آموزش, اخبار, سایر هنرهای مهم, طراحی لباس, کاردستی, مادر و کودک

یادگیری طراحی لباس از صفر تا صد با 20 درس رایگان

یادگیری طراحی لباس

یادگیری طراحی لباس از صفر تا صد با 20 درس رایگان
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-151.jpeg

شروع تاریخ طراحی لباس به سال 1826 برمیگردد، زمانی که چارلز فردیک برای اولین بار خانه مد را به وجود آورد، او به مشتریان خود نکاتی درباره رنگ و لباس را گوشزد میکرد و لباس مناسب آن ها را معرفی میکرد. شهر پاریس را میتوان پایتخت مد دانست جایی که طرح های اولیه هر لباس در آنجا متولد میشد، تولید انبوه لباس و بازار کار مربوط به مد و لباس بروز کرد. اگر شماهم از شیفتگان رشته طراحی لباس هستید این مقاله را تا انتها بخوانید تا مسیر شغلی، عوامل موفقیت و هرآنچه ک لازم است را یاد بگیرید.
رشته طراحی لباس چیست؟
در واقع رشته طراحی لباس هنری از جنس خلق کردن، جان بخشیدن و دنیای رنگ است. یک طراح لباس با هنر، دانش و خلاقیت خود لباسی را بر اساس عقاید اجتماعی، سلیقه مشتری و کاربرد طراحی میکند.
انواع طراحی لباس
1- دوخت سفارشی یا اوت کوتور (Haute Couture)
این دسته از طراحی لباس، به طراحی و دوخت با کیفیت بالا و انحصاری اشاره دارد. معمولا طراحان اوت کوتور مشتریان معروف و خاص همچون سیاست مداران، هنرمندان و ثروتمندان دارند. این افراد استایل شخصی خود را خواهند داشت. در عرصه مد، هر ساله با آغاز فصل جدید مد (ماه‌های ژانویه و ژوئیه) حداقل 50 نوع طراحی لباس (از لباس‌های روز و شب) برای مشتری‌های خاص، به نمایش گذاشته می‌شوند.
2- پوشاک آماده یا ماشینی (Ready to wear/ RTW)
در این بخش طراحی لباس، لباس ها با سایزهای استاندارد و به صورت انبوه تولید میشود. برخلاف طراحی اوت کوتور این دسته برای عموم مردم طراحی انجام میشود و در فروشگاه های لباس عرضه میشود.
در این بخش از الگوهای استاندارد، ماشین‌آلات دوخت و تکنیک‌های دوخت و تولید سریع استفاده می‌شود. به همین دلیل هزینه‌ها و قیمت نهایی بسیار پایین‌تر از بخش دوخت سفارشی است.
مسیر آموزشی رشته طراحی لباس
1- رشته طراحی لباس در دانشگاه
رشته طراحی لباس از زیرمجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است .طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، پذیرش در رشته طراحی لباس در دانشگاه های دولتی روزانه ، غیرانتفاعی صورت می گیرد.
دانشگاه های طراحی لباس در ایران
1- دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از مقصد های تحصیل در این رشته است.
2- دانشگاه علم و فرهنگ، یکی دیگر از مقصدهای تحصیلی برای علاقمندان به رشته کارشناسی طراحی لباس است.
3- دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی تهران در رشته های کاردانی و کارشناسی طراحی و چاپ پارچه، طراحی لباس و طراحی و دوخت آموزش ارائه میدهد.
4- دانشگاه کمال الملک نیز دیگر مقصد آموزش عالی کمتر شناخته شده کشور است که تحصیل در رشته کارشناسی طراحی لباس را در اختیار علاقمندان به دنیای فشن قرار داده است.
5- دانشگاه آزاد اسلامی به خصوص در شعبه یزد نیز برای تحصیل در این رشته، اخیرا فرصت های تحصیلی فراهم کرده که در نظر داشته باشید.
6- یکی از معروف ترین مقصدهای تحصیلی در رشته های طراحی و لباس، گروه طراحی و لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا بوده که دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد تخصصی این حوزه را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.
7- دانشگاه هنر که یکی از رویایی ترین مقصدهای تحصیلی عاشقان تحصیل در حوزه های هنری در کشور است نیز این رشته را از طریق آزمون سراسری در اختیار واجدان شرایط قرار می دهد.
2- رشته طراحی لباس در آموزشگاه های خصوصی
حال اگر از روش دوم یعنی شرکت در دوره های آموزش طراحی لباس در آموزشگاه را انتخاب کنید ؛ مسیر برایتان هموارتر خواهد شد. چرا که اولا دیگر نیازی به گذراندن واحدهای درسی در یک دوره زمانی طولانی مدت نخواهید داشت و ثانیا تمامی آنچه که نیاز است به عنوان طراح لباس بدانید را به راحتی در این دوره ها، آموزش می بینید. حتی اگر مبتدی باشید؛ برای شرکت در این دوره ها نهایتا ۶ ماه زمان نیاز دارید تا بتوانید به طور جامع و کامل و تا مرحله پیشرفته، آموزش های لازم در زمینه طراحی لباس را فراگیرید.
البته نکته حائز اهمیت، انتخاب یک آموزشگاه خوب با ارائه مدارک فنی و حرفه ای و بین المللی است. همچنین به روز بودن آموزش ها و آماده سازی هنرجو برای ورود به بازار کار است.
سرفصل های آموزشی رشته طراحی لباس
1- طراحی فیگور (Figure Drawing)  اصول طراحی،تناسبات طولی و عرضی بدن،تناسبات طولی و عرضی بدن،طراحی اسکلت،طراحی ماهیچه ای اندام و …
2- طراحی لباس (Design clothes)  اجزای لباس،طراحی انواع یقه،طراحی آستین ها،طراحی دامن و شلوار،طراحی لباس اسپرت، مشاغل وطراحی لباس شب .
3- رنگ شناسی تخصصی لباس (Chromatics specialized clothing)  آشنایی با طیف رنگ و اصول ترکیب رنگها برای زیبایی بصری لباس،اصول استفاده از الگوهای طبیعی ترکیب رنگ برای زیبایی پوشاک و …
4- پارچه شناسی تخصصی ( textile science) 
5- مولاژ(Pattern making)
6- دوخت های تزئینی
7- چاپ و نقاشی روی پارچه
8- نرم افزار طراحی لباس
9- بازار شناسی و روانشناسی مشتری(Marketing & Branding)
مسیر شغلی طراحی لباس

اداره امور کارگاه های تولیدی لباس
راه اندای واحدهای تولیدی لباس در بخش غیر دولتی
سرپرستی خط طراحی الگوسازی، برش، دوخت لباس و سایز بندی در کارخانجات پوشاک
برنامه ریزی تولید در کارگاه ها و کارخانجات پوشاک
طراحی لباس در کارخانجات و تولیدی های پوشاک
ساخت الگوهای صنعتی
اجرای انواع هنرهای ظریف (سوزن دوزی) بر روی لباس
تدریس در در دبیرستان های فنی و حرفه ای و هنرستان، آزمایشگاه های طراحی و خیاطی وابسته به وزارت کار و آموزشکده های فنی و حرفه ای

5 نرم افزار مهم طراحی لباس
1- ایلوستریتور (پیشنهاد ما)
یکی از نرم افزارهای قدرتمند طراحی و ویرایش به صورت برداری، نرم افزار adobe illustrator است. این برنامه محیطی را برای خلق آثار وکتور و افکت‌های گرافیکی با براش‌های متفاوت در اختیار طراحان قرار می‌دهد.این نرم افزار دارای قابلیت‌های بسیار زیادی جهت طراحی و خلق کاراکتر و فرم به روش‌های مختلف با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ ترین زمان است. از اینجا می توانید رایگان یاد بگیرید
2- Edraw max
Edraw max یک نرم افزار طراحی لباس و فشن جدید است، که طیف گسترده‌ای از مدل‌ها و لباس‌ها را در رنگ‌ها و سبک‌ها متنوعی برای طراحی لباس به شما می‌دهد.شما با این نرم افزار می‌توانید مانند یک استاد مد و لباس عمل کنید. سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید، متناسب با سلیقه خودتان جنس پارچه و تم رنگی را در نظر بگیرید.
3- Patternsmith
این نرم افزار به طور خاص برای تهیه الگوها طراحی شده است. اگر شما یک تولید کننده بزرگ پوشاک هستید یا یک طراح با تولیدات محدود و خاص، قطعا این برنامه یکی از انتخاب‌های شما در بین نرم افزارهای طراحی لباس است. نرم افزار کاربردی patternsmith به جای ایجاد الگوی کاغذی، دستورالعمل‌ها را مستقیما روی پارچه اعمال می‌کند.
4- PatternMarker Marker Studio
این برنامه یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی لباس است. با استفاده از این برنامه کاربردی می‌توانید به راحتی اندازه‌های مورد نظرتان را وارد کنید. نوع بلوز، دامن، شلوار، پیراهن و … را انتخاب کرده تا یک الگوی دقیق طراحی کنید. از ویژگی‌های نرم افزار PatternMarker نوع چاپ الگو می‌باشد، نوع کاغذ به انتخاب شماست.
5-C-Design PLM
کاربرد این نرم افزار طراحی لباس تنها به تهیه و ترسیم الگوها محدود نمی‌شود. علاوه بر کمک به ایده پردازی و ایجاد، تولید و توزیع را بهینه می‌کند.
همچنین این امکان را می‌دهد تا در طول فعالیت فایل‌های فنی را ایجاد و سازماندهی کرده و آن را با تامین‌ کنندگان به اشتراک بگذارید. تمام الگوها، اطلاعات و مشخصات محصول را می‌توانید ذخیره در فایل‌های این نرم افزار داشته باشید، در صورت لزوم استفاده مجدد کنید.

شناخت نوع لباس و فرد مهم است: ست کردن بدن با لباس برای خانم ها  ست کردن بدن با لباس برای آقایان
دانلود دروس آموزش طراحی لباس
برای دانلود هر درس کافی ست روی آن کلیک کنید. یا اگر پخش شد، روی علامت سه نقطه پایین سمت راست ویدیو کلیک و گزینه Save را بزنید.
پیشنهاد می کنیم هر دو آموزش را فرا بگیرید. بطور کلی برای یادگیری طراحی لباس اول باید طراحی با دست را یاد بگیرید تا ایده هایی که در ذهن تان است را بتوانید ترسیم کنید و سپس با کامپیوتر آن را دقیق و اندازه شده کنید.
آموزش اول (طراحی لباس با دست)
برگرفته از پیج فرزانه احدی:

آموزش دوم (طراحی لباس با نرم افزار)
برگرفته از پیج آموزشگاه فنی حرفه ای دختران اراک:

حتما در کنار این مطلب بخوانید: آشنایی با طراحی لباس (7 مهارت مورد نیاز)
سوالات متداول
1- فارغ التحصیل طراحی لباس چگونه می تواند وارد بازار کار شود؟
در این رابطه باید دو نکته را مدنظر داشت: شناسایی فرصت های بازار و قابلیت های خود شخص به عنوان کسی که وارد بازار می شود. فرصت های زیادی برای شغل طراحی لباس و برای طراحی دوخت و الگو وجود دارد. بسیاری از تولیدی های بزرگ علاقمند هستند که برای طراحی کلکسیون های جدید خود، طراح لباس و پارچه داشته باشند.
2- آیا می توان در کنار کار طراحی لباس، کار تولید پوشاک را نیز انجام داد؟
طراحی یک قصه است و تولید یک قصه. اگر وارد طراحی می شوید، اجازه دهید تولید را شخص دیگری انجام دهد. اگر وارد حوزه تولید می شوید برای طراحی از ذهن بازتری که با مشکلات تولید سر و کار ندارد، استفاده کنید. به یکی از این دو حوزه به طور تخصصی وارد شوید، بقیه داستان فراهم خواهد شد.
3- دوره های مربوط به شغل طراحی لباس را کجا می توان گذراند؟
با سرچ ساده اینترنتی می توان کلاس های مربوط به این حوزه را یافت. همچنین از طریق انجمن طراحان لباس که زیر نظر خانه مد و لباس ایران اداره می شود، اطلاعات مربوط به دوره های مختلف را کسب کرد. جهاد دانشگاهی و فنی حرفه ای نیز دوره هایی را برای طراحی لباس و طراحی دوخت و الگو برگزار می کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *