آموزش, اخبار, تقویت هوش, تقویت هوش، حافظه و خلاقیت, ذهن, کاردستی, مادر و کودک

چه چیزی ذهن را قوی میکند؟ [و چه چیزی کند؟]

تقویت ذهن

چه چیزی ذهن را قوی میکند؟ [و چه چیزی کند؟]
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-199.jpeg

پیچیدگی ذهن انسان به قدری زیاد است که دانشمندان آن را قوی تر از هر رایانه ای که تاکنون ساخته شده میدانند. ظرفیت مغز انسان به قدری زیاد است که باهوش ترین انسان ها نیز از 100 درصد این ظرفیت استفاده نمیکنند. سبک زندگی، رژیم غذایی و تحریک مغز میتواند ظرفیت مغز را افزایش یا کاهش دهد. در این مقاله سعی داریم تا هر آنچه که برای تقویت ذهن لازم است را به شما آموزش دهیم و عوامل کند کننده ذهن را نیز شرح دهیم.
مهم ترین عوامل کندی ذهن
1-استرس و کندی ذهن
داشتن میزانی از استرس در زندگی روزانه مفید و لازم است. اما زمانی که این استرس زیاد و خارج از کنترل شود به مغز آسیب وارد میکند. مغز ما در پاسخ به استرس، مواد شيميايي تحريک کننده اي مانند دوپامين ترشح مي کند که از طريق اعصاب، ريشه مغزي ترشح شده و تصاوير ايجاد شده را به مغز مي فرستد.
حجم بالاي اين مواد شيميايي در قشر جلوي پيشاني با تضعيف نقاط ارتباطي بين اعصاب، به طور موقت فعاليت اعصاب را قطع مي کند. فعاليت شبکه اعصاب با توانايي تنظيم رفتارها کاهش مي يابد. اين اثرات منفي تنها زماني تشديد مي شود که غدد آدرنال، طبق فرمان رسيده از هيپوتالاموس هورمون استرسي را موسوم به کورتيزول داخل جريان خون ريخته و آن را به مغز بفرستد.
2-گجت ها
وابستگی بیش ‌ازحد به گجت‌ها، تأثیر زیادی روی بدن و مغز ما دارد. دریافت دائمی انواع و اقسام نوتیفیکیشن‌ها، کاری می‌کند که مغز ما همواره در یک حالت ترس و استرس دائمی به سر ببرد. این وضعیت، موجب اختلال در کارکرد «قشر جلوی پیشانی» (prefrontal cortex) می‌شود؛ این بخش از مغز با عملکردهای شناختی مهمی سروکار دارد و چنین اختلال مداومی، تقریبا این بخش از مغز را از کار می‌اندازد.
20 راهکار ساده برای باهوش‌تر شدن
3-نشخوارهای ذهنی
کسانی که زیاد فکر می کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های فکری هستند. بیش از حد فکر کردن و تحلیل تجارب روزانه و تعاملات خود با دیگران سبب کاهش کارایی شما و ضعیف شدن حافظه و کاهش اعتماد به نفس شما خواهد شد و شما دچار خشم و افسردگی می شوید .ذهن نیاز دارد تا زمانی را استراحت کند تا برای ورود وپردازش اطلاعات جدید خسته نباشد.
بیماری های زمینه ای
فشارخون بالا، قند خون، چربی خون و چاقی علاوه‌ بر اینکه تهدیدی برای سلامتی به حساب می‌آیند، میتوانند عملکرد ذهن شما را هم تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین دائما وضعیت سلامت خود را چک کنید.
4-داروهای کند کننده ذهن

داروهای پارکینسون
مسکن های مخدری

داروی فشار خون
ضد تشنج

خواب آورها
داروهای کاهش کلسترول

داروی بی اختیاری ادرار
داروهای ضداضطراب

10 راه تقویت ذهن (اینفوگرافی)
رژیم غذایی (بایدها و نبایدها)

بهترین ورزش ها برای تقویت مغز
1- ورزش تنیس، یک ورزش پرتحرک و تمرکزی محسوب می ‎شود، از این رو انجام دادن آن با به چالش کشیدن مغز موجب تقویت آن میشود.
2- دوچرخه سواری نیز یکی دیگر از ورزش هایی است که علاوه بر فشار بدنی، مغز را نیز تقویت میکند و برای تصمیمات آنی مغز را تقویت میکند.
3- شنا هم یکی از ورزش هایی است که به تمرکز بالایی نیاز دارد و برخی اتکا به مغز در این ورزش را تا 90 درصد میدانند.
4- صخره نوردی، قایق رانی، دو و میدانی، هنرهای رزمی و بوکس از دیگر ورزش های تقویت کننده مغز هستند.
علت کاهش سرعت پردازش مغز و روش افزایش آن
تغییر سبک زندگی
1- برای زندگی روزانه خود برنامه ریزی کنید، هرشب قبل از خواب برنامه فردایتان را بنویسید.هوشمندانه کار کردن به شما کمک میکند که تمرکز بالاتری داشته باشید.
2- ساعاتی را طبیعت بگذارید، نفس های عمیق بکشید،گل بکارید با حیوان خانگی خود بازی کنید. این کار علاوه بر آرام کردن شما ذهنتان را نیز تقویت میکند.
3- موسیقی تحریک کننده سلول های مغزی است. روزانه ساعتی را به گوش دادن موسیقی بگذرانید.
4- کتاب خوانی از بی نظیر ترین راهکارهای تقویت کردن حافظه است. اما اگر وقت خالی ندارید از کتاب های صوتی و پادکست ها استفاده کنید. این کار ذهن شما را همیشه آماده نگه میدارد.
5- استفاده از عطرهای ملایم، حتی بو کردن سیب استرس شما را کاهش میدهد.
6- از محل کارتان مرخصی بگیرید تا کمی استراحت کنید. مدتی را در تنهایی بگذرانید و برنامه های فشرده یتان را کنسل کنید تا استرس از شما دور شود.
7- سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، پرخوری، مصرف مواد اعتیادآور و هرچیزی که می‌تواند سلامتی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد را کنار بگذارید.
8- خواب کافی به طرز محسوس و انکارناپذیری روی بهبود توانایی‌های ذهنی تاثیرگذار است. اگر به اندازه کافی نخوابید، مغزتان نمی‌تواند درست کار کند و به مرور کیفیت کارایی خود را از دست خواهد داد.
9- چک کردن شبکه‌های اجتماعی قبل از خواب باعث افت کارایی مغز در طول روز می‌شود. درنتیجه قبل از خواب گوشی را کنار بگذارید و به جای آن کتاب بخوانید.
35 فرد با بیشترین ضریب هوشی در طول تاریخ (بالاتر از انیشتین)

اپلیکیشن ها و موسیقی های ثابت شده تقویت کننده ذهن
1- کارت های بازی (ورق-اصطلاحا پاسور) یکی از راه های سرگرمی و تقویت ذهن هستند. سعی کنید با این کارت ها بازی های جدید یاد بگیرید و باخانواده خود انجام دهید.
2- شطرنج یکی از چالش برانگیزترین بازی‌های ذهن است و به شما کمک میکند تا ذهنتان را تقویت کنید. سعی کنید شطرنج آنلاین بازی کنید زیرا در این نوع بازی با افراد مختلف و طرز فکرها و استراتژی های فکری آنها آشنا می شوید (دانلود برای اندروید دانلود برای آیفون)
3- سودوکو یا شمارش اعداد با نگه داشتن یک سری اعداد در ذهن به تقویت ذهنتان کمک میکند. (دانلود برای اندروید دانلود برای آیفون)
4- بازی‌های ساختنی، توجه به جزئیات و دقت را در شما افزایش می‌دهند. شما میتوانید از پازل ها با تعداد قطعات زیاد استفاده کنید.
5- بازی های دیگر همچون تخته نرد و منچ نیز در این رابطه کمک زیادی خواهند کرد.
6- یک سری موسیقی در اواخر سالهای 2019 تا 2020 نیز توسط روانشناسان ارائه شده اند که گفته می شود تا حد زیادی می توانند قدرت تمرکز ذهن را افزایش دهند و ظاهرا از نظر علمی نیز ثابت شده اند. دانلود اپلیکیشن این موسیقی ها: برای اندروید برای آیفون
حرف آخر
مغز در واقع جعبه سیاه زندگی ماست.عملکرد درست یا ناقص آن کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد. واکنش ها، تصمیمات و احساسات همگی به عملکرد ذهن بستگی دارند بنابراین حفظ سلامت آن لازم و ضروری است.
برای تقویت مغز خود این 100 کار را انجام دهید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *