آموزش, آموزش انواع نقاشی (تصویری), آموزش نقاشی, اخبار, طراحی, کاردستی, مادر و کودک

یادگیری طراحی چهره (و 3 نکته کاربردی)

یادگیری طراحی چهره (و 3 نکته کاربردی)

یادگیری طراحی چهره (و 3 نکته کاربردی)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/06/word-image-101.jpeg

طراحی چهره، یکی از هنرهای پرطرفدار در رشته ی طراحی و نقاشی است. اگر شما هم به این هنر علاقه دارید اما نمی دانید که از کجا و چگونه شروع کنید، می توانید از این مطلب استفاده کنید. در اینجا چند اصل ساده و اساسی آورده شده است که طراحی را برای شما بسیار راحت تر می کند. ابتدا چند نکته برای طراحی چهره انسان آورده شده است و پس از آن مراحل انجام اینکار بصورت گام به گام آموزش داده شده است.
3 نکته کلی برای طراحی چهره
1- رسم چهره را با کشیدن یک شبکه شروع کنید. با استفاده از مداد، شبکه ای از خطوط عمودی و افقی بکشید تا تناسبات و فرم چهره ترسیم شود. با رسم یک دایره یا بیضی شروع کنید و سپس با کشیدن خط عمودی و خطوط افقی، مکان های اصلی ترین قسمت های صورت مانند ابروها، چشم ها، بینی، لب ها و پایین چانه را مشخص کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود فاصله بین قسمت های صورت را کنترل کنید و چهره ای متقارن داشته باشید. پس از پایان کار، به سادگی خطوط افقی و عمودی را پاک کنید.
2- چهره را به کمک خطوط افقی، به سه قسمت تقسیم کنید. این سه قسمت نشانگر خط ریشه ی مو تا ابرو، خط ابرو تا پایه ی بینی و پایه ی بینی تا انتهای چانه می باشد. رعایت قانون یک سوم به شما کمک می کند تا نسبت متعادلی به چهره خود بدهید.
3- شیوه ی رسم قسمت های مختلف صورت را تمرین کنید. قبل از اینکه اولین چهره ی کامل خود را بکشید، ابتدا نقاشی روی تک تک ویژگی های صورت را تمرین کنید. بنابراین بصورت جداگانه نحوه ی کشیدن چشم ها، بینی، لب ها و گوش ها را بیاموزید. پس از آموزش قسمت های مختلف چهره، به سراغ کشیدن چهره ی کامل بروید.
در این قسمت روش طراحی چهره به صورت گام به گام توضیح داده شده است.
روش کلی طراحی چهره بصورت گام به گام

برای ترسیم چهره می توانید به سادگی مراحل ساده ی زیر را دنبال کنید:
1- ابتدا خطوط طراحی چهره را رسم کنید. اولین گام کشیدن سر چهره مطابق تصویر بالا است. دایره را با یک خط عمودی (که خط وسط صورت خواهد بود) و یک خط افقی (که قسمت بالای آن محل چشم ها را مشخص می کند) به چهار قسمت تقسیم کنید. با کمک خطوط افقی، سر را به سه قسمت مساوی که شامل خط ریشه مو تا خط ابرو، خط ابرو تا پایه بینی و پایه ی بینی تا انتهای چانه است، تقسیم کنید. برای مشخص کردن اندازه ی چشم ها، خط افقی را به 5 قسمت مساوی تقسیم کنید. توجه داشته باشید که فاصله بین دو چشم، برابر یک چشم است.
2- خط مو و گوش ها را ترسیم کنید. یک خط افقی کم رنگ را کم کم زیر خط ابرو مشخص کنید تا قسمت بالای گوش ها مشخص شود. گوش ها را با کشیدن خطوط منحنی از پایین آن خط به سمت بالای خط بینی رسم کنید. جزئیات گوش ها را پر کنید. خط مو را با پر رنگ کردن خط افقی بالا (که نشاندهنده ی خط مو است)، رسم کنید.
3- چشم ها را بکشید. پس از مشخص کردن خط چشم ها از روی قسمت بالای خط افقی، اندازه ی چشم ها را مشخص کنید. برای تعیین اندازه ی دقیق چشم ها، خط افقی را به پنج قسمت مساوی تقسیم کنید به گونه ای که فاصله ی بین دو چشم، به اندازه ی یک چشم باشد.

برای کشیدن چشم ها یک شکل بیضی رسم کنید (که دو گوشه ی آن متفاوت باشد). گوشه ی خارجی چشم را با زاویه ی بسته و گوشه ی داخلی آن را با زاویه ی باز مشخص کنید. سپس یک دایره بزرگ و یک دایره کوچکتر برای عنبیه و مردمک اضافه کنید. توجه داشته باشید که قسمتی از مردمک باید زیر پلک پنهان باشد در غیر اینصورت، چشم ها حالت متعجب و وحشت زده پیدا می کنند.
پس از مشخص کردن خطوط ابتدایی، به سراغ جزئیات بروید. توجه داشته باشید که لبه ی بالایی چشم ها از لبه های پایینی تیره تر هستند. برای زیباتر شدن کار، سایه ها را با استفاده از یک محو کن، محو نمایید. مژه ها را با اندازه و حجم واقعی بکشید و در کشیدن آنها، اغراق نکنید.

4- ابروها را بکشید. ابتدا مسیر ابروها را با خطوط منحنی کم رنگ ترسیم کنید و در همین حین به ضخامت ابروها، حالت و جهت آنها، فاصله ی ابروها از هم و فاصله ی آنها از چشم ها توجه کنید. پس از در نظر گرفتن ضخامت ابروها، یک سایه ی ضخیم تر ترسیم کنید و ابروها را با توجه به رویش موهای ابرو، با نوک مداد بصورت خطوط حالت دار ترسیم کنید.
آموزش طراحی چشم و ابرو با مداد ( برای افراد مبتدی )
5- بینی را بکشید. قسمت بالای بینی باید از خط چشم شروع شود و نوک آن باید هم راستای خط پایینی گوش ها باشد. از خط بینی شروع کنید و یک مخروط مثلثی شکل بکشید. هنگامی که نوک بینی را ترسیم کردید، قسمت بالایی آن را بکشید. سایه زیر بینی و فاصله بین چشم ها را با روشن تر کردن تیغه بینی بین دوچشم نسبت به فرو رفتگی چشم ها، مشخص نمایید. از زیر نوک بینی به آرامی سایه بزنید تا دو سوراخ کوچک بینی ایجاد شود. فرم پره های بینی را مشخص کنید و با استفاده از پاک کن مدادی، نورهای روی بینی را مشخص نمایید.
6- لب ها را بکشید. شکل لب ها را بین نوک بینی و پایه چانه، ترسیم کرده و به لب پایین، نسبت به قسمت بالای آن حجم بیشتری بدهید. گوشه های دهان باید با مراکز مردمک چشم ها هم راستا باشد. برای کشیدن فرم لب ها، یک بیضی کوچک با گوشه های تیز و بسته ترسیم کنید و طول و عرض آن را به چهار قسمت تقسیم نمایید. سپس با سایه زدن لب بالایی شروع کنید. توجه داشته باشید که لب بالا، کمی تیره تر از لب پایین باشد. پس از آن سایه زنی لب پایین را شروع کنید. خطوط سایه زنی را که از مرکز لب ها به سمت خارج بزنید تا لب ها برجسته تر بنظر برسند.
7- جزئیات نهایی را به چهره خود اضافه کنید. در انتهای کار هر گونه جزئیات باقیمانده مانند خطوط چهره، کک و مک یا موهای صورت را اضافه کنید. مطمئن شوید که خط فک به درستی گرد شده باشد. با کشیدن مدل موی دلخواه، نقاشی خود را به پایان برسانید.
منبع1
پکیج آموزش حرفه ای طراحی چهره (مبتدی تا پیشرفته)

آموزش مبتدی تا پیشرفته طراحی چهره توسط خانم دکتر نسیم غفاری در هنر فردی قرار گرفت-برای خرید کلیک کنید
این بسته آموزشی شامل :

تناسب چهره
طراحی از چشم ها
طراحی از ابروها
طراحی از بینی
طراحی از لب
شیوه طراحی از فرم لب

3 ویدیوی آموزشی طراحی چهره

 

 

 
در ادامه: آموزش گام به گام ترسیم چهره و اندام

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *