آموزش, آموزش راههای موفقیت, اخبار, اطلاعات عمومی, شخصیت شناسی و نکاتی برای جذاب شدن, قانون جذب, قانون گودهارت, کاردستی, مادر و کودک

قانون گودهارت چیست؟ اثرات آن و 3 مثال ساده

قانون گودهارت چیست؟ اثرات آن و 3 مثال ساده

شاید این عبارت را قبلاً شنیده باشید: “یک شرکت معیاری دارد که می خواهد آن را بهبود ببخشد؛ بنابراین، تصمیم می گیرد از این معیار به عنوان هدف برای آنچه که در تلاش برای بهبود آن است، استفاده کند، اما بدون اینکه متوجه شود، طعمه قانون گودهارت شده است”. در واقع بر اساس قانون گودهارت (goodhart’s law) وقتی یک معیار به هدف تبدیل شود، دیگر معیار خوبی نخواهد بود.
ما در این مطلب به بررسی قانون گودهارت در زمینه های مختلف به ویژه در تحقیقات پیمایشی و چگونگی اجتناب از آن می پردازیم.
قانون گودهارت چیست؟
قانون گودهارت یک اصل در علم اقتصاد است که می گوید: «وقتی معیاری به هدف تبدیل شود، دیگر معیار خوبی نخواهد بود». این اصل که توسط اقتصاددانی به نام چارلز گودهارت (Charles Goodhart) در سال 1975 مطرح شد، زمانی به وجود می آید که یک متغیر سیاست گذاری اقتصادی (مثلاً عرضه پول) که در ابتدا به عنوان شاخصی از وضعیت اقتصادی استفاده می شد (مثلاً برای نشان دادن سیاست های مناسب)، مستقیماً به هدفی برای سیاست گذاری اقتصادی تبدیل شود. 

توی این پکهای فوق العاده، رازهای میلیونر شدن رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! این ترفندها اگه پولدارت نکنن هم تو زندگی واقعا لازمن. استفاده کن و حسابی پول در بیار! 

 
 

توی این پک فوق العاده، قوانین رشد و موفقیت رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! توی زندگی، محل کار و هر جایی راه موفقیت رو به راحتی پیدا کن!

 

بنابراین، سیاست گذاری مستقیم در مورد آنچه که قبلاً فقط شاخصی از وضعیت اقتصادی بود، اتخاذ می شود. این امر می تواند باعث از دست رفتن ارزش اطلاعاتی آن شاخص و در نتیجه عدم کارایی آن به عنوان شاخصی از وضعیت اقتصادی شود.
GDP چیست؟ همه نکاتی که باید بدانید
فرض کنید میزان رضایت مشتری را می سنجید و می خواهید سطح امتیازات آنها بالاتر رود. پس، تصمیم می گیرید به افرادی که امتیاز بالایی از رضایت مشتری کسب می کنند، پاداش دهید. با این کار، کارمندان شما هر کاری که می توانند انجام می دهند تا امتیاز بالایی از رضایت مشتری به دست آورند، حتی اگر مجبور باشند به نحوی مشتری را تحریک می کنند. زمانی که این اتفاق بیفتد، امتیاز رضایت مشتری دیگر معیار خوبی از میزان رضایت مشتری نخواهد بود.

مثال دیگر این است که به کارمندان شرکت خود بگویید میزان موفقیت آنها را با ساعاتی که پشت میزشان می نشینند، می سنجید. آنها مطمئناً زمان بیشتری پشت میز خود می نشینند، اما آیا این واقعاً نشان دهنده این است که آنها بهتر کار می کنند؟ احتمالاً نه.
قانون گودهارت می گوید آنچه که اندازه گیری می کنید ممکن است مستقیماً نشان دهنده‌ پیشرفت امور نباشد. بنابراین، هنگامی که در تلاش برای بهبود عملکرد سازمان هستید، باید به طور منظم معیارهای اندازه گیری خود را بررسی کنید تا در نهایت پیشروی را با پیشرفت واقعی اشتباه نگیرید. 

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

مفاهیم قانون گودهارت
اجازه بدهید مثال بزنیم. فرض کنید شما یک مدیر هستید و می خواهید کارمندانتان به عنوان یک تیم بهتر با هم کار کنند. می دانید که همکاری بخش مهمی از موفقیت آنها در دستیابی به اهداف شرکت است، بنابراین تصمیم می گیرید آن را به عنوان شاخص کلیدی عملکرد (KPI) معرفی کنید.
به آنها نشان می دهید که در این شاخص کلیدی چگونه عمل کنند و به آنها می گویید که اگر پیشرفت نکنند، اخراج خواهند شد. به این ترتیب آنها به عنوان یک تیم بهتر با هم کار می کنند.
کارمندان برای اطمینان از اینکه بهتر به عنوان یک تیم به نظر برسند، اشتباهات یکدیگر را می پوشانند، بنابراین ضعف هیچ کس به چشم نمی آید. مشکل این است از آنجایی که پوشش خطاهای یکدیگر به معنای نادیده گرفتن مشکلات به جای حل آنهاست، شرکت در نهایت با مشکلات بزرگتری رو به رو خواهد شد. کارمندان نیز نمی توانند به یکدیگر اعتماد کنند تا در مورد نقایص کارشان صادق باشند.
حتما بخوانید: 44 مهارت که هر مرد و زنی باید بلد باشند
مفاهیم قانون گودهارت متعدد و بسیار جدی است. وقتی چنین چیزی در یک حوزه اتفاق می افتد، اغلب متوجه آن نمی شویم یا اهمیتی نمی دهیم، اما اگر این اتفاق همزمان همه جا در اطراف ما و در مکان های مختلف رخ دهد، می تواند منجر به مشکلات بسیار بزرگی برای کل جامعه شود.
به جای استفاده از معیارها به عنوان هدف نهایی یا ترکه ای برای کتک زدن زیردستان، از آنها به عنوان بازخوردی برای اتخاذ اقدامات جدید استفاده کنید. باید ببینید چه ارقامی در حال بهبود هستند و چه ارقامی عملکرد خوبی را نشان نمی دهند تا مشخص شود در هر دو طرف معادله چه جاهایی برای بهبود باقی مانده است.
این به شما کمک می کند فرهنگی را پرورش دهید که در آن کارکنان تشویق می شوند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند و رشد کنند، نه اینکه به اهداف خود دست یابند فقط از ترس اینکه اخراج نشوند.
تأثیرات قانون گودهارت بر آموزش
قانون گودهارت بیان می کند که وقتی یک معیار به هدف تبدیل شود، دیگر معیار خوبی نخواهد بود. به عبارت دیگر، به محض اینکه از معیارها برای تأثیرگذاری بر نتایج استفاده کنید، آن معیارها فایدۀ خود را از دست می دهند.
این امر به ویژه در آموزش صادق است که چندین معیار برای عملکرد دانش آموزان و مدارس وجود دارد و دولت از آنها استفاده می کند. این امر باعث می شود معلمان و مدیران به جای آموزش واقعی دانش آموزان خود، بر این معیارها تمرکز کنند.
دانش آموزان نیز برای انجام معیارهای خاصی که دانش یا مهارت های آنها را منعکس نمی کنند، تحت فشار قرار می گیرند. قانون گودهارت تبدیل به یک مشکل می شود، چون این معیارها بی نقص نیستند.

برخی از دانش آموزان در آزمون های استاندارد بسیار بهتر از موقعیت های واقعی در زندگی عمل می کنند، در حالی که برخی دیگر علیرغم داشتن دانش عمیق از مواد امتحانی، گیر می کنند و از پس آن بر نمی آیند. مدارسی که دانش آموزان زیادی از خانواده های کم درآمد دارند نیز نسبت به مدارسی که دانش آموزان مرفه تری دارند، در آزمون های استاندارد ضعیف تر عمل می کنند.
به عنوان مثال، فرض کنید از نمرات آزمون برای ارزیابی عملکرد یک دانش آموز یا معلم استفاده می کنید. نمرات آزمون چیزهای زیادی درباره دانسته های دانش آموزان به شما می گوید که سنجش آنها آسان است.
پاپاراتزی چیست؟ نکاتی که باید بدانید
مقایسه نمرات آزمون در طول زمان و با معیارهای تعیین شده توسط سازمان های خارجی نیز آسان است. آنها برای ارزیابی کیفیت آموزش در یک مدرسه یا در کل جامعه نیز مفید هستند.
اما اگر تصمیم بگیرید که نمرات آزمون مهم ترین معیار برای سنجش عملکرد دانش آموزان باشد، آنگاه دانش آموزان بیشتر بر گذراندن آزمون ها تمرکز می کنند تا یادگیری مطالب. معلمان به دنبال راه هایی برای بازی سازی در سیستم آموزش هستند تا نمرات آزمون دانش آموزان را بهبود بخشند، اما به یادگیری آنها کمکی نمی کنند. مدارس ممکن است به جای اینکه به دانش آموزان بیاموزند که چگونه فکر کنند یا مسائل را حل کنند، به آنها بیاموزند که چگونه آزمون دهند.
اثرات قانون گودهارت بر بازاریابی
زمانی که بازاریابان بر معیارهایی تمرکز می کنند که به راحتی قابل ردیابی هستند و به نظر می رسد که شاخص های خوبی برای موفقیت باشند، بدون اینکه به چگونگی ارتباط این معیارها با هدف نهایی توجه کنند، بارها با تأثیرات قانون گودهارت مواجه می شوند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید و می خواهید فروش خود را افزایش دهید، ممکن است فکر کنید افزایش میانگین ارزش سفارش ها راه خوبی برای دستیابی به این هدف است.
اگر برای هر خرید بیش از 100 دلار، اجناس رایگان یا تخفیف ارائه کنید، ممکن است کارساز باشد و به هدفتان برسید. اما آیا اصرار برای رسیدن به این رقم فروش کلی شما را افزایش داد؟ شاید نه.
ممکن است به این دلیل باشد که هیچ تقاضایی برای چنین خریدی در بین مشتریان شما وجود ندارد. یا ممکن است برای فروش به آنها فشار بیاورید و بخشی از کسب خود را از دست بدهید.
قانون چهل درصد چیست؟ روش استفاده از آن برای موفقیت کاری
به عبارت دیگر، اگر از چیزی به عنوان معیاری برای تعیین سطح عملکرد بازاریابی خود استفاده می کنید، دیگر شاخصی برای موفقیت نخواهد بود. مثال دیگر این است که اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید که در آن مشتریان می توانند با استفاده از کارت اعتباری خرید کنند و از میزان درآمدتان به عنوان یکی از شاخص های کلیدی عملکرد خود برای تعیین سطح عملکرد کسب و کارتان استفاده می کنید، ممکن است در به حداقل رساندن اصطکاک ها در خرید اشتباه کنید.
مثلاً بررسی های امنیتی را که برای اطمینان از عدم استفاده از کارت اعتباری سرقت شده است، حذف کنید یا تعداد مراحل مورد نیاز برای پردازش تراکنش را کاهش دهید. این کار شاید سبب افزایش کوتاه مدت فروش (و درآمد) شود، اما در عین حال می تواند باعث کلاه برداری شود.
اثرات قانون گودهارت بر تحقیقات پیمایشی
قانون گودهارت معیاری برای سنجش اعتبار داده های کمی است. طبق این قانون، وقتی یک معیار به هدف تبدیل شد، دیگر معیار خوبی نیست.
در تحقیقات پیمایشی، حتی زمانی که دلیلی برای این باور دارید که فرضیه شما ممکن است اشتباه باشد، قانون گودهارت شما را به جمع آوری داده ها با هدف اثبات فرضیه سوق می دهد. قانون گودهارت علاوه بر گمراه کردن شما و مخاطبانتان، می تواند شما را به سمت دیدگاهی منفی نسبت به تحقیقات پیمایشی، به ویژه در مورد افراد غیرمحقق، هدایت کند.
بسیار کاربردی: 9 تمرین قانون جذب (برای مبتدی ها و شروع یادگیری)
در تحقیقات پیمایشی برای یک شرکت، زمانی که جنبه ای از عملکرد شرکت سنجیده و به عنوان هدفی برای بهبود استفاده می شود، اعتبار آن معیار کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت رضایت کارکنان را بسنجد و سپس از آن نتایج برای بهبود یا تغییر استفاده کند، نتایج دیگر نشان دهنده رضایت واقعی کارکنان نخواهند بود.
چرا که کارکنان پاسخ های خود را تغییر می دهند تا بازخوردی ایجاد کنند که آنها را در بهترین وضعیت ممکن نشان می دهد. آنها نمی خواهند با دادن پاسخ هایی که منجر به تغییرات منفی در محل کار می شود، ناسپاس یا سرکش به نظر برسند، بنابراین احساسات واقعی خود را پنهان می کنند و پاسخی می دهند که فکر می کنند منجر به تغییرات مثبت می شود.

حتما بخوانید: قانون جذب را با این 7 نکته قورت دهید
نمونه هایی از قانون گودهارت
مثال 1
اگر روی تولید نرم افزاری برای یک فروشگاه اینترنتی کار می کنید و یک تیم تضمین کیفیت برای آزمایش کار شما وارد عمل می شود؛ ممکن است معیار آنها تعداد باگ هایی باشد که شناسایی می کنند. اگر آنها این معیار را به عنوان هدف تعیین کنند، سنجش عملکرد نرم افزار شما را متوقف کرده و در عوض روی پیدا کردن باگ ها تمرکز می کنند.
اثر ثانویه چنین اقدامی این است که ناگزیر باگ های جدید ظاهر می شوند و فقط هم زمانی پیدا می شوند که از پیش بر کارکرد مشتریان تأثیر گذاشته باشند چون کسی به دنبال آنها نمی گردد.
مثال 2
فرض کنید رئیس یک دانشگاه می خواهد تعداد دانشجویان فارغ التحصیل را افزایش دهد. ممکن است رئیس جمهور تصمیم بگیرد که نرخ فارغ التحصیلی باید اندازه گیری و به عنوان شاخصی از موفقیت استفاده شود.
اگر این تغییرات اعمال شود، اساتید دانشگاه بیشتر بر اطمینان از فارغ التحصیلی دانشجویان تمرکز می کنند تا اینکه به آنها مهارت های عمومی را که پس از فارغ التحصیلی نیاز دارند، بیاموزند. بنابراین، اعضای هیئت علمی ممکن است بیشتر بر افزایش نرخ فارغ التحصیلی متمرکز شوند تا بهبود آموزش دانشجویان.
اگر این اتفاق بیفتد، این معیار کارایی خود را از دست می دهد، زیرا دیگر پیشرفت واقعی در آموزش را نمی سنجد، بلکه فقط نرخ فارغ التحصیلی را اندازه گیری می کند.
مثال 3
فرض کنید یک شرکت تصمیم می گیرد نرخ حفظ مشتری را افزایش دهد، بنابراین مدت زمانی که مشتریان به آنها وفادار بوده اند و نیز تعداد مشتریان جدید در هر ماه را اندازه گیری می کند. شاید این کار در ابتدا مؤثر باشد، اما در نهایت وقتی کارمندان صرفاً روی حفظ مشتریان قدیمی و عدم دستیابی به مشتریان جدید تمرکز کنند، این معیار دیگر مفید نخواهد بود (چون این دقیقاً همان چیزی است که اندازه گیری می شود).
قانون جذب عشق: چگونه از آن برای جذب فردی خاص استفاده کنیم؟
چگونه از قانون گودهارت اجتناب کنیم؟
چند راه برای اجتناب از قانون گودهارت وجود دارد:

متغیرها را شناسایی کنید. اگر بتوانید آنها را مشاهده کنید، خواهید دید که آیا در حال تغییر هستند یا خیر. اگر نمی توانید آنها را مشاهده کنید، سعی کنید راه های دیگری برای سنجش آنها بیابید. با این کار می توانید تغییرات آنها را ببینید.
اگر همچنان نمی توانید آنها را مشاهده یا به هر روشی اندازه گیری کنید، با نگاه کردن به خود داده ها و جستجوی الگوهایی که ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشند سعی کنید بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
به جای اقدامات مختلف، نتایج را بسنجید و از چند معیار استفاده کنید.
برای ایجاد معیارهایی که واقعاً برای ارزیابی سیاست های شما مفید هستند، سعی کنید از متغیرهایی استفاده کنید که تا حد امکان خاص و دقیق باشند.
همواره بر اهداف بلندمدت تأکید کنید و مراقب مشوق های بیش از حد قوی باشید.

جمع بندی
مفهوم قانون گودهارت بسیار ساده است. هنگامی که تلاش خود را بر دستیابی به یک هدف خاص متمرکز می کنید، خواه آن هدف ترافیک وب سایت شما، فروش محصول یا هر معیار دیگری باشد، شروع به تغییر روش انجام کارها برای رسیدن به آن هدف می کنید.
وقتی روی یک هدف تمرکز می کنید، باید جنبه های دیگر تحقیق خود را نیز مورد توجه قرار دهید تا کل تحقیق شما با شکست مواجه نشود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *