آموزش, اخبار, ریپورتاژ, ریپورتاژ آگهی, کاردستی, مادر و کودک

هنر نقاشی خط و تاثیر آن در زندگی امروز

هنر نقاشی خط و تاثیر آن در زندگی امروز

نقاشی خط
تلفیق دو هنر زیبای نقاشی مدرن و خطاطی معاصر را نقاشی خط یا خطاشی می گویند.
نقاشیخط در واقع آرایشی هنرمندانه از کلمات خوشنویسی و نقاشی است که در ذهن هنرمندان نقش می بندد و به کمک آن اندیشه و احساساتشان را همراه با رنگ و خط به مخاطبان منتقل می کنند. خطاشی یا نقاشیخط در گروه هنر های تجسمی قرار می گیرد و لازمه یادگیری آن دانستن اصول اولیه نقاشی و خوشنویسی است.
خطاشی، نقش نگار، نوشت نگار، خوش نوشت، نقش نوشت از دیگر نام های نقاشی‌خط هستند که در هنر معاصر از آن ها استفاده شده است.
تاریخچه نقاشیخط
هنر خطاشی به دلیل سنت شکنی هنرمندان دهه سی و چهل شمسی به وجود آمد. هدف اصلی خوشنویسی رساندن مفهوم در زیباترین شکل خود بود که هنرمندان این دوره با سه اقدام مهم : نوآوری ، اغراق در حروف و ساده سازی باعث بوجود آمدن تحول عظیمی در دنیای خط و نقاشی شدن تا با استفاده از حرکت ها، چرخش ها و فضاهای خط بتوانند زیبایی، قدرت ارائه و تبلیغ گرایی خط و نقاشی را بالا ببرند و باعث زیبایی وصف ناپذیری بشوند.
حتما بخوانید: آموزش نقاشی خط
مکتب سقاخانه در واقع مکتبی بود که عنصر اصلی آن هنرهای مدرن و بعضی هنرهای سنتی و دینی بود.
هنرمندان این مکتب به دنبال تعریفی مجزایی از هنر ملی و سنتی بودند. صادق تبریزی از بنیانگذاران این مکتب بود و هنرمندانی همچون فرامرز پیل آرام و بهزاد گلپایگانی نیز از اعضای همین مکتب بودند.
مکتب نقاشی‌خط نیز از دل مکتب سقاخانه بوجود آمد و طراحان این مکتب از کنار هم قرار دادن نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر این هنر بی بدیل را ابداع کردند. 

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

خط نقاشی و نقاشیخط
خط نقاشی و نقاشیخط دو اصطلاح مجزا هستند. در خط نقاشی اساس شکل گیری ، حروف و کلمات هستند این بدان معنی است که ما نقشی را بوجود بیاوریم که شاکله ی اصلی آن واژه ها باشند. مانند تصاویر حیوانات و اشیایی که با استفاده از خطوط برگردان ها نقش می بستند.
اما اصول اولیه نقاشیخط نقاشی است که با نمایش زوایای خلاقانه و فضاهای خط باعث دیده شدن حروف در مفهومی فراتر از خوانده شدن صورت می گیرد.
خط نقاشی بر خلاف نقاشیخط پیشینه ای دیرینه دارد و در دوران قاجار برای تزیین ظروف ، بناها و سفالینه ها استفاده می شدند.
انواع نقاشی خط
نقاشی خط به سه دسته تقسیم می شود:
دسته اول: در این دسته شاکله ی اصلی نقاشی ، اشکال و پیکره ها به جای خط و کلمه ها استفاده می شود. این دسته توسط نقاشان بوجود می آید.
دسته دوم: آثار این دسته توسط خوشنویسان ایجاد می شود و تنها از تکنیک های نقاشی و طراحی بهره می برند و شاکله ی اصلی آن خط می باشد. مانند خط نقاشی
دسته سوم : در این دسته از حروف و کلمات برای بوجود آمدن فضایی زیبا استفاده می شود و تنها از تکنیک قلم و مرکب به وجود می آید که به سیاه مشق نیز معروف است. خالقان این دسته خوشنویسان حرفه ای مانند استاد غلامرضا اصفهانی هستند.

نقاشی خط دیجیتال
نقاشی خط از دهه سی و چهل شمسی تا کنون پیشرفت های زیاده داشته است. یکی از این دگرگونی و پیشرفت ها ظهور ابزارهای دیجیتال می باشد که کمک شایانی به هنرمندان این حوزه کرده است.
هر هنر سنتی که با استفاده از قلم و طراحی با دست انجام می شود شامل زمان زیادی می شده است که باتوجه به نیازه امروزه و تقاضای بالای تولید کننده ، این زمان برای خطاشی به روش سنتی محدود است و این دغدغه ی بزرگی برای هنرمندان این حوزه محسوب می شود.
سایت گرافیکی تربچه با استفاده از این ابزار های نو ظهور اقدام به تهیه و تولید نقاشی خط به صورت دیجیتال کرده است . در این سبک از نقاشی ها با استفاده از نرم افزار های گرافیکی همچون ایلاستریتور خطاطی شده است و در نرم افزار گرافیکی فتوشاپ رنگ آمیزی ، نقاشی و سایه زنی ها در سبک های متفاوت آبرنگ ، سیاه مشق و … انجام شده است. علاوه بر آن سهولت استفاده ، سرعت در اجرا و عدم محدودیت در تعداد تولید از یک اثر میتواند تحولی عظیم در حوزه هنر خوشنویسی و نقاشی خط محسوب شود.
نقاشیخط مذهبی
می توان گفت نقاشیخط نوعی زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان جهان است. از دیر باز هنر خوشنویسی بیشتر برای مسلمانان اهمیت داشته است و از والاترین هنر های موجود در بین آنها بود. زیرا بوسیله ی این هنر می توانستند آیات وحیانی را به زیباترین شکل پیاده سازی و ماندگار کنند. بعد از ظهور نقاشیخط و تلفیق نقاشی و خوشنویسی ، هنرمندان اسلامی هم از این فرصت بی بهره نماندند و کلام وحی و آیات قرآنی را با نقاشیخط به صورت تابلو های زیبا و ماندنی خلق کردند.

نقاشی خط شعر
شعر تعریف ناپذیر ترین چیزی است که وجود دارد زیرا نوعی سخن خیال انگیز است که از سکوت بیرون می آید و به سکوت بر می گردد. اشعار از عواطف ، احساسات و روحیات شاعر سخن می گوید و فشرده ترین حالت کلامی است. اشعار پیشینه ایی دیرینه دارد و از همان زمان مورد توجه همگان قرار گرفته است . این اشعار گاه مضمونی عارفانه دارند و گاه عاشقانه و طیف وسیعی از مخاطبان را در بر می گیرند.
ظهور نقاشیخط در دهه سی شمسی طیف و سیع تری از مخاطبان را مجذوب شعر کرده است زیرا این اشعار برگرفته از دل ، با توجه به مفهموشان با نقاشی های خیال انگیز ادغام می شدند و تابلو های بی بدیلی را خلق می کردند.
سایت تربچه در زمینه اشعار نیز تابلو های جذابی را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی طراحی و رنگ آمیزی کرده است. در این تابلو ها از اشعار شعرای مشهور مانند مولانا، حافظ، سعدی، خیام و… استفاده شده است . تنوع در نوع نوشتن اشعار و استفاده از زمینه های سنتی ، رنگ بندی های جذاب از دیگر ویژگی های نقاشیخط اشعار می باشد. تابلو های نقاشی خط ارائه شده در این سایت، به دلیل کیفیت فوق العاده بالا قابلیت چاپ در ابعاد 3 * 2 متر را بدون افت کیفیت دارا می باشند.

نقاشی خط دکوراتیو
دکوراتیو به هر نوع هنر تزئینی می گویند که علاوه بر کاربردی بودن به زیبایی خانه ها کمک می کند. نقاشی خط های دکوراتیو بیشتر بر پایه ی زیبایی ظاهر طراحی می شوند و لزوما در پیاده سازی آنها از حروف و متن های با معنی استفاده نمی شود، زیرا که هدف از خلق چنین آثاری، صرفا ایجاد طرحی جذاب با ترکیب نقوش و خط می باشد. البته در مواردی نیز از اشعار یا کلمات با معنی در کنار سبک خاصی از خوشنویسی استفاده می گردد که به نوعی ترکیب و اشعار خواهد بود.
تابلو های دکوراتیو یکی از این هنر های تزئینی می باشد که به دیوار های خانه و محیط کار جان می بخشد و با کمترین هزینه می توان دکوراسیون آنها را تغییر داد. این تابلو ها را می توان در قسمت های مختلف خانه مانند : اتاق نشیمن ، اتاق خواب ، پذیرایی و … ، محیط های کار مانند مطب های پزشکی ، دفاتر شرکتی و … نصب کرد.

کاربرد تابلوهای نقاشی خط
امروزه استفاده از هنر نقاشی خط توسط علاقه مندان به هنر بیش از پیش به چشم می خورد، آثار هنری نقش نگار با جذابیت مثال زدنی خود می توانند محیط کار، منزل، شرکت ،مطب و… را بسیار دلنشین و جذاب کنند. نقاشیخط هنری خیال انگیز است که شما را با عمق وجود یک نوشته، شعر و یا متن آشنا می کند. تیم هنری سایت تربچه با همکاری طراحان حرفه ای نقاشیخط دیجیتال، مسیر شما را برای رسیدن به یک طرح جذاب و ایده آل هموار می کند. این سایت با ارائه طرح های حرفه ای خوشنویسی و نقاشی خط در زمینه های متنوع شعر، مذهبی، دکوراتیو و … به صورت فایل قابل چاپ با کیفیت فوق العاده و فرمت PSD سنت شکنی جدیدی را در هنر نقاشی خط پدید آورده است. با دریافت آثار نقاشیخط به صورت فایل، می توانید طرح های مورد نظر را در ابعاد دلخواه و با ایجاد تغییر رنگ منطبق با دکوراسیون خود اجرا و چاپ نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *