توسط زنان و دختران هم تأثیر می گذارد. در بعضی از نقاط، زنان دستمال ها و پدهای بهداشتی خود را می سوزانند تا از لعن حیوانات یا طبیعت جلوگیری کنند. در مناطق دیگر نیز اعتقاد بر این است که سوزاندن محصولات بهداشتی باعث ناباروری می شود. برخی جوامع معتقدند برای جلوگیری از جذب ارواح شیطانی، باید محصولات بهداشتی را دفن کرد. برخی دیگر بر این باورند که دفع نامناسب این محصولات می تواند باعث قاعدگی مستمر و ادامه دار شود.
2- خوردن برخی از غذاها برای زنان و دختران پریود ممنوع است
بسیاری از جوامع معتقدند که زنان و دختران پریود نمی توانند غذاهای خاصی مانند غذاهای ترش یا سرد یا غذاهایی که احتمال خراب شدن آنها وجود دارد را بخورند. این تصورات بسیار مخرب و غلط هستند چون محدودیت های غذایی می توانند موجب محدود کردن مصرف مواد مغذی شود و زنان را در معرض ابتلا به برخی بیماری ها قرار دهد.
ارگاسم دروغین در خانم ها چیست؟ 10 نشانه و 10 دلیل آن
3- قاعدگی نشانگر آمادگی برای ازدواج و رابطه جنسی است
در بسیاری از نقاط جهان اعتقاد بر این است که اولین قاعدگی یک دختر یا منارک، نشانه آمادگی او برای ازدواج، فعالیت جنسی و زایمان است. این باعث می شود که دختران با آسیب هایی از جمله کودک همسری، خشونت جنسی، اجبار و بارداری در سنین پایین، مواجه شوند. اگرچه قاعدگی یکی از نشانه های باروری بیولوژیکی است اما به معنی رسیدن به بلوغ روحی، عاطفی، روانی یا جسمی نیست. به عنوان مثال منارک در موارد نادر می تواند قبل از رسیدن یک دختر به سن 7 یا 8 سالگی اتفاق بیفتد و حتی پس از آن هم ممکن است دختران آنقدر بالغ نباشند که بتوانند آگاهانه در مورد ازدواج، فعالیت جنسی یا مادری تصمیم بگیرند.
4- قاعدگی توانایی های زنان را محدود می کند
در برخی مناطق جهان اعتقاد بر این است که قاعدگی توانایی های جسمی یا ذهنی زنان را محدود می کند. این زنان ممکن است با اظهارات تحقیرآمیزی در مورد قاعدگی که بر وضعیت جسمی یا عاطفی آنها تأثیر می گذارد، روبرو شوند. به این ترتیب بسیاری از زنان از فرصت های شغلی یا رهبری، منع می شوند.
5- زنان واقعی، زنانی هستند که چرخه ی قاعدگی دارند
زنانی که چرخه ی قاعدگی ندارند هم ممکن است با انگ و بدرفتاری روبرو شوند. این زنان به عنوان “زنان واقعی” شناخته نمی شوند و همواره تحقیر می شوند. چنین برداشت هایی منجر به عدم تمایل برخی زنان به استفاده از روش های جلوگیری از بارداری (که بر چرخه قاعدگی آنها تأثیر می گذارد)، میشود.
این باورها می تواند بر زنان ترنس و زنانی که چرخه نامنظمی دارند، تأثیر منفی بگذارد.
نکات بهداشتی قبل از رابطه دهانی: 4 نکته عمومی و 5 نکته ویژه زنان
چنین ایده هایی برای مردان تراجنسی که قاعدگی دارند نیز آسیب زا است. این مردان ممکن است با تبعیض، دسترسی محدود به محصولات قاعدگی و دسترسی ضعیف به امکانات خصوصی و ایمن روبرو شوند.
5- قاعدگی نباید به صورت علنی مورد بحث قرار گیرد
سکوت در مورد قاعدگی می تواند منجر به جهل و غفلت شود. این امر زنان و دختران را در برابر مواردی مانند فقر پریود (افراد کم درآمدی که توانایی تهیه ی محصولات بهداشتی مناسب را ندارند) و تبعیض، آسیب پذیر می کند. همچنین بر زنان و دخترانی که آسیب پذیری بیشتری دارند، تأثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال کسانی که به اچ آی وی مبتلا هستند در صورت مراجعه به مراکز بهداشتی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی و وسایل قاعدگی، با انگ و توهین روبرو می شوند. کسانی که در زندان هستند یا در بازداشت بسر می برند هم ممکن است از این امکانات محروم شوند.
6- همه زنان پریود، بدخلق و بداخلاق هستند
چرخه قاعدگی با تغییرات هورمونی همراه است. همین تغییرات، تأثیرات متفاوتی روی افراد مختلف دارد. یکی از عوارض جانبی این تغییرات هورمونی بدخلقی است که در بعضی از خانم ها دیده می شود. بداخلاق شدن در دوره ی قاعدگی برای همه ی زنان نیست و ممکن است برخی افراد، هیچ گونه از این تغییرات را تجربه نکنند.
7- قاعدگی مسئله ای ست که فقط مربوط به زنان است
اگرچه فقط زنان و دختران، قاعدگی را تجربه می کنند اما مشکلات بهداشت قاعدگی مربوط به حقوق بشر است و از این رو برای کل جامعه از اهمیت برخوردار است. این بدان معناست که مردان و پسران هم باید برای ارتقاء برابری جنسیتی با هدف از بین بردن انگ و تبعیض ناشی از قاعدگی، نقش فعالی داشته باشند.
جنبه های مثبت قاعدگی چیست؟
قاعدگی منظم می تواند نشانه ی سلامت باروری یک زن باشد.
این می تواند به زنان کمک کند که بر قدرت باروری خود نظارت کنند. به عنوان مثال بسیاری از زنان دوره ماهانه خود را به عنوان نشانه ی باردار نبودن در نظر می گیرند. (اگرچه استثناهایی هم وجود دارد و برخی از زنان حتی در دوران بارداری هم ممکن است خونریزی داشته باشند).
اختلال بی میلی جنسی و روش درمان آن 
در برخی از مناطق هند مانند راجستان، زنان پریود به خانه ی مادری خود می روند و از این فرصت برای دیدار با اعضای خانواده ی خود استفاده می کنند. برخی دختران نیز از انجام تعدادی از مسئولیت های خود در دوران قاعدگی معاف می شوند و می توانند فرصتی برای استراحت پیدا کنند.
سوالات رایج
آیا قاعدگی به معنای محدودیت است؟
خیر. اگرچه زنان به دلیل چرخه ی قاعدگی خود در طول تاریخ با محدودیت هایی مواجه شده اند اما حقیقت این است که در این دوره هیچ محدودیتی وجود ندارد و زنان پریود می توانند به ورزش، شنا، استحمام، کار و رابطه جنسی بپردازند.
در برخی فرهنگ ها محدودیت هایی در مورد آنچه که زنان می توانند در دوران قاعدگی انجام دهند وجود دارد، اما این رسومات بر مبنای اعتقادات و سنت های قدیمی است و هیچ ارتباطی با توانایی های واقعی افراد ندارد. زنان در دوران قاعدگی می توانند در المپیک شرکت کنند، به فضا سفر کنند، نقش رهبری گروه های مختلف را بر عهده بگیرند، به عنوان قاضی خدمت کنند و در مراکز مذهبی حضور داشته باشند.

با این حال نحوه ی مدیریت قاعدگی بر عملکرد زنان در این دوران، تأثیر می گذارد. برای مثال زنان و دخترانی که به فنجان یا کاپ قاعدگی یا تامپون دسترسی دارند، می توانند به شنا بروند. علائم قاعدگی هم می تواند بر قابلیت زنان در دوران پریودی، تأثیر بگذارد.
آیا باردار شدن در دوران قاعدگی، امکانپذیر است؟
بله. این باور عمومی وجود دارد که مقاربت در دوران قاعدگی نمی تواند منجر به بارداری شود. اما این امر برای زنان و دخترانی که چرخه قاعدگی کوتاه تر یا نامنظمی دارند صادق نیست. خونریزی واژینال غیر مرتبط با دوره ی قاعدگی نیز ممکن است با قاعدگی اشتباه گرفته شود. تنها روش قابل اطمینان برای جلوگیری از بارداری، استفاده از یک روش پیشگیری از بارداری مدرن است.
آیا قاعدگی برای محیط زیست مضر است؟
خیر. قاعدگی به خودی خود برای محیط زیست بد نیست اما محصولاتی که برای مدیریت قاعدگی استفاده می شوند (بسته به نوع محصول و نحوه دفع آن)، می توانند تأثیرات منفی بر محیط داشته باشند.
محصولات بهداشتی مانند تامپون و نوار بهداشتی اغلب حاوی پلاستیک و مواد شیمیایی هستند که برای محیط زیست مضر می باشند و مدت زمان تخریب آنها در محل دفن زباله بسیار بیشتر از عمر یک زن است. محصولات بهداشتی دوران قاعدگی، گاهی اوقات در آب ها و در امتداد سواحل دیده می شوند. فرآیند تولید محصولات بهداشتی نیز پیامدهای زیست محیطی زیادی دارد.
تفاوت سنی در ازدواج؛ حداکثر چند سال تفاوت خوب است؟
بمنظور محافظت از محیط زیست، می توان از گزینه های سازگار با محیط مانند لیوان های قاعدگی چند بارمصرف و همچنین پدهای قابل استفاده مجدد و یا زیست تخریب پذیر استفاده نمود.
اما در بسیاری از مکان ها، روش های جایگزین در دسترس نیستند و یا استفاده از آنها از نظر فرهنگی قابل قبول نمی باشد. انتخاب روش مدیریت قاعدگی تحت هر شرایطی باید مورد قبول افرادی باشد که از آنها استفاده می کنند. به عنوان مثال برخی از خانم ها با محصولاتی مانند کاپ قاعدگی راحت نیستند. یا استفاده از پدهای چند بار مصرف در در محیط های مرطوب، برای آنها دشوار است.
آیا محصولات بهداشتی دوران قاعدگی، برای سلامتی مضر هستند؟
به طور کلی خیر اما برخی از آنها ممکن است تأثیرات منفی بر بهداشت و سلامتی زنان، داشته باشند.
برای مثال استفاده از تامپون های بسیار جاذب می تواند منجر به سندرم شوک سمی (TSS) شود که یک بیماری مرگبار اما نادر است. تعویض مداوم تامپون ها خطر TSS را بسیار کاهش می دهد.
17 دلیل قانع کننده که برخی افراد ازدواج نمی کنند
زنانی که پوست حساسی دارند هم ممکن است نسبت به موادی که در برخی محصولات بهداشتی استفاده می شود (مانند عطرهایی که در برخی از نواربهداشتی ها استفاده می شود) واکنش نشان دهند.
علاوه بر این بسیاری از کشورها، تولیدکنندگان را ملزم به افشای مواد تشکیل دهنده یا اجزای لوازم بهداشتی نمی کنند و همین این امر می تواند منجر به قرار گرفتن زنان در معرض مواد مضر ناخواسته شود. بعنوان مثال برخی از مارک های تامپون حاوی مواد شیمیایی مانند دی اکسین هستند. در مورد تاثیرات این ترکیبات شیمیایی و مضر بر سلامتی انسان، تحقیقات کمی انجام شده است.
همه گیری کرونا، چه تاثیری بر مدیریت قاعدگی زنان گذاشته است؟
همه ی کشورهای جهان با اثرات و پیامدهای همه گیری COVID-19 مواجه هستند. این امر ممکن است تأثیرات قابل توجهی بر توانایی برخی از افراد برای مدیریت ایمن و بهداشتی قاعدگی داشته باشد:

بروز مشکل در تأمین سرویس های مناسب بهداشتی، آب، عدم جمع آوری اصولی فاضلاب یا ایجاد اختلال در تأمین آب، تأثیر مستقیمی بر توانایی افراد در مدیریت قاعدگی خواهد داشت.
کاهش ذخایر موجود در بازار و ایجاد اختلال در زنجیره تأمین، موجب کاهش دسترسی به نوار بهداشتی، تامپون و سایر وسایل بهداشت قاعدگی می شود.
زنانی که بدلیل ابتلا به ویروس کرونا، قرنطینه می شوند، ممکن است دسترسی کمتری به محصولات یا سرویس های بهداشتی داشته باشند
خانواده هایی که به دلیل بیماری کرونا، بیکار یا کم درآمد شده اند ممکن است برای تامین وسایل بهداشتی قاعدگی به مشکل بر بخورند و تامین نیازهای اساسی مانند غذا یا خوراک را در اولویت قرار دهند.
افزایش قیمت لوازم بهداشتی قاعدگی به دلیل افزایش تقاضا یا ایجاد اختلال در زنجیره های تأمین ممکن است موجب کاهش دسترسی برخی افراد به این لوازم شود.
عدم آگاهی یا نداشتن اطلاعات کافی از قاعدگی ممکن است باعث استرس و اضطراب زنان شود. کرونا به دلیل اختلال در خدمات بهداشتی، تعطیلی مدارس، دسترسی محدود به فناوری و تعلیق برنامه های مختلف، باعث کاهش دسترسی به اطلاعات مهم مربوط به بهداشت قاعدگی شده است.

اطمینان از دسترسی زنان به امکانات و محصولات بهداشتی قاعدگی و اطلاعاتی که برای محافظت از حیثیت، سلامتی و رفاه خود به آنها احتیاج دارد، در مواقع بحران های جهانی از جمله همه گیری کرونا، بسیار مهم است. تصمیم گیرندگان و مسئولان باید از دسترسی کامل و آسان زنان به موارد ضروری بهداشت قاعدگی اطمینان حاصل کنند.
منبع

[ad_2]

Source link

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *