آموزش, اخبار, سایر هنرهای مهم, طراحی, کاردستی, مادر و کودک

آموزش طراحی: 7 اصل مهم و مهارت های لازم (گرافیک)

طراحی گرافیک

آموزش طراحی: 7 اصل مهم و مهارت های لازم (گرافیک)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/11/word-image-7.jpeg

طراحی گرافیک یک فرآیند ارتباط بصری است که در آن از ترکیبی متعادل از تایپوگرافی (متن) و تصاویر (عکس ها، تصاویر و آیکون ها) برای رساندن یک پیام خاص استفاده می شود. بر این اساس، طراحان گرافیک از استراتژی ‌های تفکر بصری برای حل و ساده‌سازی مشکلات ارتباطی استفاده می‌کنند.
وظیفه اصلی یک طراح گرافیک این است که به صورت بصری ایده ها را به روشی جالب، واضح، خوانا که به راحتی قابل تشخیص هم باشند، نشان دهد. طراحی گرافیک هنر نمایان ساختن ایده های نامرئی است.
در این مقاله به بررسی نحوه یادگیری طراحی گرافیک، اصول و قواعد اولیه و همچنین ابزارهایی که شما را قادر می‌سازد ایده‌هایتان را بهتر ارائه کنید، می پردازیم.
طراحی گرافیک چیست؟
” طراحی به معنای برقراری ارتباط و رساندن یک پیام واضح به وسیله هر ابزاری است که شما روی آن کنترل و تسلط داشته باشید.” – میلتون گلاسر
طراحان گرافیک از انواع ابزار ها، مهارت ها، تکنیک ها و دانش مربوط، برای حل مشکلات بصری استفاده می کنند. با تکیه بر مجموعه ‌ای از مهارت‌ های هنری و فنی، یک طراح گرافیک می‌تواند توجه مخاطبان مورد نظرش را با استفاده از رسانه‌ های مختلف جلب و یا حفظ کند.
یک طراح بزرگ می تواند چه به صورت چاپی و چه بر روی صفحه نمایشگر، پیام را به طور موثر و خلاقانه برساند و با مخاطب ارتباط برقرار کند. با این وجود، همه مشاغل هم نیاز به هیجان و ذوق هنری ندارند. گاهی اوقات یک طراح، ارتباط بصری ایجاد می کند که در عین ظرافت قابل اعتماد هم باشد.

5 مهارت که هر طراح باید داشته باشد
با این که مهارت‌ ها و ویژگی‌ های طراحان گرافیک بسیار زیاد و همواره در حال رشد است، اما پنج مهارت ضروری وجود دارد که در طراحی گرافیک لازم است:
1-داشتن خلاقیت ضروری است. یک طراح گرافیک باید بتواند تصاویر و نگاره های منحصر به فرد خلق کند. خلاقیت همچنین یک نوع مهارت حل مسئله است که به کمک آن به حل مشکلات بصری و ارتباطی پرداخته می شود.
2-مهارت های ارتباطی هم مورد نیاز است زیرا طراحان گرافیک باید بتوانند با مشتریان خود مذاکره و ارتباط برقرار کنند و بتوانند ایده ها را به صورت بصری و منسجم منتقل کنند.
3-مهارت های وابسته به فناوری که برای ترکیب مهارت های هنری و فناوری اطلاعات جهت تولید بهتر طرح ها در رسانه های مختلف مورد نیاز است.
4-مهارت ‌های تایپوگرافی برای ترکیب فرم‌ های تایپوگرافی در تصاویری که می ‌توانند پیامی را منتقل کنند، ضروری هستند.
5-مهارت های مدیریتی برای تنظیم زمان و منابع برای یک پروژه معین و ایجاد تعادل بین پروژه ها و ضرب الاجل های متعددی که تعیین می شود، لازم است.
این فهرست خیلی کامل نیست ، اما این 5 مورد از مهم ترین عوامل به حساب می آیند. آن ها را به عنوان الزامات کلی برای یک طراحی گرافیکی و ارتباط بصری خوب در نظر بگیرید.
چگونه طراحی گرافیک را یاد بگیریم: اصول و تئوری طراحی گرافیک

” یک طراحی خوب بیشتر در مورد نظم و انضباط است و با بررسی مشکل و جمع آوری تمام اطلاعات موجود در مورد آن شروع می شود. اگر مشکل را درک کنید، حتما برایش راه حل پیدا می کنید. در واقع طراحی بیشتر به منطق مربوط می شود تا تخیل. ” – ماسیمو ویگنلی
تئوری طراحی از دل هنر های تجسمی و معماری بیرون آمده است. با این که هیچ نظریه واحدی در مورد طراحی گرافیک وجود ندارد، طراحان گرافیک ممکن است الهام گرفتن از تئوری و اصول طراحی که در سایر رشته های هنری مرتبط با ارتباط بصری به کار گرفته می شوند را مفید بدانند.
تئوری طراحی سعی دارد هدف یک پروژه را تعریف کند و از مجموعه ای از اصول بصری برای رسیدن به یک هدف معلوم یا حل یک مشکل مشخص استفاده می کند. این اصول می تواند به ما در درک و حل یک مشکل کمک کند.

بسته به سطح فرد، بین شش تا دوازده اصل طراحی وجود دارد. از آن جا که این مقاله برای مبتدیان نوشته شده است، ما انتظار داریم شما از هفت اصل اساسی برای شروع استفاده کنید. باز هم در مورد این که چند اصل وجود دارد ، نمی توان به توافق رسید، اما 7 مورد هم برای شروع کافی خواهند بود.
7 اصل طراحی (در هر نوع طراحی)
هر طراحی باید 7 دستور زیر را همیشه مدنظر داشته باشد تا طراحی او بهتر و جذ اب تر شود:
1-هارمونی
هارمونی معمولا به عنوان همراهی در کنار وحدت توصیف می شود. هارمونی به واسطه شباهت و تکرار برخی عناصر طراحی مثل رنگ و شکل معنا پیدا می کند.
یونیتی یا وحدت نوعی تعادل بین تمام اجزا یا عناصر یک طرح را توصیف می‌کند تا حس رضایت فضایی تماشاگر را اغنا کند. وقتی هارمونی و وحدت حاصل می شود احساس می کنیم که همه چیز در طراحی مناسب و در جای درست خودش است.
2-تعادل
تعادل به هماهنگی و وحدت مربوط می شود اما به طور خاص به وزن بصری یک طرح می پردازد . برخی از عناصر بیشتر چشم نواز هستند و وزن بصری یا کشش چشمی بیشتری را به سمت خودشان می کشانند . معمولا بهتر است یک تعادل هارمونیک بین چیدمان این عناصر وزنی مختلف پیدا کنیم.
این کار با استفاده از استراتژی های طراحی متقارن و نا متقارن انجام می شود. عناصر متقارن وزن مساوی را در دو طرف خط مرکزی فرضی ایجاد می کنند در حالیکه روی این خط عناصر نا متقارن، عناصر سنگین یا غیر متمرکز متفاوتی را نشان می دهند.
3-سلسله مراتب بصری
سلسله مراتب به الگوی طراحی کلی برای سازماندهی منطقی محتوا مربوط می شود. مهم ترین عناصر یا باید اول از همه به چشم بیایند یا مشخصا نمایان باشند.

برای درک بهتر، مقالات مجله ها که بر اساس عنوان (title) صفحه آرایی و به سر تیتر ها (Heading) و سرتیتر های فرعی (subheading) مختلف تقسیم ‌بندی می شوند را در نظر بگیرید. معمولا با استفاده از علامت نقل قول و عناصر متمایز کننده فونت مثل ایتالیک یا پررنگ کلمات، توجه به جنبه های مهم مقاله جلب شود.
4-ریتم
ریتم معمولا از طریق تکرار عناصر و فاصله بندی یا زمان بندی آن ها (مثلا گام ها) حاصل می شود. یک ریتم ممکن است منظم، تصادفی ، متناوب، پیوسته یا پیش رونده باشد.
ریتم های منظم گام های زمانی یا فاصله بندی مساوی دارند. ریتم های تصادفی از الگویی با فاصله گذاری خاص پیروی نمی کنند. ریتم های متناوب از الگو هایی پیروی می کنند که بین عناصر خاصی تفاوت وجود دارد. ریتم های پیوسته ساختار های عنصری موج مانندی را ایجاد می کنند. ریتم های پیشرونده از طریق تکرار عناصر مشابه تکامل و تغییر پیدا می کنند.
5-کنتراست
کنتراست به متضاد بودن عناصر طراحی مثل وزن، رنگ ، بافت و اشکال مربوط می شود. بهتر است از تفاوت ها برای برجسته کردن عناصر خاصی در یک طراحی استفاده کنیم.
6-واریته یا چند سانی
واریته فرصتی را فراهم می کند تا بین عناصر برای ایجاد طرح مورد نظر تمایز ایجاد کنیم. این کار را می توان با استفاده از انواع اشکال، رنگ ها ، وزن ها، تصاویر و غیره انجام داد. با این حال، یک طراح باید مراقب میزان واریته ای که روی عناصر کار می برد، باشد.
عناصر باید همچنان هارمونی، وحدت و تعادلشان را حفظ کنند. واریته بیش از حد ممکن است گیج کننده باشد، اما کم بودن آن هم می تواند باعث یکنواختی طرح شود . واریته باید آن مفهومی که قرار است منتقل شود را تقویت کند و پیام مورد نظر را از بین نبرد.
7-فضای سفید
فضای سفید به فضای خالی یا منفی اطلاق می شود که عاری از عناصر طراحی تصور می شود . فضای سفید می تواند بافت ایجاد کند، به برجسته کردن یا کادر بندی عناصر خاص کمک کند، خوانایی و شفافیت را افزایش دهد و زیبایی کلی به طرح بدهد.
جان تشیتشولد به ما یادآوری می کند که: ” فضای سفید باید به عنوان یک عنصر فعال در نظر گرفته شود، نه یک پس زمینه منفعل. ” مطمئنا فضای سفید یکی از ویژگی های طراحی است که اغلب نادیده گرفته می شود و در عین حال یکی از مهم ترین آن ها است.

چگونه طراحی گرافیک را یاد بگیریم: ابزار
ما هر چه قدر هم تئوری وار در مورد طراحی گرافیک مقاله و مطلب بخوانیم، اما ابزار مناسب نداشته باشیم، نمی توانیم طراحی گرافیک را تمرین کنیم. بهترین راه برای یادگیری طراحی گرافیک، کار به صورت عملی است. در ادامه لیستی از ابزار های مهم برای طراحی گرافیک که به دردتان می خورند را معرفی می کنیم. داشتن ابزار های متنوع، چه سخت ‌افزاری و چه نرم ‌افزاری، می ‌تواند به شما در حل هر مشکلی که در طراحی برای تان پیش می‌آید، کمک کند.
1-سخت افزار
یکی از گران ترین هزینه های طراحی گرافیک، هزینه های سخت افزاری است. پیدا کردن ابزار های قابل اعتماد و با کارایی بالا می تواند نسبتا گران تمام شود. با این حال به عنوان یک مبتدی، می توانید با چیز هایی که در حال حاضر دارید و می توانید برای شان هزینه کنید، شروع کنید. طراحی های شگفت انگیز را می توان حتی با ساده ترین سخت افزار ها هم انجام داد.
نوت بوک ها و دفترچه های نقاشی برای ترسیم ایده ها و یادداشت و ثبت ایده های طراحی احتمالی و راه حل ها ارزشمند هستند. نوت‌بوک ‌ها می ‌توانند دیجیتال باشند، اما هیچ چیز بهتر از یک نوت‌ بوک کاغذی نیست که بتوان آن را با خیال راحت حمل و در هر زمان و هر مکانی از آن استفاده کرد.
لپ‌تاپ ‌ها جز وسایل ضروری به حساب می آیند زیرا قابل حمل و مطمئن هستند. هنگام خرید لپ تاپ برای طراحی گرافیک به قدرت و سرعت پردازش ، حافظه (RAM) و نمایشگر (نوع، اندازه، دقت رنگ) توجه کنید.
کامپیوتر های رومیزی با این که قابل حمل نیستند اما قدرت و سرعت پردازش عالی، حافظه بهتر و نمایشگر بزرگ تر و باکیفیت تری دارند. آن ها همچنین امکان اتصال چندین دستگاه جانبی را هم برای تان فراهم می کنند.

با کالیبراتور های مانیتور خیال تان راحت است که صفحه نمایش تان رنگ را با دقت نشان می دهد. مطمئنا به عنوان یک مبتدی به چنین چیزی نیاز ندارید، اما اگر در مورد طراحی گرافیک و مخصوصا طراحی برای چاپ جدی هستید، این ابزار ها بسیار مهم و کاربردی هستند.
هارد دیسک های قابل حمل به شما این امکان را می دهد که با خیال راحت در حین سفر کارتان را ذخیره کنید. مطمئن ترین و بهترین هارد دیسک های قابل حمل درایو های حالت جامد (SSD) هستند و ایمن ترین راه برای بک آپ گیری از طراحی شما به حساب می آیند.
تبلت ‌های گرافیکی، از تبلت ‌های طراحی بدون صفحه نمایشگر Wacom گرفته تا iPad Pro و Microsoft Surface Pro به گرافیست ‌ها این امکان را می ‌دهند که به‌ راحتی به صورت دیجیتالی طراحی، ترسیم یا نقاشی کنند.
دوربین‌های DSLR به طراحان گرافیک اجازه می ‌دهند عکس ‌ها و تصاویری که می‌ توان از آن ها استفاده و به طرح گرافیکی تبدیل کرد را ثبت کنند. علاوه بر این، دوربین ها می توانند به طراحان در مستند سازی ایده ها کمک کنند. همچنین برخی بر این باورند که برخورداری از مهارت های عکاسی باعث بهبود مهارت های طراحی گرافیک می شود.
آموزش طراحی مد و همه نکات کاربردی
2-نرم افزار
سه تا از نرم افزار های طراحی گرافیک عبارتند از:Adobe Photoshop ، Illustrator وInDesign . دسترسی به این نرم افزار ها مثل پیدا کردن سخت ‌افزار در سطح حرفه ‌ای پرهزینه است. در ادامه در بخش توضیح هر یک از این نرم ‌افزارها، یک جایگزین رایگان و منبع باز که مناسب مبتدی ها (و حتی گاهی اوقات مناسب برخی از حرفه‌ای‌ ها) است را معرفی می کنیم.
فتوشاپ یک ویرایشگر تصویر و گرافیک شطرنجی است که توسط عکاسان و طراحان گرافیک استفاده می شود. گرافیک های شطرنجی تصاویر مبتنی بر پیکسل هستند که از نقطه در هر اینچ (DPI) یا پیکسل در هر اینچ (PPI) تشکیل شده اند. گرافیک شطرنجی بدون دستکاری به خوبی در مقیاس مورد نظر در نمی آید.

فتوشاپ چند ابزار و قابلیت برای ویرایش تصویر دارد اما برای ویرایش متن گزینه های محدودی برخوردار است. بهترین جایگزین منبع باز و رایگان GIMP نام دارد. این نرم افزار با این که به خوبی فتوشاپ نیست، اما ابزار ها و برنامه ‌های افزودنی مشابهی ارائه می‌کند.
Illustrator یک ویرایشگر تصویر و گرافیک برداری است. تصویر برداری یک تصویر مبتنی بر مسیر و مقیاس پذیر است. قابلیت ترکیب طرح ها، اشکال، رنگ و تایپوگرافی ایلوستریتور یک ابزار طراحی ضروری است. Inkscape یا Graphic جایگزین های عالی، رایگان و منبع باز هستند.
تفاوت بین طراحی و نقاشی چیست؟
InDesign یک برنامه حروف چینی و نشر رومیزی است. اغلب برای تولید نشریات و رسانه های چاپی مثل پوستر، بروشور ، روزنامه و کتاب استفاده می شود. بهترین جایگزین رایگان و منبع باز Scribus است که از ابزارها و گزینه های مشابهی برخوردار است.
در آخر لازم است روی این نکته تاکیر کنم که این ابزار ها می‌ توانند پر هزینه باشند. درست مثل هر تجارتی که به ابزار نیاز دارد، صنعت گرافیک هم مستثنی نیست. بهتر است طراحی گرافیک را با ابزار هایی که در محدوده بودجه فعلی تان قرار دارند، یاد بگیرید و با افزایش مهارت های تان سعی کنید که ابزار های بهتری را فراهم نمایید. نداشتن ابزار حرفه ای از همان ابتدا شرم آور نیست!
آموزش گام به گام ترسیم چهره و اندام
نحوه یادگیری طراحی گرافیک: نکات و ترفند ها
طراحی گرافیک رشته ای است که چندین مهارت مختلف را در بر می گیرد. در زمینه های مختلف طراحی گرافیکی به مهارت های متفاوتی نیاز دارند. در ادامه پنج نکته و ترفند کلی برای طراحی بر اساس هفت اصل که در بالا توضیح دادیم آورده شده که مشخص می کند آیا این مهارت ها برای بازاریابی ، برند سازی، UI/UX، طراحی وب، طراحی چاپ یا هر چیز دیگر کاربرد دارند یا خیر.
1-برنامه ریزی
با این که بداهه سازی یک قابلیت تحسین برانگیز است، توانایی طراحی به صورت بداهه به سال ها تجربه نیاز دارد. مثل هر کار دیگری، یک طراحی فی البداهه نوازی عالی نتیجه یک پایه و زیرساخت قوی است. قبل از بداهه سازی، برنامه ریزی مهم ترین جنبه کار طراحی است.
فرآیند برنامه ریزی برای هر کسی متفاوت است، اما معمولا با یادداشت برداری و ترسیم ایده ها شروع می شود. همه چیز یک برنامه لازم نیست مشخص باشد، اما باید مبنای خوبی برای کار کردن در اختیارتان قرار دهد.
2-انتخاب رنگ
چه یک طرح رنگی مینیمالیستی را انتخاب کنید و چه بخواهید با استفاده از نئون کمی طراحی عوام پسندانه و پاپ ایجاد کنید، همیشه باید انتخاب رنگ را در نظر بگیرید.
رنگ ها می توانند حال و هوای خاصی را ایجاد کنند و احساسات را برانگیزند. بد نیست تئوری رنگ ها را مطالعه کنیم و به درک تفاوت های فرهنگی مربوط به یک رنگ و معانی نهفته در رنگ های مختلف برسیم.
3-فضای سفید
فضای سفید به معنای سفید بودن فضا نیست. این عنصر به فضای بلا استفاده در اطراف عناصر طراحی شما مربوط می شود. به عناصرتان فضایی برای تنفس بدهید و از فضای سفید برای تأکید بر عناصری که می خواهید توجه را به آن ها جلب کنید، استفاده نمایید.
آموزش گام به گام ترسیم آناتومی بدن انسان
4-ثبات و هم خوانی
احتمالا جز آن دسته ازا فرادی هستید که در طراحی هایتان از ویژگی های طراحی یک جور استفاده می کنید. در این صورت اگر چیزی تایپ می کنید، حتما از تعداد طرح حروف محدود استفاده کنید و اگر از طرح حروف دیگری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که مکمل است یا با بقیه کنتراست خوشایندی ایجاد می کند.
طرح رنگ، بافت ها ، شکل ها و وزن عناصر باید با هم هم خوانی داشته باشد تا طرح کلی از نظر زیبایی شناختی دل پذیر ، منسجم، خوانا و واضح باشد.
5-سادگی
ما تمایل داریم مسائل را بیش از حد پیچیده کنیم، مخصوصا وقتی آن ها برای مان جدید هستند. حتی متخصصان با تجربه هم دچار چنین مشکلی می شوند. در طراحی باید سعی کنیم همه چیز را ساده نگه داریم، مگر این که از قبل چیز دیگری مشخص شده باشد. استفاده بیش از حد از عناصر و واریته اغراق آمیز بین این عناصر می تواند گیج کننده و ناخوشایند شود.

کلام آخر
” زندگی یک طراح میدان نبرد است. نبرد و مبارزه با زشتی ها. ” – ماسیمو ویگنلی
طراحی گرافیک یک شاخه بسیار گسترده است که در عین حال منظور ساده ای دارد و آن هم این است: ایجاد ارتباط بصری جالب و زیبا. هدف از این مقاله نحوه یادگیری طراحی گرافیک، این بوده تا شما را با برخی از تئوری ها و تکنیک های این رشته آشنا کند.
آموزش طراحی چشم با مداد رنگی (روش کشیدن چشم واقعی)
البته هدفش بیشتر این بود تا یک نمای کلی برای جلب توجه و تحریک علایق شما برای دنبال کردن رشته طراحی گرافیک ارائه بدهد.
مهارت‌ها و توانایی های جدید تان را تقویت کرده و تمرین کنید. امیدواریم این مهارت ها به همان اندازه که به شما در پیاده سازی طرح های گرافیکی های جذاب برای مخاطبان کمک می کنند، جنبه لذت و سرگرمی هم برای تان داشته باشند. و امیدواریم این مقاله تشویق تان کند تا قدم بعدی را برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک بردارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *