آموزش, آموزش نکات روابط زناشویی موفق, اخبار, دانستنی های زندگی مشترک, زندگی زناشویی, کاردستی, مادر و کودک

چه عواملی باعث طلاق میشوند؟ 10 دلیل اصلی در ایران

طلاق

چه عواملی باعث طلاق میشوند؟ 10 دلیل اصلی در ایران
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-248.jpeg

امروزه ازدواج های زیادی به طلاق منجر میشوند به گونه ای که این آمار در ایران یک طلاق به ازای هر 3 ازدواج است. زمانی که دو فرد با فرهنگ، شخصیت و سبک زندگی متفاوت با یکدیگر ازدواج میکنند مشکلاتی ایجاد میشود. مدیریت این تفاوت ها و جهت دهی آن نیازمند مهارتی است که باید به آن توجه کرد. اما گاهی این دلایل به تنهایی منجر به طلاق نمیشوند. در این مقاله سعی داریم تا همه عوامل مربوط به طلاق را بررسی کنیم و در نهایت راهکارهایی برای پیشگیری از طلاق ارائه خواهیم داد.
طلاق
طلاق از واژه طَلَق می آید و به معنای رها شدن و خلاص شدن است و در اصطلاح وقتی دو زوج نمی توانند به زندگی با هم ادامه دهند و از هم جدا می شوند را طلاق گویند. اما از نظر حقوقی طلاق به معنای انحلال ازدواج دائم با شرایط خاص از جانب مرد یا نماینده قانونی او است از این‌رو این نوع جدایی تنها مخصوص ازدواج دائم است.
در ایران آمار طلاق به وضعیت هشدار رسیده است (منبع) و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند (منبع1 منبع2)
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، براساس گزارش سالنامه آمارهای جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، از کل طلاق‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۱۷۴ هزارو ۸۳۱ طلاق در کشور داشته‌ایم که از این میزان ۱۶۲ هزار و ۹۰۷ ازدواج در بخش شهری و ۱۱ هزار و ۹۲۴ ازدواج در بخش روستایی بوده و این درحالی است که در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۷۶ هزار و ۹۲۲ طلاق در کشور به ثبت رسیده و از این میزان ۱۶۵ هزار و ۳۹۳ طلاق در بخش شهری و ۱۱ هزار و ۵۲۹ طلاق در بخش روستایی بوده است.
عوامل موثر بر طلاق
1- خیانت
خیانت زوجین یکی از عوامل اصلی طلاق است. ازدواج به تنهایی موجب ایجاد تعهد نمیشود. تربیت خانوادگی، مسائل عاطفی و یا حتی مسائل جنسی زمینه خیانت را به وجود می آورد. خیانت اعتماد بین زوجین را از بین برده و این احساس سرخوردگی و طردشدگی موجب ا هم پاشیدن ازدواج و در نهایت منجر به طلاق خواهد شد. پیامدهای خیانت بر زوجین و بر فرزندان
2- مسائل جنسی
ناسازگاری جنسی گاهی خود عامل اصلی طلاق است و گاهی به‌صورت غیر مستقیم سبب طلاق می‌شود. اغلب زوج‌هایی که فرکانس رابطه‌ی جنسی‌شان با هم متفاوت است با مشکل روبه‌رو می‌شوند. در این حالت یکی از طرفین احساس می‌کند که تحت فشار قرار دارد در حالی‌که طرف دیگر احساس می‌کند مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است. احساس سرخوردگی در رابطه جنسی بار روانی زیادی به دنبال خواهد داشت از این رو میتواند یکی از عوامل اصلی طلاق باشد. چگونه زندگی جنسی خود را در طول ازدواج سالم نگه داریم؟
3- بیماری های روحی_ روانی
براساس آمارها، طلاق در بین زوجینی که یکی از طرفین با مشکلات روحی همچون افسردگی، وسواس و یا اختلال دو قطبی دست و پنجه نرم میکند بسیار زیاد است. این افراد با نشان دادن رفتارهای غیرعادی، اعمال خشونت بار و گاهی برخوردهای فیزیکی زمینه طلاق را به وجود خواهد آورد.
4- تفاوت های فرهنگی
تفاوت در سبک زندگی، باورها و اعتقادات منجر به بروز اختلافات میشود. به طور کلی همسرانی که اشتراکات دینی یکسانی دارند نسبت به زوج‌هایی که عقاید مذهبی متفاوت دارند، بیشتر در کنار هم می‌مانند.
5- مسائل مالی
فقر یکی از شاخص‌هایی است که بیشتر از هر دلیل دیگری خطر طلاق را افزایش می‌دهد. بین مادیات و شادی رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. زن و شوهرهایی که مدام روی این موضوع تمرکز دارند که چه چیز بخرند و برای خرید چه چیزهایی باید صبر کنند، نسبت به کسانی که مشکلات مالی چندانی ندارند کمتر احساس شادی می‌کنند. مسائل مالی را در ازدواج چگونه مدیریت کنیم؟
6- آموزش های قبل از ازدواج
شرکت در مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌تواند به‌طور قابل توجهی در کاهش آمار طلاق مؤثر باشد. دانستن این موضوع که زندگی با یکشخص متفاوت ممکن است موجب بروز اختلافات وتنش هایی شود افراد را به سمت آگاهی و میدهد. لازم است تا قبل از ازدواج این آموزش ها به افراد داده شود ومهارت های زندگی گام مهمی برای قبل از ازدواج شود. آیا من باید با فلانی ازدواج کنم؟ 20 سوالی که باید از خود بپرسید
7- از بین رفتن صمیمت بین زوجین
طلاق رسمی با طلاق عاطفی رخ میدهد. زمانی که صمیمت و رابطه سالم زوجین تهدید شود ازدواج به سمت طلاق پیش خواهد رفت. قهر، بحث و تنش های طولانی عامل ا بن رفتن صمیمت بین زوجین میشود. از سوی دیگر درمیان نگذاشتن مشکلات نیز ممکن است صمیمت را از بین برده و رابطه به سمت متلاشی شدن پیش رود. 13 روش ایجاد تنوع در رابطه عاشقانه [راهکارهای عملی]
8- ازدواج در سن پایین و یا اختلاف سنی بالا
ازدواج به معنی تعهد و مئولیت در قبال فرد دیگر است. این مسئولیت ها نیازمند بلوغ فکری و عقلی است.تازدواج در سنی که افراد به طورکامل به بلوغ نرسیده اند منجر به شکست خواهد شد. از سوی دیگر ازدواج با اختلاف سنی بالا و زوجینی که متعلق به دو نسل است منجر به طلاق خواهد شد. بهترین اختلاف سنی از دو سال تا 7 سال است. حداکثر اختلاف سنی در ازدواج چقدر است
9- نداشتن استقلال فکری
دخالت اطرافیان و خانواده های دو طرف یکی از دلایل اصلی طلاق بین زوجین است. زمانی که زن ومردی تصمیم به ازدواج مگیرند لازم است تا به استقلال فکری نیز برسند تا بتوانند سکان زندگی مشترک را به دست بگیرند.
10- اختلاف نظر در تربیت فرزندان
بسیاری از پدر و مادرها بر سر اینکه چه کسی باید تربیت و پرورش کودکان را به عهده بگیرد اختلاف نظر پیدا می‌کنند. بهتر است افراد پیش از ازدواج در مورد انتظارات‌شان در رابطه با تربیت کودکان به‌طور کامل با هم صحبت کنند؛ در غیر این‌صورت به احتمال زیاد زندگی مشترک‌شان به طلاق منجر خواهد شد.
7 روش پیشگیری از طلاق (اینفوگرافی)
حرف آخر
قبل از تصمیم به ازدواج به همه مواردی که در بالا اشاره کردیم خوب فکر کنید، این سوال را از خود بپرسید به اندازه کافی به بلوغ فکری و استقلال رسیده اید. از سوی دیگر اگر زندگی مشترکتان در معرض خطر است، سعی کنید ریشه آن را پیدا کنید، از یک مشاور خانواده کمک بخواهید و به دنبال راه حل باشید. طلاق آسیب های زیادی به شما و فرزندتان خواهد زد.
7 تا از مشکلات زناشویی اوایل ازدواج که همه زوجین تجربه می کنند

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *