آموزش, آموزش روش های جدید افزایش اعتماد به نفس, اخبار, استرس, سخنرانی, کاردستی, مادر و کودک

چرا هنگام سخنرانی استرس داریم؟ 17 فوق ترفند

استرس موقع سخنرانی

چرا هنگام سخنرانی استرس داریم؟ 17 فوق ترفند
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/06/word-image-83.jpeg

تا به حال برایتان اتفاق افتاده که موقع سخنرانی کردن استرس بگیرید و دستپاچه شوید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید! این اتفاق برای خیلی ها می افتد. خیلی ها قبل یا موقع سخنرانی کردن مضطرب می شوند و غلبه بر احساس استرس و اضطراب برایشان کار سختیست. بعضی ها هر چند وقت یکبار این مساله را تجربه می کنند و برای بعضی دیگر، این اتفاق همیشه می افتد.
حالا اگر شما هم جزو یکی از این افراد هستید، مطلب امروز ما را تا انتها بخوانید تا بفهمید چرا موقع سخنرانی استرس داریم و برای حل این مشکل چه کارهایی باید بکنیم.
چرا سخنرانی کردن باعث مضطرب شدن ما می شود؟
در فرهنگ کار و مشاغل امروزی، خیلی ها باید هر چند وقت یکبار برای یک جمع سخنرانی کنند. این اتفاق برای دانشجویان هم مساله متداولی است؛ ولی بیشتر اوقات برای کسانی که در یک دفتر یا سازمان اداری مشغولند پیش می آید.
مساله اینجاست که یک سخنرانی به ظاهر ساده معمولا می تواند استرس و اضطراب زیادی ایجاد کند! جالب است بدانید که این احساس استرس، واکنش طبیعی بدن ما نسبت به احساس فشار صحبت کردن در مقابل جمع است و به این خاطر اتفاق می افتد که ما اغلب اوقات سعی می کنیم دیگران را تحت تاثیر قرار بدهیم و همین مساله می تواند باعث مضطرب شدن ما بشود.
دلایل زیادی وجود دارند که باعث می شود موقع سخنرانی کردن استرس بگیرید، به عنوان مثال:

شما نگران اشتباه کردن یا تپق زدنتان موقع حرف زدن هستید.
نگرانید که مبادا وقت کافی نداشته باشید و نتوانید همه چیز را تمام و کمال بیان کنید.
نگران نحوه واکنش افراد هستید. پیش خودتان فکر می کنید که آیا چیزهایی که می گویید به اندازه کافی برای آنها جالب و جذاب هست یا نه؟
ممکن است این اولین سخنرانی شما نباشد ولی چون دنباله همان سخنرانی های قبلی تان است شما را نگران و مضطرب کند.

واقعا مهم نیست که چرا و به چه دلیل موقع سخنرانی کردن استرس می گیرید، مساله مهم این است که برای غلبه برای این احساس چه کارهایی باید بکنید؟
اما قبل از اینکه سراغ نکات مفید در این زمینه برویم، اجازه بدهید به مواردی اشاره کنیم که باید موقع سخنرانی کردن به یاد داشته باشید. این موارد شامل نکات زیر می شوند:
1- ارائه ها و سخنرانی ها معمولا 5 دقیقه و حداکثر 20 دقیقه طول می کشند به جز چند مورد استثنا. پس آرام بودن و استرس نداشتن برای حداکثر 20 دقیقه نباید کار خیلی سختی باشد.
2- معمولا سخنرانی ها ساختار مشخصی دارند که شامل مقدمه، موضوع اصلی و نتیجه گیری می شود. بنابراین با اینکه ممکن است صحبت کردن در مقابل جمعی که شما و سخنرانی تان را قضاوت می کنند سخت باشد؛ اما این تقسیم بندی کار شما را راحت تر می کند.
3- لازم نیست نگران فراموش کردن نکاتی باشید که میخواهید بیانشان کنید. اگر سرفصل مطالب را بدانید و یادداشت های خوبی هم آماده داشته باشید می توانید همه چیز را به خاطر بسپارید.
پس اگر به خودمان یادآوری کنیم که با این سخنرانی دنیا به پایان نمی رسد و حتی اگر ارائه ما مطابق برنامه پیش نرود و در آن موفق نباشیم باز هم آسمان به زمین نمی آید، می توانیم بدون استرس و اضطراب سخنرانی مان را به پایان برسانیم.
علاوه بر موارد بالا، ما نکاتی هم به شما یاد می دهیم که کمک می کنند بر استرستان موقع سخنرانی کردن غلبه کنید و آن را با موفقیت به پایان برسانید.
نکاتی درباره نحوه غلبه بر استرس هنگام سخنرانی
لازم به یادآوری است که همه نکات ذکر شده در زیر، برای شما قابل استفاده نیستند. علاوه بر این، ممکن است نتوانید همه آنها را را اجرا کنید (حتی اگر برای شما قابل استفاده باشند)؛ ولی سعی کنید تا جایی که می توانید آنها را به کار بگیرید و مطمئن باشید که این موارد به شما کمک می کنند تا قبل از سخنرانی آرام شوید.
در ضمن نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، مواردی هستند که تجربه نشان داده مفید واقع می شوند. خود من به شخصه از اکثر این تکنیک ها استفاده کرده ام و به نظرم مفید هستند.
خیلی خب! بیایید شروع کنیم!
نکته 1 – برای ارائه یا سخنرانی تان ساختاری قوی بسازید
اولین کاری که باید انجام بدهید این است که مطمئن شوید سخنرانی خوبی آماده کرده اید. نباید هیچ شکافی در محتوای سخنرانی شما وجود داشته باشد چون باعث می شود حضار علاقه شان را نسبت به حرف های شما از دست بدهند و حوصله شان سر برود. داشتن یک ارائه ساختار یافته و خوب به شما اعتماد به نفس می دهد، چون دقیقا می دانید که قرار است از کجا به کجا برسید.
برای سخنرانی تان می توانید به چیزهایی که قرار است بگویید یک قوس داستانی بدهید. این قوس می تواند ترتیب زمانی وقایع مختلف تا رسیدن به نتیجه دلخواهتان باشد یا تحلیلی موضوعی از چیزی باشد که قرار است در سخنرانی تان ارائه بدهید.
اگر در خلال حرف هایتان نکته خاصی وجود دارد که میخواهید توجه مخاطب را به آن معطوف کنید از تکرار استفاده کنید. به این ترتیب می توانید چیزی که قصد دارید بگوید را تقویت کنید. هر چه زمان و تلاش بیشتری برای آماده کردن یک سخنرانی خوب بگذارید، نتیجه بهتری هم می گیرید. قرار است شما تمام حواس مخاطب را متوجه خودتان کنید و آنها واقعا حس کنند که حرفهای شما ارزش گوش دادن دارند.
نکته 2- مهمترین قسمت های سخنرانی تان را مشخص کنید
این نکته یکی از مواردیست که اغلب افراد یا از آن مطلع نیستند و یا به سادگی از آن چشم پوشی می کنند. بعد از اینکه ساختار خوب و مناسبی برای سخنرانی تان ایجاد کردید، باید نکات مهم و کلیدی سخنرانی تان را مشخص کنید. این نکات شامل مواردی می شوند که می خواهید مخاطبتان آنها را به عنوان نکات اصلی به خاطر بسپارند.
نکته حرفه ای! موقع شناسایی نکات اصلی و کلیدی سخنرانی تان، حتما طوری آنها را مشخص کنید که به شکل یک معما یا سوال باشند و در نهایت به نتیجه گیری سخنرانی تان منتهی بشوند.
شناسایی این نکات و موارد کلیدی به شما کمک می کند تا چیزهایی که قرار است بگویید را برنامه ریزی کنید. علاوه بر این، این کار به شما کمک می کند که موقع مکث، استفاده از حرکات دست یا حتی صداهای مختلف، به آن نکات اشاره کنید. این نکات باید به طور مستقل و جداگانه بررسی و در نهایت به نتیجه گیری شما منجر شوند.
روش دیگر برای شناسایی نقاط کلیدی، استفاده از داده های مختلف است. معمولا وقتی از داده ها و اطلاعات استفاده می شود، تجزیه و تحلیل این داده ها به نتیجه گیری خاصی منتهی می شود و هر کدام از این داده ها بخشی از یک پازل را تشکیل می دهند.
نکته 3 – به نحوه شروع سخنرانی تان فکر کنید
حالا که برای سخنرانی تان ساختار مناسبی تعیین کرده اید و نکات مهم آن را هم مشخص کرده اید، وقت آن رسیده که درباره نحوه ارائه سخنرانی تان فکر کنید.
اولین قدم در این فرآیند این است که سخنرانی تان را با یک پایه قوی شروع کنید! به این فکر کنید که میخواهید چطور آن را شروع کنید؟ از جمله ایده های خوبی که می توانید از آنها برای شروع سخنرانی تان استفاده کنید تعریف کردن یک داستان یا استفاده از یک نقل قول و جمله جالب و یا گفتن یک آمار جالب توجه است که می توانند بلافاصله توجه مخاطبتان را جلب کنند.
راه دیگر، شروع سخنرانی با یک منبع فرهنگی است؛ مثلا به یک فیلم یا شخصیت معروف یک برنامه تلویزیونی فکر کنید و از چیزهای جالبی که درباره آنها وجود دارد و به سخنرانی شما هم مربوط می شود حرف بزنید.
روش های مختلفی برای شروع یک سخنرانی وجود دارد، اما شما باید به چیزی که بیشتر از همه توجه مخاطبتان را جلب می کند فکر کنید. اگر بتوانید در همان ابتدا مخاطب را جذب کنید، او ترغیب می شود که بقیه حرفهایتان را هم بشنود.
قدم بعدی برای شروع سخنرانی، دانستن چیزیست که می خواهید در ادامه بگویید و پیوند دادن صحبت های بعدی تان با جملات ابتدای سخنرانی است. نباید بعد از گفتن جملات ابتدایی، دیگر ندانید که چطور سخنرانی را ادامه بدهید.
نکته 4 – در یک اتاق خالی، با صدای بلند تمرین کنید

بعد از اینکه نحوه شروع سخنرانی و نکات کلیدی آن را مشخص کردید، آماده تمرین کردن هستید! یکی از بهترین راه های تمرین این است که در یک اتاق خالی با صدای بلند حرف بزنید. این کار به شما کمک می کند تا صدایتان را در یک فضای خالی بشنوید و برخی چیزها مثل اینکه خیلی تند یا خیلی کند حرف می زنید را بفهمید.
تصور کنید که جلوی تماشاگران زیادی ایستاده اید و درست همانطور که قرار است در روز سخنرانی حرف بزنید، با خودتان تمرین کنید. این کار همچنین به شما کمک می کند تا ریتم خودتان را هم پیدا کنید. چند دقیقه در یک اتاق خالی صحبت کنید و توجه کنید که در یک دقیقه چند کلمه ادا می کنید.
اگر احساس کردید خیلی تند حرف میزنید، تمرین کنید که ریتم صحبت کردنتان را کندتر کنید، چون اگر خیلی سریع صحبت کنید مخاطبتان نمی فهمد که شما چه می گویید. تمرین کردن در یک اتاق خالی بسیار عالیست، چون لازم نیست نگران قضاوت کردن دیگران باشید. علاوه بر این شما این فرصت را دارید که حداقل چند بار از ابتدا تا انتها متن سخنرانی تان را مرور و تمرین کنید.
نکته 5 – متن سخنرانی تان را جلوی آینه یا مقابل دوستتان تمرین کنید

برای بعضی ها تمرین در اتاق خالی راه حل مناسبی نیست چون شرایط سخنرانی واقعی را به خوبی منعکس نمی کند. علاوه بر این، این نوع تمرین بازخوردی درباره زبان بدنشان و اینکه دیگران چه برداشتی از حرکاتشان می کنند به آنها نمی دهد.
اگر برای شما هم همینطور است و فکر می کنید تمرین با صدای بلند خیلی بدردتان نمی خورد بهتر است جلوی آینه تمرین کنید. این کار روشی بسیار عالی برای تمرین کردن است چون شما می توانید حالات صورتتان و چیزهای دیگری که موقع تمرین در اتاق خالی دیده نمی شوند را ببینید.
روش مفید دیگر، تمرین با یک دوست یا اعضای خانواده است. جلوی کسی تمرین کنید که به او اعتماد دارید و با او راحتید، چون این شخص نه تنها تشویقتان می کند، بلکه مهمتر از همه، بازخوردهای مربوطه را هم به شما ارائه می دهد.
یکی دیگر از روش های تمرین فیلم گرفتن از خودتان است. این روش خصوصی تر و شخصی تر است. می توانید فیلم تمرین سخنرانی تان را نشان دوستتان هم بدهید و از او بخواهید بازخوردش درباره چیزی که می بیند را به شما بدهد.
نکته 6- در ذهنتان لیستی از مواردی که باعث می شود احساس آرامش و اعتماد به نفس داشته باشید تهیه کنید
شما هر چقدر هم که تمرین کنید، ممکن است باز هم موقع سخنرانی مضطرب شوید و استرس بگیرید. پس بعد از تمرین کردن نوبت تقویت اعتماد به نفستان می شود! شما باید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید تا بتوانید سخنرانی تان را بدون استرس و اضطراب جلو ببرید.
این کار را می توانید با گوش دادن به موسیقی، نفس عمق کشیدن قبل از سخنرانی یا حتی تکرار مانتراهای مورد علاقه تان قبل از سخنرانی انجام بدهید.
برای من به شخصه نفس عمیق کشیدن خیلی موثر است. تنفس عمیق به آرامش اعصاب در شرایط استرس زا یا اضطراب آور (مثل سخنرانی در جمع) کمک می کند، چون نه تنها ضربان قلبتان را کند می کند، بلکه اکسیژن رسانی به مغزتان را هم افزایش می دهد.
مهم نیست از چه روشی برای به آرامش رسیدن استفاده می کنید، مهم این است که آن روش برایتان مناسب باشد. یادتان باشد به هیچ وجه نباید از راهکارهای مقابله ای که شامل اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت هستند (مثل عدم حضور در سخنرانی) استفاده کنید، چون این کار فقط افزایش استرس شما در سخنرانی های بعدی می شود.
نکته 7 – لباس راحت بپوشید

با اینکه برای سخنرانی کردن لباس فرم خاصی وجود ندارد؛ اما توصیه می کنیم لباسی بپوشید که در آن احساس راحتی کنید. شما باید لباسی بپوشید که بتوانید آزادانه در آن حرکت کنید و موقع سخنرانی کردن احساس ناراحت کننده و ناخوشایندی نداشته باشید. اگر لباس تنگ بپوشید، نفس کشیدن و حرکت کردن برایتان سخت می شود. وقتی استرس هم به این شرایط اضافه شود مطمئنا احساس خوبی نخواهید کرد!
علاوه بر این اگر قرار است موقع سخنرانی تان اسلاید هم به نمایش بگذارید، حتما لباسی بپوشید که با رنگ اسلایدها متفاوت باشد و باعث حواس پرتی مخاطبین نشود.
15 تمرین بسیار موثر برای تقویت فن بیان و تبدیل شدن به یک سخنران قوی
بسته به ماهیت سخنرانی تان می توانید لباس رسمی یا راحتی بپوشید. معمولا برای سخنرانی ها بهتر است یک دست لباس رسمی زیبا و تمیز به تن کنید. یک پیراهن سفید تمیز با شلوار مشکی یا قهوه ای برای این منظور بسیار مناسب است.
فقط مطمئن شوید که لباس هایتان به اندازه کافی آزاد هستند و در آنها احساس راحتی دارید. یادتان باشد که همیشه پوشیدن لباس راحت بسیار بهتر از پوشیدن لباس زیباییست که در آن راحت نیستید!
نکته 8- جایی را پیدا کنید که بتوانید در آن راحت باشید
در روز سخنرانی باید تمرکزتان را روی ارائه تان بگذارید. نگران چیزی نباشید؛ اما مطمئن شوید که حواستان پرت نمی شود. گاهی اوقات پیدا کردن یک مکان خلوت می تواند به شما کمک کند تا تمرکز کنید. این مکان می تواند سرویس بهداشتی، تراس، باغ یا حتی یک راهرو خالی باشد.
اگر قرار است سخنرانی تان را به شکل آنلاین و با استفاده از برنامه Zoom یا هر برنامه دیگری ارائه کنید، در قسمتی از خانه که آرام و ساکت است و فضای شخصی شماست بروید. اگر استرس دارید می توانید از این فضا برای آرام شدنتان استفاده کنید و نکاتی که قبلا برای به آرامش رسیدن گفته ایم را در همان مکان خلوت به کار بگیرید.
نفس عمیق بکشید. حتی می توانید یک بار متن سخنرانی تان را تمرین کنید تا بفهمید که برای این کار آماده اید و نیاز نیست استرس داشته باشید.
نکته 9 – نکات مهم سخنرانی تان را دوباره مرور کنید
شاید این نکته بی اهمیت به نظر برسد، ولی حتی وقتی مطمئن هستید که همه چیز را به خوبی در خاطر دارید باز هم ممکن است موارد مهم را فراموش کنید. حتی اگر کاملا آماده هستید، یکبار دیگر مطالب مهمی که قرار است در سخنرانی تان بگویید را با خودتان مرور کنید. فقط یکبار از روی نکات مهم روخوانی کنید تا نسبت به ارائه و سخنرانی تان اطمینان بیشتری پیدا کنید.
علاوه بر این یادتان باشد که این کار فقط برای یادآوری نکات مهم نیست، بلکه باعث می شود ذهن شما با مرور کردن نکات اصلی تازه سازی شود. تجربه شخصی من نشان می دهد که مرور کردن مطالب می تواند اطمینان بیشتری موقع سخنرانی به ما بدهد و استرس را از بین ببرد.
نکته 10 – سعی کنید قبل از رفتن روی سن، آرام شوید و نفس عمیق بکشید
قبل از اینکه روی صحنه بروید حتما باید آرام شوید. اگر استرس داشته باشید احتمال اینکه اشتباه کنید یا حتی مقدمه سخنرانی تان را فراموش کنید خیلی زیاد است. این اتفاق ممکن است باعث وقوع یک فاجعه جلوی حضار شود و همه چیز را خراب کند!
برای اینکه احساس آرامش کنید، قبل از رفتن روی سن و حتی هنگام سخنرانی کردن نفس عمیق بکشید. اگر کارهای دیگری هم هست به شما آرامش می دهند آنها را انجام بدهید. کته شماره 6 ذکر شده در بالا را به خاطر دارید؟ الان زمان اجرای آن است!
12 ترفند برای بهبود مهارت سخنرانی در جمع
مورد دیگری که اغلب اوقات برای من مفید واقع شده، این است که فقط شروع سخنرانی را به خاطر بسپارم. تجربه نشان می دهد زمانی که بدانید سخنرانی تان را چطور شروع کنید، این اتفاق مثل یک عامل پیش برنده عمل می کند و بقیه ارائه تان را جلو می برد. اگر شروع خوبی داشته باشید، سخنرانی تان به طور بی وقفه ادامه پیدا می کند. البته به شرطی که از قبل به اندازه کافی تمرین کرده باشید.
نکته 11- یک بطری آب کنار دستتان داشته باشید
این یک نکته حرفه ایست! چیزی که اغلب مردم موقع سخنرانی کردن آن را فراموش می کنند. وقتی استرس می گیرید و مضطرب می شوید، دهانتان بیشتر از همیشه خشک می شود. پس بهتر است که کمی آب با خودتان داشته باشید تا در موقع لزوم بنوشید.
عدم نوشیدن آب به میزان کافی قبل از سخنرانی، به خصوص وقتی که استرس دارید مانع از این می شود که عملکرد خوبی داشته باشید. خشک شدن دهان نه تنها باعث خجالت شما می شود بلکه حواستان را هم پرت می کند. در نهایت رشته کلام از دستتان خارج می شود و ناگهان می بینید سخنرانی تان چه چیز بدی از آب درآمده!
پس حتما قبل و در طول سخنرانی به اندازه کافی آب بنوشید. این کار باعث می شود گلویتان تازه بماند و صدایتان بدون خشکی و به طور واضح شنیده شود.
نکته حرفه ای! یک بطری آب معدنی با خودتان داشته باشید. بطری های کوچک آب هم جمع و جورند و راحت می توانید آنها را این طرف و آن طرف ببرید، و هم به اندازه کافی آب در اختیارتان می گذارند که موقع سخنرانی بنوشید. بعضی اوقات برای سخنرانان بطری آب می گذارند ولی گاهی اوقات هم اینطور نیست؛ پس بهتر است خودتان یک بطری کوچک آب با خودتان داشته باشید.
فقط یادتان باشد که قبل و در حین سخنرانی خیلی آب ننوشید، چون ممکن است نیاز به دستشویی رفتن پیدا کنید و این اتفاق وسط سخنرانی جالب نیست.
نکته 12- صاف بایستید و با اعتماد بنفس صحبت کنید

حتما موقع رفتن روی سن صاف بایستید. این کار از دو طریق به شما کمک می کند: اولا ظاهر و ژست قدرتمندی به شما می دهد و دوم اینکه وقتی بدن در حالت ایستاده قرار دارد، دیافراگم فضای بیشتری برای انبساط در اختیار دارد و همین مساله باعث می شود صدای شما بهتر بیرون بیاید.
در مورد لحن صحبت کردنتان هم باید بگوییم که سعی کنید با اعتماد به نفس حرف بزنید و کلماتی که می گویید را واضح ادا کنید. صدایتان نباید بلرزد و لحنتان همیشه باید واضح و قابل فهم باشد.
نکته ای که برای من مفید بوده این است که موقع سخنرانی کمی بلندتر از چیزی که در حالت عادی حرف می زنم صحبت کنم. این کار دو فایده دارد: اول اینکه لرزش صدایتان را از بین می برد و دوم اینکه به نوعی باعث می شود احساس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.
نکته 13- وقتی روی سن هستید لبخند بزنید
وقتی روی صحنه سخنرانی استرس می گیرید و مضطرب می شوید، خودتان ممکن است آن را نبینید ولی بقیه از روی حالات چهره تان متوجه این مساله می شوند. یکی از راه های دور زدن این مسئله این است که وقتی روی سن هستید به مخاطبینتان لبخند بزنید.
به عنوان یک انسان، واکنش طبیعی ما این است که وقتی می بینیم کسی به ما لبخند می زند ما هم به او لبخند بزنیم. به این کار فکر کنید؛ وقتی یک نوزاد به شما می خندد چه کار می کنید؟ شما هم لبخند می زنید مگر نه؟
بهترین روش شروع یک ارائه/سخنرانی در هر جایی (3 گام مهم)
لبخند زدن به تماشاگران هنگام ایستادن روی صحنه (حتی وقتی که بعضی اوقات نمی توانید کامل آنها را ببینید) باعث می شود مخاطب به سمت شما جذب شود و یخ ارتباط بینتان آب شود. علاوه بر این، لبخند زدن به دیگران باعث می شود نسبت به خودتان هم احساس بهتری پیدا کنید، حتی اگر لبخندتان در ابتدا ساختگی و مصنوعی باشد!
نکته 14 – ارتباط چشمی تان با مخاطب را حفظ کنید
موقع سخنرانی حتما باید تماس چشمی تان با مخاطب را حفظ کنید. نباید به پایین یا به اطراف نگاه کنید، چون در اینصورت به نظر می رسد که از گفته هایتان مطمئن نیستید! علاوه بر این یادتان باشد که نباید برای مدت طولانی به چشمهای یک فرد خیره شوید. نگاه کردن طولانی مدت و خیره شدن مداوم به یک فرد احساس ناخوشایندی در او ایجاد می کند و شما نمی خواهید چنین حسی به مخاطبانتان بدهید.
گاهی اوقات هم ممکن است سالن سخنرانی طوری باشد که نتوانید همه را ببینید. ولی یادتان باشد که در چنین شرایطی مخاطب شما نمی داند که شما نمی توانید او را ببینید (چون آنها شما را می بینند).
در این شرایط مهم است که وانمود کنید در حال برقراری ارتباط چشمی با حضار هستید. در خلال سخنرانی تان به جای جای سالن نگاه کنید ولی در عین حال حواستان باشد که ر چند وقت یک بار استراحت کنید و به صفحه مانیتور و اسلایدهایتان هم نگاهی بیندازید.
نکته 15 – برای تاکید روی نکات اصلی سخنرانی تان، از حرکات و ژست های مختلف استفاده کنید

استفاده از حرکات دست موقع سخنرانی مساله مهمیست. حرکات دست شما معنادار هستند و روی نکات اصلی و مهم سخنرانی تان هم تاکید می کند. نحوه استفاده شما از حرکات دستتان تفاوت زیادی در سخنرانی تان ایجاد می کند. علاوه بر این، استفاده از حرکات دست به طبیعی شدن سخنرانی تان هم کمک می کند.
تصور کنید که در حال ایراد سخنرانی هستید و همانطور بی حرکت سر جایتان ایستاده اید. خیلی خسته کننده به نظر می رسد نه؟ واقعا اینطور به نظر می رسد که شما یک ربات هستید!
15 اشتباه ویران کننده در ارائه/سخنرانی های کاری
حرکت دست های شما باعث می شود یکنواختی اسلایدهایتان از بین برود و ارائه تان جذابتر شود. به همین نحو، صدای شما هم می تواند سخنرانی تان را متفاوت تر کند. با استفاده از لحن های مختلف می توانید تاثیرگذاری پیام هایتان را بیشتر کنید و همچنین مشخص نمایید که چه نکاتی در سخنرانی تان مهمتر هستند.
این نکته را هم باید ذکر کنیم که حدود 55% ارتباط ما را زبان بدنمان تشکیل می دهد. این زبان شامل حالت ها و حرکات صورت، حرکات بدن، حرکات دست و غیره می شود. پس بسیار مهم است که موقع سخنرانی کردن، در حد متعادل از حرکات دستتان استفاده کنید.
نکته 16 – موقع سخنرانی از مکث کردن نترسید
گاهی اوقات ممکن است موقع ارائه یا سخنرانی، فراموش کنید که می خواستید چه بگویید یا نیاز دارید تا درباره بقیه حرفهایتان کمی فکر کنید. هیچ اشکالی ندارد. از اینکه در چنین لحظاتی کمی مکث کنید نترسید.
ممکن است به نظر برسد که مکث کردن حین سخنرانی باعث مضطرب شدن شما می شود؛ اما عکس این مساله هم صادق است. در چنین مواقعی مخاطبین شما تصور می کنند که شما به خودتان برای جمع کردن افکارتان و به آنها برای تحلیل صحبت هایتان این فرصت را داده اید. اما یادتان باشد که بیشتر از 5 ثانیه مکث نکنید! بدیهی است که نباید وقفه زیادی در سخنرانی تان ایجاد کنید.
شاید پیش خودتان فکر کنید که 5 ثانیه زمان خیلی کمی است، اما وقتی در جایگاه یک سخنران قرار می گیرید، 5 ثانیه شبیه یک عمر به نظر می رسد! پس اگر فکر کردید که خیلی مکث کرده اید نگران نباشید، چون احتمالا این کار را نکرده اید و فقط اینطور به نظر رسیده است.
نکته 17 – روی سن زیاد حرکت نکنید
اگر مثل من موقع سخنرانی کردن استرس می گیرید، پس احتمالا با یک جا بی حرکت ماندن هم مشکل دارید! اشکالی ندارد که موقع سخنرانی کردن حرکت کنید، ولی به اندازه این کار را انجام بدهید و خیلی جابجا نشوید. حواستان به حرکاتی که می کنید باشد.
نکته حرفه ای! اگر موقع سخنرانی، روی سن حرکت می کنید حتما موقع تاکید روی نکات مهم بایستید. این کار تاثیر بیشتری روی مخاطبتان می گذارد.
اشکالی ندارد که موقع سخنرانی و ارائه حرکت کنید سعی کنید خیلی سریع یا طوری که باعث افزایش استرس و اضطرابتان شود راه نروید. علاوه بر این نباید زیاد روی صحنه حرکت کنید، چون این کار به راحتی می تواند حواس مخاطب شما را پرت کند.
مشابه: 24 نکته سریع و ساده برای غلبه بر ترس از صحبت در جمع یا سخنرانی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *