آموزش, اخبار, تقویت هوش, تقویت هوش، حافظه و خلاقیت, کاردستی, مادر و کودک

چرا چپ دست ها باهوش تر هستند؟ (5 خطر چپ دست بودن)

یک چپ دست کنار یک راست دست

چرا چپ دست ها باهوش تر هستند؟ (5 خطر چپ دست بودن)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/08/word-image-48.jpeg

این تصور که چپ دست ها از افراد راست دست باهوش تر هستند مدتی است که به وجود آمده است. برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است بین چپ دست بودن و ضریب هوشی بالاتر ارتباطی وجود داشته باشد، در حالی که برخی دیگر گفته اند راست دست ها ویژگی های برجسته بیشتری دارند.
دلایل چپ دست بودن
چپ دست ها کسانی هستند که از دست چپ برای انجام کار های اصلی خود مانند پرتاب کردن چیزی، جمع آوری وسایل، استفاده از ابزار های نوشتاری، نگه داشتن قاشق و …استفاده می کنند. چپ دست ها حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
در میان چپ دست ها افراد مشهوری وجود دارند، مانند:

فیلسوف – ارسطو
امپراتور فرانسه – ناپلئون بناپارت
اسطوره بیس بال – بیب روت
نقاش رنسانس – لئوناردو داوینچی
رئیس جمهور سابق آمریکا – باراک اوباما
موسس مایکروسافت – بیل گیتس

در طول تاریخ، چپ دست ها همیشه طرد شده اند. در دوران قرون وسطی، افراد چپ دست اغلب به جادوگری متهم می شدند. در اوایل قرن بیستم، بسیاری از مربیان افراد چپ دست را مجبور می کردند تا بر خلاف تمایل طبیعی خود با طرف راست بازی کنند.
اما سوالی که برای ما پیش آمده این است که واقعا چپ دست ها باهوش تر هستند؟
با وجود این که این ادعا فوق العاده جذاب به نظر می رسد، علوم تجربی آن را ثابت نشده می داند. اما مطالعات چه میگویند؟

در بعضی از آن ها با این ایده که هوش با راست یا چپ دست بودن ارتباط دارد، موافقت شده و در برخی نه!
مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که افراد راست دست در مقایسه با چپ دست ها در آزمون های هوشی _ شناختی نتایج بهتری کسب کرده اند. همچنین در مطالعه دیگری که در آن بیش از ۱۶۰۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفته بودند عنوان شد هیچ تفاوتی بین ضریب هوشی افراد چپ دست و راست دست پیدا نشده است.
حتما بخوانید: 9 نکته برای پرورش مهارت ذهن‌خوانی: چطور ذهن مردم را بخوانیم؟
اما به نظر می رسد که افراد چپ دست بیشتری دچار معلولیت ذهنی هستند. با این حال این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که دارای استعداد های ذهنی هستند یا در زندگی خود پیشرفت خاصی داشته اند، با احتمال بیشتری چپ دست هستند.
آیا افراد چپ دست باهوش تر هستند؟
البته دیگر مطالعاتی نیز وجود دارند که نشان داده اند افراد چپ دست از نظر هوشی برتر هستند و یا این که ژنتیک افراد هوشمند و خوش فکر تفاوت هایی با ژنتیک افراد راست دست دارد.
همچنین مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ نشان داد که در یک آزمون هوش با حضور ۱۵۰ نفر ، افراد چپ دست عملکرد بهتری داشته اند. و افراد راست دست زمان بیشتری را برای انجام این آزمون صرف کرده اند.

دانشمندان با بررسی داده های مربوط به حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر دریافتند که نیمکره چپ و راست مغز افراد چپ دست، توانایی بیشتری در پردازش و یادگیری زبان دارد. این ویژگی نشان می دهد که احتمالا افراد چپ دست از مهارت های زبانی برتری برخوردار هستند.
نکاتی که باید درباره دست غالب بدانید
هنگام انجام دادن کارها، تمایل بیشتری به استفاده از این دست به علت راحتی و داشتن مهارت بیشتر، داریم.
علاوه بر افراد راست دست و چپ دست، دو گروه دیگر از افراد نیز وجود دارند:

دست ترکیبی: بسته به کاری که باید انجام دهند ، از دست های مختلف استفاده می کنند.
دوطرفه: می توانند همه کارها را با هر دو دست انجام دهند.

اگرچه بین چپ و راست دست ها تفاوت هایی وجود دارد، اما نمی توان گفت یکی از آن ها قطعا باهوش تر از گروه دیگر است. در پایان محققان به این نتیجه رسیدند که افراد چپ دست از راست دست ها باهوش تر نیستند.
35 فرد با بیشترین ضریب هوشی در طول تاریخ (بالاتر از انیشتین)
۵ خطر چپ دست بودن
چپ دست بودن گاهی اوقات ناراحت کننده است، همچنین می تواند کاملا خطرناک باشد. خطرات پنهان سلامتی که همه چپ دست ها با آن رو به رو هستند را بیاموزید.
1-چپ دست ها زودتر می میرند!
با بزرگ ترین خطری که در کمین شما است شروع می کنیم ؛ در یک مطالعه گسترده مشخص شد که افراد چپ دست عمر طولانی ای ندارند و احتمالا به این دلیل، که سعی می کنند در دنیایی که برای راست دست ها طراحی شده است؛ زندگی کنند. از نیمکت کلاسی که برای راست دست ها طراحی شده تا نحوه ساخت خودرو ها، چپ دست ها در موقعیت نامطلوبی قرار می گیرند. همچنین مطالعه دیگری نشان داد که افراد چپ دست ۵ برابر بیشتر از راست دست ها در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.
2-چپ دست ها در معرض اختلالات روان پریشی
چپ دست بودن به این معناست که شما بیشتر از بقیه در معرض برخی اختلالات جدی روانی هستید. در یک مطالعه مشخص شد که ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی ، چپ دست هستند. علاوه بر آن چپ دست ها درگیر اختلال نقص توجه و بیش فعالی نیز هستند.
3-شانس بیشتر ابتلا به سرطان سینه
همه ما باید به صورت ماهیانه سینه های خود را از نظر درگیر نبودن با توده های سرطانی بررسی کنیم اما چپ دست ها باید بیشتر پیگیر معاینات ماهیانه خود باشند زیرا مطالعاتی نشان داده است که احتمال ابتلا به سرطان سینه به ویژه پس از یائسگی در آن ها بالاتر است.
4-رو به رو شدن با مشکلات در مدرسه
اگر فکر می کنید کلاس ها برای بچه های چپ دست مناسب نیست ، تنها نیستید. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که کودکان چپ دست نسبت به راست دست ها عملکرد ضعیف تری در مدرسه دارند. چپ دست ها در مهارت هایی مانند خواندن، نوشتن ، روابط اجتماعی و یادگیری واژگان توانایی کم تری از خود نشان داده اند. انگار واقعا بخش های مختلف بدن می توانند میزان هوشمندی ما را تعیین کنند.
5-خواب نا آرام
مطالعه ای نشان داده است که چپ دست ها بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خواب هستند و ممکن است بیشتر از بقیه افراد در خواب دست و پا بزنند یا از خواب بپرند. البته باید یادآور شد که این اختلالات کاملا غیر ارادی هستند.
منبع1 منبع2
13 نشانه واضح آدم های نابغه (تحقیقات جدید)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *