آموزش, آموزش راههای موفقیت, آموزش روش های جدید موفقیت در زندگی و کار, اخبار, اهمال کاری, تمرکز, کاردستی, مادر و کودک

برای تمرکز روی کار باید چه کرد؟ (23 روش و 20 ترفند)

برای تمرکز روی کار باید چه کرد؟ (23 روش و 20 ترفند)

فرض کنید که همکارتان به شما پیام می دهد تا در مورد یک پروژه مشاوره بگیرد، سه پیام جدید از یک مشتری در صندوق ورودی ایمیل تان ظاهر می شود و کمی آن طرف تر از شما، شخصی در مورد رفتن بچه اش به باغ وحش صحبت می کند. آیا با این اوصاف باز هم می توانید در حین کار تمرکز داشته باشید؟
اگر صحبت کردن دیگران در محل کار مزاحم کارتان باشد و تمرکز کردن را برای تان دشوار کند، نمی توانید بهترین بازدهی و عملکرد را داشته باشید که مسلما به ضررتان خواهد شد.
اما چه طور برخی از افراد می توانند در تمام طول روز متمرکز بمانند؛ در حالی که برخی دیگر برای انجام وظایف شان با عوامل زیادی دست و پنجه نرم می کنند؟ 

توی این پکهای فوق العاده، رازهای میلیونر شدن رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! این ترفندها اگه پولدارت نکنن هم تو زندگی واقعا لازمن. استفاده کن و حسابی پول در بیار! 

 
 

توی این پک فوق العاده، قوانین رشد و موفقیت رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! توی زندگی، محل کار و هر جایی راه موفقیت رو به راحتی پیدا کن!

 

حتما بخوانید: اصول برخورد با مشتری برای ایجاد رونق در کسب و کار
پاسخ به این سوال در تمرین و ممارست و به کارگیری ترفند های هوشمندانه ای است که کمکمان خواهند کرد تا در طول روز متمرکز بمانیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات و ترفند هایی که افراد موفق به کار می گیرند تا در محل کار با بیشترین تمرکز بهترین عملکرد را داشته باشند را با هم بررسی کنیم.
23 روش تمرکز روی کار
1-دل به کار بدهید!
قبل از این که دیگران را سرزنش کنید، یک دقیقه را به ارزیابی بازدهی همیشگی تان در محل کار اختصاص بدهید. آیا هنگام کار بر روی وظایف خود واقعا غرق کار هستید و حضور ذهن دارید؟
” غرقگی ” حالتی از ذهن است که در آن احساس می کنیم که کاملا متمرکز هستیم و وظایفمان را بدون زحمت انجام می دهیم و به اوج بازدهی می رسیم. این حالت روانی که اولین بار توسط محققان دانشگاه شیکاگو کشف شد را می توان با تقویت توانایی ما در تمرکز بهبود بخشید. برای قرار گرفتن در این حالت، سعی کنید بیشتر در مورد کاری که در دست دارید ؛ هیجان زده شوید و تمام انرژی تان را روی کار کردن بر این مسئله متمرکز کنید. یک تاکتیک دیگر که معمولا کارساز هم است؛ این است که صبر کنید تا به ضرب الاجل تعیین شده نزدیک شوید. احساس فوریت باعث می شود تا ذهن شما با بازدهی بیشتری کار کند.
2- از قبل برنامه ریزی کنید
هر روز قبل از شروع کار تمام وظایف تان و یا 3 تا از مهم ترین کارهایی که باید تا پایان روز انجام بدهید را یادداشت کنید. روش برنامه ریزی که بهترین نتیجه را برای تان به همراه دارد را کشف کنید. این برنامه ریزی می تواند اولویت بندی کار ها، زمان بندی ساعتی برای هر کار یا یک روش کاملا متفاوت به دلخواه خودتان باشد. 

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

فراموش نکنید که برای استراحت تان هم برنامه ریزی کنید. مغز شما نمی تواند 8 ساعت مداوم کار کند. مدتی برای ریکاوری لازم است.

باز هم ترفند: چگونه کسب و کار خود را رونق دهیم؟ 8 روش جدید
3- یک برنامه کاری ساعتی ایجاد کنید
سعی کنید برای تمام کار های امروزتان، ساعت به ساعت برنامه ریزی کنید. این نوع برنامه ریزی مزایای متعددی دارد که عبارتند از :

شما دقیقا می دانید که تا پایان روز چه کار هایی باید انجام شوند.
انتظارات واقع بینانه تری از هر روز کاری تان خواهید داشت و پیش بینی می کنید که تکمیل هر کار چه قدر طول می کشد و زمان شما را می گیرد.
می دانید بعد از اتمام یک کار چه کاری باید انجام بدهید.
می توانید وظایف تان را اولویت بندی کنید و کار هایی که نیاز به انرژی بالاتری دارند را برای ساعات صبح برنامه ریزی کنید.

4- تمام ایده های تان را روی کاغذ بیاورید
همه ما در حین انجام یک کار، ایده های جدید زیادی به ذهنمان می رسد. بعضی روز ها ممکن است چنان غرق این افکار جدید شویم که نتوانیم تمرکز کنیم.
بهترین راه برای مقابله با این ایده های خودجوش و ناگهانی این است که یک خودکار و دفترچه یادداشت دم دست تان بگذارید. هرگاه ایده ای به ذهن تان خطور کرد، آن را یادداشت کنید، فعلا آن را رها کنید و بعد از کار دوباره به آن بازگردید.
جف گوینز، نویسنده کتاب پر فروش “The Art of Work” به نویسندگان توصیه می کند تا متن شان را هنگام نوشتن ویرایش نکنند و بعدا به آن بازگردند. اگر در آن واحد فقط روی یک چیز تمرکز کنید، می توانید آن را بسیار کارآمدتر انجام بدهید.
5- لیست کارهای تان را سرو سامان بدهید
داشتن لیستی از کارها که ده‌ ها کار ناتمام داشته باشد؛ می ‌تواند تأثیر منفی بر بازدهی شما بگذارد. علتش هم این است که شما برنامه ‌ریزی نکرده ‌اید که کدام وظایف را اول باید انجام دهید.
هنگام بررسی لیست بلند بالایی که از کارهای تان تهیه کرده اید، آن را به سه لیست هدفمند و ساختار یافته تقسیم کنید؛ کار روزانه، هفتگی و ماهانه. در مرحله بعد، این لیست ها را بر اساس اولویت ها سازماندهی کنید تا بدانید اول چه کاری باید انجام شود . هر بار که کاری را انجام می دهید، آن را از لیست تان خط بزنید تا ببینید که در پایان روز چند کار به سر انجام رسیده اند.

پرینت کنید و نصب کنید در محل کار: جملات انگیزشی کسب و کار (66 جمله منتخب سال)
6- ضرب الاجل تعیین کنید
اگر برای انجام یک کار فشاری احساس نکنید، احتمالا دو برابر بیشتر آن را به تعویق خواهید انداخت . ضرب الاجل های مشخصی را برای تمام کار های موجود در لیست تان را تعیین کنید. با انجام این کار، احساس فوریت به وجود می آید و رسیدن به حالت ” غرقگی ” و تمرکز واقعی روی یک کار مهم آسان ‌تر می شود.
علاوه بر این، تعیین ضرب الاجل به مقابله با ویژگی ایده آل طلبی تان کمک می کند. خوب است که روی یک کار تمرکز کنید تا به نحو احسن انجام شود، اما گیر کردن در جزئیات واقعا لازم نیست!
7- محیط کارتان را سرو سامان بدهید
برای سازماندهی افکار و تمرکز بر روی یک کار ، به محیط کاری نیاز دارید که مرتب باشد. میزتان را همیشه مرتب نگه دارید، دسک تاپ کامپیوترتان را خلوت کنید و (اگر فکر می کنید که ممکن است کمک کننده باشد) پوستر ها را از روی دیوار بردارید.
همچنین می ‌توانید یک مانیتور بزرگ بین زاویه دیدتان با سایر قسمت ‌های دفتر قرار بدهید تا افراد دیگر خیلی در معرض دیدتان نباشند.
8- زمان مربوط به کار های وقت گیر را تقسیم بندی کنید
به‌ جای پرداختن به یک کار بزرگ، آن را به کار های کوچک ‌تری که می ‌توانید در کم تر از یک روز انجام بدهید، تقسیم کنید. به این ترتیب، هر بار که بخشی از کار تمام می شود، احساس رضایت بیشتری خواهید داشت. علاوه بر این، درک بهتری از کار هایی که باید بعدا انجام شود ، خواهید داشت.
به طور مثال اگر روی یک پروژه خانه جدید کار می کنید، آن را به سه مرحله نقشه کشی ، چارچوب بندی و توسعه تقسیم کنید. در مرحله بعد، هر یک از این کار ها را به 10 کار کوچک تر تقسیم کنید.
9- استراحت های کوتاه و 15 دقیقه ای داشته باشید
هیچ کس نمی تواند 3 ساعت بدون وقفه فکر کند . بهتر است به طور منظم استراحت کنید و به افکار و ایده های متعددی که حین کار به سراغ تان می آیند بپردازید تا این که با یک ذهن درگیر و غیر متمرکز کار کنید و پیش بروید که قطعا هم پروژه درستی از آب در نخواهد آمد.
استراحت های 15 دقیقه ایتان را در منطقه ای به جز میز کارتان انجام بدهید. یعنی این زمان را مثلا صرف دم کردن قهوه ، گوش دادن به آهنگ های انرژی زا، گپ زدن با یک همکار یا خواندن کتاب می کنید.
حتما بخوانید: چطور یک کسب و کار خانگی موفق داشته باشیم؟
10- نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید
شما نمی توانید به طور کامل تمرکز کنید مگر این که خودتان را از شر عوامل حواس پرت کننده وسوسه انگیزی به نام نوتیفیکیشن های شبکه های اجتماعی خلاص کنید. به قسمتِ تنظیمات گوشی تان بروید و اعلان ‌های ایمیل، پیام‌های فیسبوک و سایر برنامه‌های غیرضروری که مرتبا برای تان اعلان ارسال می کنند را خاموش کنید.
عادت کنید هر چند وقت یک بار گوشی تان را چک کنید تا ببینید که آیا کسی سعی کرده با شما تماس بگیرد یا خیر. البته حواس تان باشد که این کار را 85 بار در مجموع هشت ساعت کارتان انجام ندهید . (این آمار میانگین تعداد چک کردن روزانه نوتیفیکیشن برای هر فرد است!)

11- وب سایت های حواس پرت کننده را بلاک کنید
ما بهترین لحظات روزهایمان را پای لپ‌ تاپ‌هایمان سپری می ‌کنیم. اما اتصال دائم آن به وای فای باعث می شود سر از میلیون‌ها وب‌سایت حواس‌پرت کننده ای که این روزها وسوسه مان می کنند در بیاوریم.
ساده ترین راه برای مقاومت در برابر وسوسه مرور وب به جای کار کردن، خاموش کردن وای فای است. اما اگر گهگاه برای کار به اتصال اینترنت نیاز دارید، گزینه دیگری وجود دارد.
از ابزار های خوبی مثل SelfControl یا Cold Turkey برای ایجاد یک لیست سیاه از وب سایت های مزاحم استفاده کنید و دسترسی تان را برای چندین ساعت به این سایت ها مسدود کنید.
12- یک زمان کاری 3 ساعته برای خودتان در نظر بگیرید
کار با تمام توان و تمرکز نیاز به برنامه ریزی دارد . هر روز برای یک مدت 3 ساعته را برنامه ریزی و آن را به تقویم تان اضافه کنید. در طول این مدت، یک مکان ساکت پیدا کنید و به سایر اعضای تیم بگویید که مزاحم تان نشوند. برای شان خوب توضیح بدهید که برای تمرکز کامل روی پروژه های تان به آن 3 ساعت زمان نیاز دارید .
با از قبل برنامه ریزی کردن عادت می کنید تا حداقل 3 ساعت در روز بیشترین بازدهی را داشته باشید.
گلچین شده: برای تقویت مغز خود این ۱۰۰ کار را انجام دهید
13- جلوی هر گونه سر و صدایی را بگیرید
غیرممکن است که همه افراد در دفتر در سکوت کامل کار کنند. طبیعی است که لازم باشد آن ها در مورد برخی از مسائل مهم با یکدیگر صحبت کنند . اما این همه حرف زدن و همهمه می تواند خیلی زود خسته تان کند.
ساده ترین راه برای جلوگیری از صدا های مزاحم گوش دادن به صدا های پس زمینه است. به طور مثال Noisli مجموعه ای عالی از صدا های طبیعت را در اختیارتان می دهد که می توانید در حین تمرکز روی کار، به آن ها گوش بدهید. شما می ‌توانید گوش دادن به موسیقی را هم امتحان کنید، اما ممکن است خودش یک نوع حواس ‌پرتی دیگر باشد و کارتان را سخت تر هم کند!

14- از هدفون های دارای قابلیت حذف نویز استفاده کنید
اگر کار با صدای پس زمینه برای تان سخت است، روی هدفون های حذف کننده نویز سرمایه گذاری کنید. گوشیگیر ها هم می توانند کمک تان کنند؛ اما استفاده از هدفون مزیت دیگری هم دارد. گذاشتن این هدفون این پیام را به دیگران منتقل می کند که شما می خواهید تمرکز کنید و باعث می شود تا آن ها فضای شخصی بیشتری به شما بدهند.
15- هر سه ساعت یکبار ایمیل تان را چک کنید
پیش از این هم در مورد اهمیت خاموش کردن اعلان ها صحبت کردیم. با این حال، کنار گذاشتن این اعلان ‌های پر سر و صدا باعث می‌ شود که تمایل بیشتری به بررسی ایمیل پیدا کنیم . معمولا هم پیام‌ های جدید و ضروری به ایمیل مان ارسال می شوند.
نیویورک تایمز تحقیقی انجام داد که نشان می دهد بررسی کم تر ایمیل برایمان مفید است.
بیخیال شدن را یاد بگیرید. ایمیل تان را به جای هر 15 دقیقه؛ هر 3 ساعت یک بار چک کنید. می ‌توانید ایمیلهای تان را دسته ‌بندی کنید و در یک زمانِ مشخص به آن ها پاسخ بدهید و در وقت تان صرفه ‌جویی کنید.
تقویت حافظه: ۳ گام معکوس کردن روند نابودی حافظه کوتاه مدت
16- از شبکه های اجتماعی دوری کنید
هنگام کار روی یک کار سخت، ذهن خسته می شود. آن وقت است که وسوسه می شویم تا ایمیل و حساب های رسانه های اجتماعیمان را بررسی کنیم تا به مغزمان استراحت بدهیم. اما گول نخورید ! چک کردن رسانه های اجتماعی در واقع انرژی مغز را تخلیه می کند زیرا مجبور است اطلاعات زیادی را پردازش کند و اخبار گوناگونی را هم بشنود و دنبال کند.
به گفته Technori، گشتن بدون ذهنیت قبلی در رسانه‌های اجتماعی می ‌تواند تا 1000 دلار در ساعت برای شما هزینه داشته باشد . سر زدن به فیسبوک یا اینستاگرام را به عنوان پاداش در نظر بگیرید و به خودتان اجازه بدهید تا هر بار که کاری را به پایان می ‌رسانید یا به مدت ۹۰ دقیقه کار می ‌کنید، به آن نگاهی بیاندازید و در غیر اینصورت تا حد ممکن از آن ها دور بمانید.
اگر به خاطر وسوسه شبکه های اجتماعی تمرکز ندارید، این سایت ها را به لیست وب سایت های بلاک شده تان اضافه کنید تا از شر این وسوسه خلاص شوید.

17- گوشی تان را دور از چشم نگه دارید
دو برابر کم تر احتمال دارد که وقتی گوشی تان از دیدتان دور است، آن را چک کنید. اگر ترجیح می دهید که گوشی تان روی میز باشد، آن را پشت کامپیوتر یا زیر یک دفترچه یادداشت قرار بدهید تا فقط در صورت نیاز آن را بردارید و مدام چک نکنید و اگر هم کار واجبی ندارید؛ گوشی تان را روی سایلنت بگذارید تا به هیچ عنوان حواس تان پرت نشود.
18- از ابزار های افزایش بهره وری استفاده کنید
ابزار های افزایش بازدهی زیادی هستند که به شما کمک می کند تا در طول روز متمرکز بمانید. برخی از موارد پر طرفدار در این زمینه عبارتند ازPocket ، RescueTime وIFTTT .
البته مرز باریکی بین استفاده از ابزار های بهره وری به عنوان یک ابزار کارآمد و عاملی برای پرت کردن حواس به دلیل سر و کله زدن برای کار با آن ها وجود دارد.
چطور ذهن و فکر خود را در کنترل کامل داشته باشیم؟
19- از افزونه های مرورگر ها استفاده کنید
مثل ابزار های بهره وری، افزونه های زیادی هم هستند که می توانند به شما در بهبود تمرکز تان کمک کنند. شما می توانید این افزونه ها را به مرورگر وب تان اضافه کنید تا سریع تر به آن ها دسترسی داشته باشید و هر سری نیاز نباشد که سرچ کرده و پیدای شان کنید.
20- یک صندلی راحت پیدا کنید
با این که ممکن است تغییر کوچکی به نظر برسد، اما در واقع استفاده از یک صندلی راحت تفاوت زیادی در عملکرد کاری شما ایجاد می کند. نشستن روی صندلی که نمی توانید کمر و پشت تان را درست به آن تکیه بدهید؛ باعث کمر درد و زودتر خسته شدن تان می شود.
صندلی اداری مناسب از کمر شما حمایت می کند و به درست نشستن و حالت بدنی خوب و کاهش کمر درد کمک می کند.
21- قهوه کمتر و آب بیشتر بنوشید
ممکن است کم کردن مصرف قهوه در حین کار غیر منطقی به نظر برسد ؛ زیرا قرار است به شما انرژی بیشتری برساند. اما این داستان جنبه دیگری هم دارد و آن هم این است که قهوه زیاد می تواند شما را خسته کند. نوشیدن بیش از حد کافئین ممکن است منجر به سرگیجه و بی خوابی تان شود و تمرکز کردن را برای تان دشوارتر خواهد کرد.
سعی کنید که آب را جایگزین چند تا از فنجان قهوه هایی که روزانه می نوشید بکنید تا بدن تان هیدراته و سالم بماند.
22- به دنبال انگیزه و محرک باشید
چرا روی یک پروژه کار می کنید؟ آیا فقط به این دلیل که رئیس تان به شما گفته است یا به این دلیل که تأثیر مثبتی روی شغل تان دارد؟
همه ما این طور هستیم که وقتی هدفی نداریم ؛ کارمان را تعویق می اندازیم. به همین دلیل مهم است که در مورد تک تک وظایفی که انجام می دهید هیجان زده باشید. انگیزه داشتن مداوم در کار شما را نسبت به نتیجه خوشبین تر می کند و باعث می شود تا در طول روز متمرکز بمانید.
قبل از شروع انجام یک وظیفه دشوار، تصور کنید بعد از به اتمام رساندنش چه اتفاق مثبتی خواهد افتاد. شاید از حجم کاری تان و استرس تان کم شود . شاید هم انجام آن مزایای دیگری برای تان به همراه داشته باشد.

23- به سلامتی تان اهمیت بدهید
برای تمرکز، مغز و بدن شما باید در بهترین حالت شان باشند. به طور منظم با 30 دقیقه دویدن یا رفتن به باشگاه ورزش کنید. ورزش علاوه بر فواید بی ‌شمار برای سلامتی، شما را باهوش ‌تر، شاد تر می کند و میل جنسی تان را افزایش می دهد و باعث می شود تا احساس بهتری نسبت به بدن تان پیدا کنید.
برای افزایش بهره وری در محل کار و جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ظهر، باید ناهار مناسبی را برای خودرن انتخاب کنید . برای افزایش بهره وری و هوشیاری در بعد از ظهر، ناهارهای پر پروتئین مصرف کنید که برای سلامتی تان بسیار مفید خواهد بود.
تمرین های عالی: 20 تا از بهترین تمرینهای تقویت تمرکز
20 نکته تکمیلی برای تمرکز حداکثری روی کار
1-در عادات کاری تان تجدید نظر کنید
2- فهرستی از کارهای روزانه تان را تهیه کرده و آن را دنبال کنید.
3- در چند بازه زمانی کار کنید.
4- برای رسیدگی به ایمیل ها و جلسات تان محدوده زمانی تعیین کنید.
5- حتما یک بازه زمانی و ضرب الاجل برای خودتان مشخص کنید.
6- دیگران را هم از برنامه تان آگاه کنید.
7- استراحت های کوتاهی داشته باشید.
8- نوتیفیکیشن یا اعلان‌ برنامه‌ ها را خاموش کنید.
9- زمانی را برای خلوت کردن با خودتان به منظور تمرکز بیشتر اختصاص بدهید.
10- تا حد ممکن از گوشی تان دوری کنید.
11- از چرخیدن در وب سایت های وقت گیر خودداری کنید.
12- جلوی شنیدن صدا ها را بگیرید.
13- از هدفون های مخصوص حذف نویز استفاده کنید.
14- از ابزار ها و افزونه های افزایش بهره وری استفاده کنید.
15- یک میز کاری راحت برای خودتان برپا کنید.
16- هر روز به مدت 5 دقیقه مدیتیشن کنید. (بهتر است که یک بار صبح ها و یک بار شب ها قبل از خواب این کار را انجام دهید)
17- آب زیادی بنوشید و بدن تان را هیدراته نگه دارید.
18- سالم غذا بخورید.
19- برای داشتن یک روتین خوب قبل از خواب، برنامه ریزی کنید.
20- در طول روز کمی ورزش کنید و حداقل به پیاده روی بروید. (حداقل 20 دقیقه در روز پیاده روی کنید.)
تحقیقات 2022: 20 تا از موثرترین روشهای افزایش تمرکز

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *