آموزش, آموزش بدنسازی, آموزش بدنسازی و زیبایی اندام آقایان (تصویری), اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مکمل

عوارض مصرف پروتئین در بدنسازی (و 5 مکمل که ارزشش را دارند!)

مصرف پروتئین بدنسازی

عوارض مصرف پروتئین در بدنسازی (و 5 مکمل که ارزشش را دارند!)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2022/03/word-image-70.jpeg

در اکثر موارد زمانی که پروتئین را با دوز مناسب استفاده کنید، مصرف آن اشکالی ندارد. اگر چه استفاده بیش از حدِ آن ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند نفخ، فعالیت بیش از حد روده و اسهال شود.
همچنین ممکن است مشکلاتی مانند حالت تهوع، سر درد، تشنگی، انقباضات، خستگی و کاهش اشتها را احساس کنید یا این که ممکن است در صورتی که نظم در مصرف پروتئین نداشته باشید با مشکلاتی مانند آکنه مواجه شوید، در واقع؛ مصرفِ یک الی دو اسکوپ از این پودر پروتئینی اشکالی ندارد.
تحقیقات کافی در مورد چگونگی تأثیر آن بر زنان باردار انجام نشده است؛ بنابراین اگر باردار یا شیرده هستید، بهتر است از مصرف پروتئین وی خودداری کنید. علاوه بر این، اگر به لبنیات حساسیت دارید؛ مصرف آن ممکن است برای شما هرگز مناسب نباشد.
جدا از مواردی که در بالا گفتیم، پروتئین وی ممکن است عوارض جانبی را به همراه داشته باشد:
1- مشکلات کلیوی
اگر از مشکلات کلیوی رنج می‌ برید، نباید پروتئین وی استفاده کنید، زیرا مشکلات تان را بدتر می‌ کند و باعث ایجاد سنگ کلیه خواهد شد. برای خنثی کردن عوارض جانبی؛ پیشنهاد ما این است که فیبر رژیمی را به اندازه کافی استفاده کنید و آن را جزو رژیم غذایی خود قرار دهید.
2- افزایش چربی در بدن
بعضی از افرادی که پودر پروتئین وی استفاده می کنند، ممکن است شکر را هم به آن اضافه کنند که میزان کربوهیدرات در بدن شان افزایش پیدا می‌ کند.
برخی از این پروتئین ها ممکن است چربی اضافه شده نیز داشته باشند. بنابراین، به جای افزایش مصرف پروتئین برای سوزاندن کالری بیشتر، ممکن است در نهایت فراتر از نیاز کالری خود غذا بخورید و باعث افزایش ورن تان شود.
زمان مصرف پودر کربوهیدرات در بدنسازی (و نکات کاربردی)
3- نقرس
تحقیقات هنوز رابطه مستقیم بین نقرس و مصرف پروتئین وی را پیدا نکرده است؛ اما نتایج علمی نشان می‌ دهد که اگر شما نقرس داشته باشید و پروتئین وی استفاده کنید، وضعیت تان بدتر خواهد شد.
اگر سابقه ژنتیکی ابتلا به نقرس را هم دارید، بهتر است با متخصص تغذیه یا پزشک تان مشورت کرده و بعد؛ از پروتئین استفاده کنید.

4- افزایش خطر بیماری قلبی عروقی
اگر بیماری قلبی دارید، باید اطمینان حاصل کنید که همیشه پروتئین وی را طبق دوز مشخص استفاده می کنید. مصرف دوز بالاتر باعث ایجاد مشکلات قلبی عروقی می ‌شود.
مصرف بیش از حد این پروتئین؛ می تواند باعث آریتمی قلبی، ایست قلبی و حتی از دست دادن کامل عملکرد قلبی شود.
5- پوکی استخوان
مصرف زیادِ پروتئین وی عامل ایجاد ناتعادلی مواد معدنی داخل استخوان هاست و این نا تعادلی؛ سطح چگالی استخوان را به هم می ریزد و باعث پوکی استخوان خواهد شد.
6- افزایش سطح اسید خون
مصرف پروتئین وی باعث افزایش سطح PH در خون می شود. کلیه ها نمی توانند به راحتی این پروتئین اضافه را بسوزانند و در نتیجه؛ خون اسیدی خواهد شد.
7- کتوز (زیاد بودن کتون ها در بدن)
یک رژیم غذایی پر پروتئین و کم کربوهیدرات از انرژی حاصل از سوختن پروتئین در کمبود چربی بدن استفاده می کند. کتوز وضعیتی است که در آن مقدار غیرطبیعی کتون در خون انباشته می شود و فشار زیادی بر عملکرد کبد وارد می کند و در طول زمان باعث آسیب کبدی خواهد شد.
قبل تمرین بدنسازی چی بخوریم و چی نخوریم؟
8- خس خس سینه یا ورم قسمت بالای صورت
افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند؛ ممکن است با مصرف بیش از حد پروتئین وی دچار مشکل در تنفس و بروز واکنش های آلرژیک مانند خس خس سینه، تورم لب، دهان ، گلو و غیره شوند.
در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً با پزشک مشورت کنید.
9- مصرف نامتعادل ماده مغذی (پروتئین)
وقتی که شما پروتئین طبیعی استفاده کنید و همراه با آن مواد مغذی دیگر هم بخورید، بهتر از این است که فقط از مکملِ پروتئین استفاده کنید.
پودر پروتئین وی صنعتی است و ممکن است تعادل طبیعی مواد مغذی در بدن را به هم بریزد.

نکات غذایی بدنسازی (راهنمای کامل رژیم اصولی بدنسازی)
چه مکمل هایی ارزش استفاده را دارند؟
طبق نظر متخصصان تغذیه، هفت ماده به عنوان مولتی ویتامین وجود دارد که باید در مکمل شما باشد.

ویتامین دی که به بدن کمک می‌ کند تا کلسیم را جذب کند و برای سلامت استخوان ضروری است.
منیزیم که یک ماده مغذی است و آن را از غذا یا مکمل های دیگر دریافت می‌ کنیم.
کلسیم
زینک
آهن
فولات
ویتامین ب ۱۲

اینها رو مصرف کنید: 10 تا از بهترین مکمل های طبیعی بدنسازی (بدون عوارض)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *