آموزش, اخبار, دفاع از خود, کاردستی, مادر و کودک, مهارت, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

هنگام حمله سگ چه کنیم؟ 10 ترفند موثر

سگ آماده حمله

هنگام حمله سگ چه کنیم؟ 10 ترفند موثر
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/03/word-image-84.jpeg

اگرچه سگ ها حیوانات وفاداری هستند اما بدون شک حمله ی آنها بسیار وحشتناک است. برخی از افراد مانند پستچی ها، مربیان سگ ها یا حتی کسانی که در خانه های خود سگ نگهداری می کنند و یا در محل زندگی شان با سگ های زیادی در تماس اند، بیشتر در معرض حمله سگ ها قرار دارند. بطور کلی هر کس در هر نقطه ای از جهان ممکن است در معرض حمله ی سگ ها قرار بگیرد پس شناخت راهکارهای مقابله و محافظت از خود، بسیار لازم و ضروری است.
شاید دانستن این ترفندها بتواند یک روز جان شما یا عزیزان تان را نجات دهد یا از سلامتی شما در مقابل سگ های خشمگین محافظت نماید.
قبل از اینکه اقدامات لازم در زمان حمله ی سگ ها را توضیح دهیم، ابتدا شما را با روش های جلوگیری از حمله ی سگ ها آشنا می کنیم. بدون شک پیشگیری از حمله سگ ها، بسیار بهتر از درگیر شدن با آنهاست.
راه های جلوگیری از حمله سگ ها
پیشگیری همیشه بهترین اقدام است. برخی از ترفندهای جلوگیری از حمله ی سگ ها عبارتنداز:
1- مراقب سگ های آشنا باشید!
طبق گزارشات بعمل آمده، 77٪ از موارد حمله سگ، توسط سگ های آشنا (سگ خود یا سگ دوستان و آشنایان تان)، اتفاق می افتد.
این بدان معناست که احتمال اینکه توسط یک سگ آشنا مورد حمله قرار بگیرید، بسیار بیشتر از سگ های ناآشنا در خیابان است!
2- سگهای اطراف خود را بشناسید
یکی از راه های مناسب برای در امان ماندن از حمله ی سگ ها، شناخت سگ های اطراف تان (در محل زندگی یا محل کار) است.
با اینکار می توانید با عوامل محرک سگ های اطراف خود آشنا شوید و از تحریک کردن آنها بپرهیزید.
3- زبان بدن سگ ها را بشناسید
زبان بدن سگ ها چیزهای زیادی برای گفتن دارد و شما می توانید از آنها برای پیش بینی وقوع حمله استفاده کنید.
اگر گوش های سگ به سمت عقب کشیده شده باشد، سر و بدن او در یک امتداد قرار گرفته باشد، در حال خرناس کشیدن باشد و به سرعت به سمت شما بدود، به احتمال زیاد قصد حمله دارد.

اما در صورتیکه سگ به آرامی به طرف تان بیاید، سر او بالاتر یا پایین تر از بدنش باشد یا پارس کند، احتمالا تنها قصد هشدار دادن یا کنجکاوی دارد.
بطور کلی اگر متوجه شدید که سگ در “حالت شکارچی” قرار گرفته است، سریعا برای دفاع از خود آماده شوید و کودکان را از محل دور کنید.
4- مهارت های دفاعی را بیاموزید
آموزش مهارت های دفاعی، برای همه ی افراد بخصوص کسانی مانند آرایشگران حیوانات خانگی، مربیان سگ و کسانی که در مراکز مراقبت از سگ ها کار می کنند، بسیار لازم است. در ادامه ی این مطلب، با روش های دفاع از خود در برابر سگ ها بطور کامل آشنا می شوید.
چطور ذهن خود را در کنترل کامل داشته باشیم
5- از وسایل پیشگیری از حمله سگ به عنوان ابزار دفاعی استفاده کنید
وسایلی مانند اسپری سیترونلا (حاوی روغن سیترونلا که برای دفع حشرات نیز استفاده می شود و سگ ها از بوی آن متنفرند)، شاخ هوا (برای ایجاد صدای بسیار بلند) و حتی چوب، می توانند به عنوان دستگاه های پیشگیری از حمله سگ استفاده شوند و به شما برای در امان ماندن از سگ های پرخاشگر کمک کنند.
اگر نگران حمله ی سگ های مهاجم محله هستید و فکر می کنید احتمال حمله وجود دارد، سعی کنید یک یا چند مورد از این وسایل را همراه خود داشته باشید.
6- به یاد داشته باشید که همه ی سگ ها می توانند گاز بگیرند
این را فراموش نکنید که حتی مظلوم ترین سگ ها هم می توانند شما را گاز بگیرند پس فکر نکنید که همه ی حیوانات دوست شما هستند و می توانید با آنها ارتباط خوبی برقرار کنید.
بجای اعتماد کردن به سگ ها، احتیاط کنید و به زبان بدن آنها توجه نمایید. همه ی سگ ها در برخی مواقع خشن و غیرقابل کنترل می شوند و این از خصوصیات ذاتی آنها محسوب می شود.
حالات و لحظات عصبانیت سگ ها ممکن است روز به روز و دقیقه به دقیقه متفاوت باشد. بنابراین اگر خودتان هم در خانه سگ دارید، فکر نکنید که حیوان شما یک استثناست. دیده شدن رفتارهای خشونت آمیز، از هیچ حیوانی بعید نیست.
7- از ترفندهای مختلفی مانند “Pat-Pet-Pause” و “Treat and Retreat” استفاده کنید
اگر از حمله ی سگ ها می ترسید، از فرار کردن بپرهیزید و در صورت امکان، از ترفندهای تعامل با سگ ها استفاده کنید.
ترفند “Treat and Retreat” به معنی پرتاب یک غذا یا خوراکی پشت سر سگ و سپس قدم برداشتن به سمت عقب است. اینکار فضای کافی به سگ می دهد و به او می فهماند که شما خوب هستید و قصد صدمه یا آسیب رساندن به او را ندارید.
“Pat-Pet-Pause” نیز یک مهارت مهم دیگری ست که یادگیری آن برای همه صاحبان سگ لازم است. برای انجام اینکار روی زانوها بنشینید و دست ها را روی آنها قرار دهید و سگ را برای نزدیک شدن به سمت خود دعوت کنید. اگر او نزدیک نمی شود، شما هم به او نزدیک نشوید.
اگر سگ به سمت تان آمد، او را به مدت 3 ثانیه به آرامی روی سینه نوازش کنید. سپس مکث کرده و دستان خود را بردارید. اگر نزدیکتر شد، او را بیشتر نوازش کنید (حدود 3 تا 5 ثانیه دوباره مکث کنید). اگر سگ دور شد، دست از نوازش کردن بردارید.
8- مثل مربی سگ حرکت کنید
مربیان سگ، در جلوگیری از گاز گرفتن سگ ها خبره هستند، بنابراین یاد بگیرید که مانند آنها حرکت کنید!
هنگام حرکت در اطراف سگ های ناشناس، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

حالت بدن خود را صاف نگه دارید (از ناحیه کمر خم نشوید)
از برقراری تماس چشمی با سگ ها خودداری کنید
با بی اعتنایی از کنار سگ ها عبور کنید و به آنها نگاه نکنید
از صحبت کردن با سگ ها یا رفتن به سمت آنها اجتناب کنید
از لبخند زدن بپرهیزید (احتمالا شما برای نشان دادن محبت تان به سگ لبخند می زنید اما سگ ها با دیدن دندان های شما، بیشتر تحریک می شوند و آن را نشانه ای برای دعوت به مبارزه تلقی می کنند)

استفاده از تکنیک های فوق به سگ می فهماند که شما تهدیدی برای او نیستید. صحبت کردن با سگ و رفتن به سمت او نیز می تواند برخی سگ ها را وحشت زده و تحریک کند!
مهارت های زندگی (10 مهارت معروف که همه باید بلد باشند)
در صورت نزدیک شدن یک سگ وحشی و پرخاشگر چه کنیم؟
در بعضی موارد ممکن است احساس بدی به یک سگ پیدا کنید. در این مواقع به شهود خود اعتماد کنید!
اگر از رفتار سگ متوجه شدید که احتمال حمله وجود دارد، چند گزینه پیش رو دارید:
1- اگر صاحب سگ نزدیک محل است، از او بخواهید سگ را دور کند. اگر هیچکس در اطراف شما نیست، به سگ نگاه نکنید، لبخند نزنید، بی اعتنا باشید و از فرار کردن یا رفتارهای ناگهانی که باعث تحریک سگ می شود، اجتناب کنید.
2- در صورت امکان، عقب نشینی کنید و خود را از موقعیت دور کنید. اگر سگ به تعقیب شما ادامه می دهد، سعی کنید وارد یک اتاق یا ساختمان شوید یا اگر در یک محیط سربسته قرار دارید، از آنجا خارج شوید. درصورت امکان، از درخت یا هر چیز دیگری بالا بروید.
3- به آرامی حرکت کرده و ابزارهای دفاعی خود را آماده کنید. اگر غذا یا خوراکی همراه خود دارید، آن را پشت سر سگ بیندازید. در غیر این صورت، آماده استفاده از اسپری سیترونلا، یک شاخ هوا، چوب یا هر چیز دیگری شوید. هیچگاه با چوب به سر سگ ضربه محکم نزنید چون با اینکار عصبانی تر می شود. در عوض چوب را به پوزه ی او نزدیک کنید تا با گاز گرفتن آن، خشم خود را خالی کند.
از باز کردن دستان خود یا حرکت دادن آنها بشدت اجتناب کنید. اگر احتمال حمله می دهید، دست ها را مشت کنید تا در هنگام حمله، انگشتان تان در امان باشند و بهتر بتوانید از خود دفاع کنید.

البته متأسفانه مواقعی وجود دارد که احتمال درگیر شدن سگ با انسان وجود دارد. دانستن زبان بدن سگ ها، استفاده از وسایل محافظتی و اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت های خطرناک می تواند کمک زیادی کند اما باز هم کافی نیست.
اگر روش های جلوگیری از حمله کارساز نبود و مورد هجوم یک سگ وحشی قرار گرفتید، به این قسمت توجه کنید. در اینجا چند ترفند موثر برای زمان حمله ی سگ آورده شده است.
هنگام حمله سگ چه کنیم؟
ممکن است در محل زندگی، محل کار، خیابان یا حتی خانه (برای کسانی که از سگ نگهداری می کنند)، مورد هجوم این حیوان قرار بگیرید. در این زمان، نکات و ترفندهای زیر را بخاطر بسپارید:
1- از دست ها و صورت خود محافظت کنید. هدف شماره یک در زمان مواجهه با حمله سگ، محافظت از دست ها و صورت است. پشت كردن به سگ و قائم ماندن در زمان حمله، فوق العاده مهم است زیرا این وضعیت از صورت، گردن و شکم شما محافظت می کند.
اگر به هر دلیلی نتوانستید وضعیت ایستاده تان را حفظ کنید، مثل یک توپ خود را جمع کنید و گردنتان را با دست ها بپوشانید چون ناحیه ی گردن بسیار حساس و آسیب پذیر است و در صورت جراحت، خطرات زیادی بهمراه خواهد داشت.
2- از سگ فاصله بگیرید و بین خود و او، چیزی قرار دهید. از هر چیزی که در دست دارید بعنوان سپر استفاده کنید. برای مثال سگ های آموزش ندیده، چیزهایی مانند کوله پشتی یا کیف را جزئی از بدن انسان تلقی می کنند و می توانید از آنها بعنوان مانع استفاده کنید. البته هدف اصلی برای قرار دادن یک شیء بین خود و سگ، پیدا کردن فرصتی برای فرار است.
گاهی اوقات لگد زدن به سگ برای دور نگه داشتن او یک گزینه خوب است اما سعی کنید انرژی خود را معطوف به قرار دادن یک جسم غیر گوشتی بین خود و سگ کنید. لگد زدن اگرچه ممکن است کمک کننده باشد، اما تنها اندام های بدن شما را به سگ نزدیکتر می کند. بعلاوه ضربه زدن به سگ ممکن است باعث افزایش خشونت و سطح برانگیختگی او شود و شرایط را سختتر کند.
3- صورت سگ را بپوشانید. پوشاندن صورت سگ با پیراهن، پتو یا کت، تاکتیک خوبی است. با پرتاب کردن کت، پتو یا موارد دیگر به سمت سگ، می توانید او را گمراه کنید و وقت کافی برای فرار پیدا کنید. ضربه زدن به بینی یا چشم های سگ، فشار دادن سگ روی زمین با زانوها یا آرنج و بلند کردن او (از طریق پاهای پشتی) هم می تواند کمک کننده باشد.
در این قسمت روش های برخورد با سگ مهاجم را در شرایط مختلف و به صورت جزئی تر مورد بررسی قرار می دهیم.
10 نکته روانشناسی که در همه شرایط زندگی مفیدند
در صورت حمله سگ در داخل خانه یا فضای بسته چه باید کرد؟
این وضعیت به احتمال زیاد توسط سگ خود فرد یا یکی از آشنایان اتفاق می افتد. در این زمان، از ترفندهای زیر استفاده کنید:

در صورت امکان به اتاق جداگانه ای بروید و در را ببندید یا درها را بهم بکوبید.
اگر امکان رفتن به اتاق جداگانه وجود ندارد می توانید هر چیزی مانند صندلی، کیف لپ تاپ، بالش یا هر چیز دیگری که در دسترس تان است را بین خود و سگ قرار دهید. استفاده از یک سپر، بسیار عاقلانه تر از نزدیک کردن دست یا پاهای خود به سگ است.
در کنار انجام موارد فوق، سعی کنید از کسی کمک بخواهید.
پس از جدا کردن سگ از خود، از محل فعلی تان خارج کنید.
اگر سگ در داخل خانه است، از یک تکه گوشت یا داروهای آرامبخش برای آرام کردن او استفاده کنید. اینکار به شما این امکان را می دهد تا سگ را راحتتر به محل مورد نظر خود انتقال دهید.
بیشتر مراکز نگهداری حیوانات و دفاتر دامپزشکی، روش ها و ابزارهایی برای اسیر کردن و تسکین حیوانات پرخاشگر در اختیار دارند. در صورت نیاز با این مراکز تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

در صورت حمله سگ در فضای باز چه باید کرد؟
فرار کردن از دست سگ ها در فضای باز مشکل تر است اما در این شرایط از ترفندهای زیر استفاده کنید:

خود را به ماشین، ساختمان، مناطق حصار کشی یا هر جای دیگری که ممکن است برسانید.
برای کمک از دیگران کمک بخواهید و تمام تلاش خود را بکنید تا بصورت قائم بایستید و خم نشوید. سعی کنید جیغ نکشید یا ندوید زیرا اینکار موجب تحریک بیشتر سگ ها می شود.
سعی کنید سر سگ را با هر چیزی که می توانید، بگیرید. در صورت نیاز با کمک یک جسم به سگ ضربه بزنید. اگر جسمی برای ضربه زدن به سگ ندارید، با پاهای خود به شکم او ضربه بزنید یا با مشت به گوش ها یا چشم هایش بزنید.

اگر از شر سگ خلاص شدید، فرار نکنید و فقط از محل دور شوید و اگر به سمت شما برگشت، چیزی در دست تان بگیرید تا بتوانید از خود دفاع کنید. سپس به دنبال مراقبت های پزشکی و درخواست کمک باشید.
در صورت حمله سگ به کودک چه باید کرد؟
حمله سگ به کودک بدون شک برای والدین یک کابوس است. اگر شاهد حمله ی سگی به کودک بودید، از مراحل زیر استفاده کنید:
1- راه های اولیه

به کودک نزدیک شوید و با دستورالعمل های ذکر شده در این مطلب، او را راهنمایی کنید.
به کودک بگویید مانند درخت صاف بایستد یا اگر روی زمین است، مثل توپ خود را جمع کند و با کمک دست ها، گردن و صورت خود را بپوشاند (با انجام اینکار نقاط حساس بدن کودک ازجمله صورت، انگشت ها، گلو و قفسه ی سینه، از حمله ی سگ در امان می ماند).
تا می توانید سر و صدا کنید. ایجاد سر و صدا، باعث ترس بیشتر سگ ها خواهد شد. اگر در خانه هستید، از قابلمه ها، صدای خود یا هر چیز دیگری که می توانید استفاده کنید. اگر در بیرون از منزل هستید نیز با صدای بوق ماشین، حواس سگ را پرت کنید.
از اشیاء مجاور به عنوان مانع استفاده کنید. هر چیزی که در دسترس تان قرار دارد را بین سگ و کودک قرار دهید یا سگ را با پتوی سنگین بپوشانید. اگر وسایل دفاعی مانند اسپری سیترونلا یا اسپری فلفل دارید، استفاده نکنید چون احتمال تماس این مواد با کودک وجود دارد.
اگر می توانید کودک را از سگ جدا کنید، این کار را انجام دهید. سپس بلافاصله آماده دور کردن کودک از محل باشید. بلند کردن کودک ممکن است کودک را برای سگ جالبتر کند و احتمال حمله را افزایش دهد!

2- روش چرخ دستی
اگر هیچ یک از اینها کارساز نبود، ممکن است لازم باشد از روش چرخ دستی استفاده کنید.

برای اینکار، پاهای عقبی سگ را بگیرید و او را به سمت عقب ببرید تا از کودک دور شود.
اینکار بسیار خطرناک است، زیرا سگ به راحتی می تواند شما را گاز بگیرد. اما اگر شاهد آسیب فرزندتان هستید، این تنها گزینه شماست.

بخاطر داشته باشید که اگر سگ در حال گاز گرفتن کودک است، استفاده از روش چرخ دستی ایده خوبی نیست چون کشیدن سگ ممکن است باعث پارگی و آسیب بیشتر کودک شود.
3- آخرین راه: روش اجباری
بدون شک بیرحمی نسبت به حیوانات یک عمل غیر اخلاقی محسوب می شود اما اگر شاهد جان دادن یک کودک یا یک فرد باشیم و هیچ یک از ترفندهای بالا موثر واقع نشده باشد، تنها یک راه برای شما باقی می ماند که آن خفه کردن سگ است! ناگفته نماند که از این وضعیت تنها در مواقع ضروری استفاده کنید.
اگر هیچ راهی برایتان باقی نمانده است باید سگ را خفه کنید تا زمانی که کودک را رها کند. اگر سگ قلاده دارد، او را با قلاده بلند کنید و در غیراینصورت از کمربند خود برای خفه کردن سگ استفاده کنید.
6 تا از عوارض خود ارضایی و 10 روش ترک آن
برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که سگ را تا زمان مردن، در وضعیت آویزان قرار دهید، در غیر این صورت سگ حمله را از سر می گیرد. البته اینکار(هم برای شما و هم برای سگ) فوق العاده خطرناک است. اگر کمربند یا طناب در اختیار ندارید، با کمک آرنج خود بر گردن سگ فشار وارد کنید و در صورت نیاز، اقدام به شکستن استخوان های او کنید.
امیدواریم هرگز مجبور به استفاده از این روش نباشید. اما در صورت حمله ی سگ، اطلاع از تمام گزینه های پیش رو ضروری است.
در صورت حمله ی دو سگ به هم چه باید کرد؟

معمولاً می توانید سگها را با ایجاد سر و صدا یا اسپری سیترونلا از هم جدا کنید.
اگر سگ ها قلاده و افسار دارند، با گرفتن افسار آنها و کشیدن به سمت عقب، آنها را از هم جدا کنید.
اما اگر سگها افسار نداشته باشند، می توانید از روش های ذکر شده در بالا (سیترونلا، پوشاندن سگ ها با پتو یا روش چرخ دستی) استفاده نمایید.

بعد از حمله سگ، چه کنیم؟
پس از حمله سگ، اقداماتی وجود دارد که باید انجام دهید. برخی از آنها عبارتنداز:

از سلامت خود و دیگران اطمینان حاصل کنید. جراحات خود و افراد دیگری که مورد حمله قرار گرفته اند را بررسی کنید. در صورت لزوم سریعاً به دنبال درمان پزشکی باشید. از بیخطر بودن موقعیت فعلی خود اطمینان حاصل کنید و منطقه را ترک کنید.
صاحب سگ را پیدا کنید و همه چیز را با او در میان بگذارید. اگر صاحب سگ را پیدا نکردید، شکل سگ را بخاطر بسپارید و محل حمله را ثبت کنید. همچنین می توانید از سگ و محل حمله عکس بگیرید.
حمله را مستند کنید. همه ی جزئیات حمله را مستند کنید و در صورت لزوم صدای خود را ضبط کنید. پس از آن برای دریافت واکسن هاری، به مراکز مربوطه مراجعه نمایید.
در صورت بروز آسیب های جدی، از دیگران کمک بخواهید. اگر کسی در محل حادثه حضور دارد، از او بخواهید که با اورژانس یا یکی از نزدیکان تان تماس بگیرد و آنها از وضعیت شما مطلع کند.
به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر در جریان حمله مجروح شدید، وقت آن است که به اورژانس بروید. قبل از رسیدن به اورژانس در صورت وجود جراحت، محل زخم را با آب گرم و صابون و سپس الکل، ضدعفونی کنید و در صورت امکان از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید و آن را پانسمان کنید. با این کار از عدم ابتلا به عفونت اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات حمله در حدی ست که ممکن است به مراقبت های بیش از آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. گاز سگ می تواند منجر به جراحات عمیق یا حتی شکستگی استخوان شود.
درصورت ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD، به مشاور مراجعه کنید. برخی از افرادیکه مورد حمله ی سگ ها واقع می شوند، به استرس پس از سانحه مبتلا می شوند. اگر از اضطراب و کابوس های شبانه حملات سگ رنج می برید، به یک مشاور یا متخصص مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که…
در اکثر موارد، گاز گرفتن سگ ها به سرعت تمام می شود.
تقریبا در تمام موارد دیده می شود که گاز گرفتن سگ ها سریع اتفاق می افتد و سریع هم تمام می شود. به طور کلی فرار از این حملات آسان است زیرا به همان سرعتی که شروع شده اند، تمام می شوند.
موقعیت بسیار ترسناک زمانی است که سگ در زمان پرخاشگری بسیار جدی عمل می کند. خوشبختانه این موارد نادر هستند اما احتمال وقوع آنها وجود دارد. این وضعیت ها را می توانید در برخی از فیلم ها و کلیپ ها نیز ببینید.
44 مهارت که هر کسی باید بلد باشد
بنابراین اگر حمله ی سگ به یک گاز گرفتن ختم نشود، شرایط فوق العاده خطرناک خواهد بود و می تواند باعث وارد آمدن جراحات جدی به انسان شود. پس فراموش نکنید که اگر سگی بیش از چند ثانیه شما را رها نمی کند یا مدام به دنبال تان می آید، وضعیت بسیار جدی است. در این زمان می توانید از ترفندهای ارایه شده در این مطلب برای حفظ جان خود استفاده کنید.
مایکل شیکاشیو یک متخصص جهانی در زمینه پرخاشگری سگ ها است و می گوید:
“آگاهی از وضعیت، هنگام حمله ی سگ به انسان بسیار مهم است. تماس محافظت شده و همراه داشتن ابزارهای دفاعی، موجب به حداقل رسیدن احتمال آسیب می شود.
شما می توانید از آنچه در محیط وجود دارد، برای جلوگیری از حمله سگ ها استفاده کنید. به طور کلی اکثر سگ هایی که قصد حمله دارند، اولین چیزی که جلوی آنها می گذارید را گاز می گیرند. هنگام خواندن این مطلب به اطراف خود نگاه کنید. نزدیکترین جسمی که می توانید به راحتی آن را بردارید و به عنوان سپر استفاده کنید چیست؟ یک بالش؟ کتاب؟ کاپشن؟ کیف؟
حتما این 12 ترفند دفاع شخصی را یاد بگیرید
از هر چیزی که در دست دارید می توانید بعنوان سپر خود استفاده کنید و موقعیتی برای فرار پیدا کنید. در همین زمان به آرامی از سگ دور شوید و یک وسیله نقلیه، ساختمان یا محوطه حصارکشی پیدا کنید تا خود را از سگ جدا کنید. از جیغ کشیدن یا دویدن اجتناب کنید زیرا اینکار باعث تشدید حمله می شود. برای فرار از دست سگ های وحشی می توانید از چیزی بالا بروید. اگر سگ قادر به بالا آمدن نباشد، یک ماشین، میز تحریر یا درخت می تواند محل امنی برای پناه گرفتن باشد. انجام اینکار می تواند وقت ارزشمندی برای شما بخرد. “

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *