آموزش, آموزش روانشناسی, اخبار, درمان بیماری های شایع روانی, کاردستی, مادر و کودک

کتاب روانشناسی شخصیت (دانلود رایگان 2 تای برتر)

کتاب روانشناسی شخصیت (دانلود رایگان 2 تای برتر)

شخصیت هر کسی ترکیبی از ویژگیها و خصوصیاتی است که او را به چیزی که هست تبدیل می کنند. در واقع، وقتی ویژگیهای اصلی یک نفر یکجا جمع می شود، شخصیت فردی او شکل می گیرد. هر کدام از ما خصوصیات و ویژگیهای خاص و منحصر به فرد خودمان را داریم و در عین حال خیلی از خصوصیاتمان هم با همدیگر مشترک است. این خصوصیات و ویژگیهای خاص و مشترک در حقیقت همان الگوهای نوع تفکر، احساس و رفتار ما با دیگران هستند.
روانشناسی شخصیت (Personality psychology) روی شباهتها و تفاوتهای میان شخصیت افراد مطالعه می کند. وقتی این الگوها و رفتارها را تجزیه و تحلیل کنیم، متوجه می شویم که شخصیت ها ریشه در روانشناسی ما دارند. اگر شما هم مثل خیلیهای دیگر به مسائل روانشناسی و شخصیت شناسی علاقمندید مطلب امروز ما را از دست ندهید! ما اینجا 10 نکته جالب و مهم درباره روانشناسی شخصیت در اختیارتان می گذاریم و بعد هم دو پی دی اف کتاب روانشناسی شخصیت را به صورت رایگان می توانید دانلود کنید.
روانشناسی شخصیت
طبق نظریه روانکاوری زیگموند فروید (Sigmund Freud)، مغز انسان از سه ساختار تشکیل شده است: 

توی این پک فوق العاده، مرد بهتری شویم رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! 

 
 

توی این پک های فوق العاده، آموزش مهارت های فردی که از نون شب واجب ترن رو با بهترین اساتید یاد می گیری. دیگه توی زندگی کم نیار و توی هر جمعی همه رو انگشت به دهان کن!

 

نهاد یا اید (ID)
خود یا ایگو (ego)
فراخود یا سوپرایگو (superego)

فروید عقیده داشت که این ساختارها شخصیت ما را می سازند. از طرف دیگر، نظریه صفت (trait theory) استدلال می کند که شخصیت ما بر اساس 5 ویژگی مهم تعیین می شود که عبارتند از: گشودگی، وجدانی بودن، برون گرایی، توافق و روان رنجوری.
چگونه شخصیتی جذاب داشته باشیم؟ (15 ترفند موثر)    
نظریه انسان گرایانه (humanistic theory) بر این باور است که شخصیت و ویژگی های ما یک انتخاب شخصی است. نظریه شناخت اجتماعی (social cognition theory) نیز ریشه ویژگیها و خصوصیات شخصیتی را تعاملات اجتماعی و محیط پیرامون ما می داند.
4 نظریه شخصیت
شخصیت هر کسی مختص خود اوست و این می تواند مبهم و گیج کننده باشد. با اینکه مغز هیچ فردی شبیه دیگری نیست، اما وجود برخی اشتراکات بین شخصیتهای مختلف باعث ساده تر شدن مفهوم آن می شود. این وجوه مشترک به ما کمک می کند تا شخصیتهای مختلف و تفاوتهای آنها را بشناسیم.
به طور کلی 4 نظریه شخصیت وجود دارد: 

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

دیدگاه های روانکاوانه
نظریه صفت
دیدگاه های انسان گرایانه
نظریه شناخت اجتماعی

ویژگیهای اصلی شخصیتی
با اینکه همه افراد با هم متفاوند؛ اما در نهایت همه ما انسان هستیم و از راههای مختلف به هم مربوط می شویم. ویژگیهای شخصیتی یکی از آن راههاییست که انسانها را به هم مرتبط می سازد. در واقع چند ویژگی شخصیتی اصلی وجود دارد که می توان تمام شخصیت های انسانی را بر اساس آنها بنا کرد؛ مثلا دوستی، اعتماد به نفس، مثبت اندیشی و جسارت. ممکن است برخی از ما بیشتر از دیگران از این صفات برخوردار باشیم، ولی در هر حال همه ما این ویژگیهای اصلی را در خود داریم و این چیزیست که ما را به هم مربوط می کند.
چطور شخصیت خود را بسازیم؟ (10 روش موثر)
شخصیت ما چه زمانی پرورش می یابد؟
این شخصیت ماست که تعیین می کند ما که هستیم؛ ولی چنین اتفاقی کی رخ می دهد؟ هر چه سن ما بالاتر می رود، درک بیشتری از اینکه چه کسی هستیم پیدا می کنیم. در حقیقت ما شخصیت خودمان را طی مدتی طولانی و از طریق الگوهای رفتاری پرورش می دهیم.

اینکه فکر کنیم نوزادان به محض به دنیا آمدن شخصیت مستقلی دارند، فکر شیرین و جالبی است؛ اما لزوما چیزی نیست که بشود آن را تایید کرد. مسائلی مثل محیط، ژنتیک، روش‌های فرزندپروری و عوامل اجتماعی همگی دست به دست هم می دهند تا شخصیت یک فرد شکل بگیرد و رشد کند. تحقیقات نشان می دهند که این فرآیند در سنین 20 تا 40 سالگی به اوج فعالیت خودش می رسد و در حدود 50 سالگی شروع به کند شدن می کند.
طبیعت (nature) در مقابل تربیت (nurture)
در بسیاری از موضوعات روانشناسی، همیشه نظریه طبیعت در تقابل با نظریه تربیت بوده است و بحث شخصیت شناسی هم از این قاعده مستثنا نیست. وقتی پای رشد و پرورش شخصیت به میان می آید، نظریه طبیعت ادعا می کند که رفتار انسانها از عوامل وراثتی یا سرشتی آنها نشات می گیرد. از طرف دیگر نظریه تربیت یا پرورش بر این باور است که رفتار هر فردی به خاطر عوامل بیرونی که پس از تولد با آنها مواجه می شود با دیگری متفاوت است. این عوامل شامل چیزهایی مثل تجربیات زندگی، روشهای فرزندپروری والدینش، مسافرت و غیره می شود.
چگونه ویژگی های شخصیتی خود رابشناسیم؟
با اینکه کارشناسان هر دو نظریه استدلال های مخصوص خودشان را دارند؛ اما به نظر می رسد که شخصیت هر فرد تحت تاثیر هر دوی این عوامل قرار دارد. شاخه ای از علم ژنتیک به نام ژنتیک رفتاری (behavioral genetics) وجود دارد که به بررسی تاثیر ژنها روی رفتار انسان می پردازد. کارشناسان معتقدند وقتی ما صفات را به ارث می بریم، نوع این صفات ممکن است با هم فرق داشته باشند ولی معمولا خیلی زود شناسایی می شوند. (منبع)
نقش محیط روی شخصیت
تا حالا به این فکر کرده اید که شخصیتتان وقتی در محل کار هستید با چیزی که جلوی دوستانتان هستید فرق می کند؟ یا تا به حال حس کرده اید وقتی به خانه والدینتان می روید رفتارتان با چیزی که در خانه خودتان است متفاوت می شود؟ دلیلش این است که شخصیت ما می تواند بسته به محیطی که در آن هستیم هم تغییر کند. برای همین خیلی از ما نحوه حرف زدن و رفتار کردنمان را بسته به محیطی که در آن هستیم تغییر می دهیم. در چنین شرایطی با وجود اینکه ما هنوز خودمان هستیم، محیط پیرامونمان را تجزیه و تحلیل کرده و تغییراتی اعمال می کنیم. این تغییرات ممکن است به خاطر سازگار شدن، توجه به احساسات دیگران، عدم اعتماد به نفس و یا هر دلیل دیگری رخ بدهند.

عوامل موثر در شکل گیری شخصیت، انواع آن و خصوصیات شخصیتی
10 تا 13 درصد از مردم جهان از اختلالات شخصیت رنج می برند
اختلال شخصیت (personality disorder) هم درست مثل هر اختلال دیگری به معنای تغییر در هنجارها و انتظارات معمولی است. افرادی که از اختلالات شخصیتی رنج می برند، به خاطر تفاوتهای روحی و روانیشان با دیگران، به شکل متفاوتی فکر، احساس و رفتار می کنند. این اتفاق باعث بروز کشمکشهایی در تعاملات و روابط انسانی آنها و همینطور در فرایند یادگیریشان می شود.
اکثر روانشناسان بر این باورند که به طور کلی 10 اختلال شخصیتی مختلف وجود دارد. این اختلالات در سه دسته طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

مشکوک
احساسی و تکانشی
مضطرب

هر کدام از این دسته ها از نظر شدت و علائم اختلال با بقیه متفاوت است.
تست های شخصیت بسیار محبوب هستند
از تست های شخصیت برای ارزیابی عمیقتر شخصیت انسانها استفاده می شود. معمولا این تستها به شکل پرسشنامه طولانی و عمیقی ارائه می شوند. تست شخصیت به ما کمک می کند تا با خودمان بیشتر آشنا شویم و بفهمیم در چه زمینه ها و مشاغلی می توانیم خوب عمل کنیم.
علاوه بر این از تستهای شخصیت برای تشخیص بالینی و کمک به تعیین روش درمانی مناسب هم استفاده می شود. این نوع تستها امکان درک و آشنایی عمیقتر ما با خودمان را فراهم می کنند.
رایج ترین تیپ های شخصیتی انسان ها کدامند؟
ویژگیهای شخصیتی می توانند با موفقیت مرتبط باشند
شخصیتهای خاصی وجود دارد که باعث می شود یک فرد از بقیه متمایز شود. وقتی به کسی که خیلی موفق است فکر می کنید، شخصیت او در ذهنتان چگونه ترسیم می شود؟ خیلیها افراد موفق را رهبر، سخت کوش، متفکر، شهودی و غیره توصیف می کنند. توجه به این خصوصیات به ما کمک می کند تا بفهمیم موفق بودن چیزیست که ما هم از لحاظ روانی قادر به انجام آن هستیم.

ویژگی های شخصیتی در روابط دوستانه و زندگی اجتماعی نقش دارند
برخی از شخصیتها به سمت هم کشیده و مجذوب تفاوتهای یکدیگر می شوند؛ ولی بعضی دیگر ترجیح می دهند با کسانی باشند که بیشتر شبیهشان هستند. خیلیها با تفاوتهای شخصیتی کنار نمی آیند ولی برای بعضی دیگر، دیدن تنوع شخصیتی خوشایند است. به طور کلی ویژگیهای شخصیتی شما روی روابطتان با دوستان و اعضای خانواده و نحوه رفتار با آنها تاثیر مهم و زیادی می گذارد. (منبع)
دانلود بهترین کتاب های روانشناسی به صورت PDF
  دانلود کتاب روانشناسی شخصیت دکتر یوسفی
  دانلود جزوه دانشگاهی روانشناسی شخصیت
حتما بخوانید: تیپ های شخصیتی زنانه (9 نوع رایج)
مطالعه و تحلیل روانشناسی شخصیت یک شغل است
روانشناسی شخصیت یکی از شاخه های معروف و شناخته شده روانشناسی است که روی شخصیت و ویژگیهای شخصیتی متفاوت انسانها مطالعه می کند. افرادی که در این حوزه مشغولند، دنبال چگونگی رشد شخصیت ها و همچنین تأثیر آنها بر نحوه تفکر و عمل ما هستند. روانشناسی شخصیت به دلایل زیادی مفید است، اما یکی از بهترین دلایلش این است که می تواند به افراد در تغییر زندگیشان کمک کند. فردی که در زمینه روانشناسی شخصیت متخصص است می تواند افرادی را که از اختلالات شخصیتی رنج می برند تشخیص بدهد و آنها را درمان کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *