آموزش, اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر, نکات خانه داری

بهترین روش از بین بردن انواع رنگ از روی فرش

تمیز کردن رنگ از روی فرش

بهترین روش از بین بردن انواع رنگ از روی فرش
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-261.jpeg

اگر در اثر یک بی احتیاطی کوچک، مقداری رنگ روی فرش یا موکت شما ریخته است، نگران نباشید. اگرچه ریخته شدن رنگ روی فرش لحظه دلهره آوری است اما با ترفندها و نکات ارایه شده در این مطلب می توانید آن را برطرف کنید.
روش تمیز کردن هر نوع رنگ متفاوت است. بعبارت دیگر هر نوع رنگی با یک روش بخصوص تمیز می شود و در صورت انجام یک اشتباه در حین تمیز کردن، احتمال تثبیت رنگ یا باقی ماندن جای آن روی فرش وجود دارد. در این مطلب روش تمیز کردن انواع رنگ ها از جمله رنگ روغنی براق (بر پایه روغن)، رنگ امولسیونی (بر پایه آب)، رنگ های اکریلیک (حاوی ذرات پلاستیک) و حتی گچ (حاوی پودر کربنات کلسیم) از روی فرش، آموزش داده شده است.
3 روش شستن انواع فرش در منزل (تمیز همچون آینه)
اولین مرحله برای تمیز کردن فرش رنگی این است که لکه رنگ خشک شده را از روی فرش بردارید. نحوه ی انجام اینکار در قسمت زیر آموزش داده شده است.
چگونه رنگ خشک شده را از روی فرش برداریم؟
این مرحله بسیار آسان است به خصوص اگر رنگ ریخته شده، اکریلیک یا رنگ لاتکس باشند. برای انجام اینکار بصورت زیر عمل کنید:

ابتدا سعی کنید تا جایی که ممکن است به آرامی با چاقو و بدون آسیب رساندن به الیاف فرش، لکه را بردارید.
سپس جاروبرقی را با مکش زیاد روی لکه قرار دهید.
در مرحله بعدی ما توصیه می کنیم که از بخارشوی برای پاک کردن هرچه بیشتر لکه ها از روی فرش استفاده کنید. اگر بخارشوی ندارید، کمی آب به لکه ی رنگ بزنید و از جاروبرقی (یا حتی یک تکه پارچه) برای جمع آوری بقایای بیشتر رنگ استفاده کنید.
درمرحله ی بعد لکه را با کمی الکل سفید پاک کنید. اگر به دنبال جایگزین های طبیعی تری هستید می توانید از مخلوط سرکه سفید و آب استفاده کنید (یک چهارم قاشق چایخوری سرکه را با آبی که درجه حرارت 3 تا 4 درجه ی سانتیگراد دارد، مخلوط کنید). بجای سرکه می توانید از صابون ظرفشویی نیز استفاده کنید.
اینکار به شما کمک می کند تا رنگ چسبیده به فرش، شل شود. پس از آن می توانید از یک برس سفت یا برس قالیشویی استفاده کنید و آن را روی قالی بکشید.
تا زمان بلند شدن رنگ از روی فرش، 2 مرحله ی قبلی را تکرار کنید.

روش از بین بردن انواع رنگ از روی فرش
1- روش پاک کردن رنگ روغنی براق از روی فرش
اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید تا حد ممکن رنگ را با استفاده از لیسه یا ابزاری مشابه پاک کنید. نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که قبل از تکرار مراحل، ابزار را کاملا پاک کنید. پاک نکردن ابزار موجب می شود که بجای برداشتن رنگ، آن را بیشتر پخش کنید.
در مرحله ی بعد یک حوله کاغذی بردارید و به آرامی و بدون اینکه رنگ بیشتر پخش شود، سعی کنید تا آنجا که می توانید رنگ را پاک کنید.
از بین بردن جای سوختگی روی فرش (3 روش موثر)
هنگامی که این کار به پایان رسید، با استفاده از الکل سفید، لکه را از بین ببرید. از آنجا که رنگ روغنی است، شما باید از یک حلال مانند الکل سفید، استون یا پراکسید هیدروژن برای از بین بردن موثر لکه استفاده کنید. البته از صابون ظرفشویی هم می توانید استفاده کنید.
نحوه استفاده از حلال برای از بین بردن رنگ روغنی
یک پارچه تمیز یا یک تکه رول آشپزخانه را با الکل سفید، استون یا پراکسید هیدروژن مرطوب کنید و لکه را به آرامی پاک کنید. اینکار باعث شل شدن و پاک شدن آسانتر رنگ می شود. برای انجام این کار احتمالاً به مقدار زیادی پارچه یا رول آشپزخانه نیاز خواهید داشت زیرا باید مراقب باشید که رنگ بیشتر پخش نشود.
هنگامی که رنگ را با استفاده از الکل سفید پاک کردید، از آب و صابون ساده برای تمیز کردن فرش استفاده کنید. برای کاهش بوی الکل سفید می توانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید.
نحوه استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی برای از بین بردن رنگ روغنی
روش قبل برای لکه های عمقی مناسب بود اما اگر لکه ها سطحی و سبک هستند، می توانید از صابون ظرفشویی هم استفاده کنید. برای انجام اینکار چند قطره صابون یا مایع ظرف شویی را با آب سرد مخلوط کنید و یک پارچه تمیز را به آن آغشته کنید. پارچه را روی جای رنگ فشار دهید و آب اضافی را پاک کنید و در صورت لزوم چند بار اینکار را تکرار کنید.
2- روش پاک کردن رنگ امولسیونی از روی فرش
از آنجا که رنگ امولسیونی بر پایه ی آب است، حذف آن از روی فرش با استفاده از یک شوینده معمولی و آب فراوان کار خیلی سختی نیست.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید تا حد ممکن رنگ را با استفاده از لیسه یا ابزار مشابه بردارید (برای اینکار می توانید از لبه ی قاشق یا کفگیر آشپزخانه هم استفاده کنید). اگر این ابزار را در اختیار ندارید، می توانید از دستمال رولی آشپزخانه برای پاک کردن بیشتر رنگ استفاده کنید.
در مرحله ی بعد محلول آب و مواد شوینده را درست کنید و یک پارچه تمیز یا دستمال رولی آشپزخانه را به آن آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا لکه بیشتر نرم شود و فرآیند پاکسازی آسانتر گردد. به یاد داشته باشید که هدف شما از قرار دادن پارچه، خیساندن رنگ است پس آن را بطور منظم تعویض کنید.
همچنین می توانید با استفاده از چاقو یا سنجاق، لکه رنگ را بالا بکشید و در حین انجام اینکار، آب و کف بیشتری اضافه کنید.
در مرحله ی آخر، با استفاده از بخارشوی، بقایای رنگ را از روی فرش بلند کنید.

3- روش پاک کردن رنگ آکریلیک از روی فرش
رنگ آکریلیک را می توان به محض ریخته شدن روی فرش با آب و یک پارچه ی مرطوب پاک کرد. اگر لکه همچنان روی فرش دیده می شود، می توانید در یک پیمانه آب، یک قاشق مایع شوینده بریزید و با استفاده از یک پارچه ی سفید روی فرش بکشید. برای محو کردن لکه می توانید از استون نیز استفاده کنید به شرط اینکه فورا محل استفاده از استون را بشویید تا از صدمه دیدن فرش جلوگیری شود.
36 ترفند تمیزکاری ویژه خانه داری که باید زودتر می دانستید
4- روش پاک کردن رنگ گچی از روی فرش
سعی کنید رنگ گچی را در حالی که هنوز مرطوب است برطرف کنید و با چند روش آن را بلند کنید: یکی با سرکه و دیگری با مواد شوینده ظروف.
برای پاک کردن رنگ گچی با سرکه، مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا تا جایی که امکان دارد، رنگ را با یک لیسه و حوله کاغذی پاک کنید.
پس از آن لکه را با سرکه سفید پاک کنید.
از قسمت تمیز پارچه برای پاک کردن استفاده کنید تا زمانی که همه لکه از بین برود.
محل لکه را با آب گرم بشویید و کاملا خشک کنید.

برای پاک کردن رنگ گچی با صابون یا مایع ظرفشویی، مراحل زیر را طی کنید:

همانطور که در بالا گفته شد، ابتدا تا آنجا که ممکن است رنگ را از سطح فرش پاک کنید.
سپس یک چهارم فنجان صابون یا مایع ظرفشویی را با حدود یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. برای تولید کف بیشتر می توانید آن را با همزن برقی هم بزنید.
کف را بردارید و روی فرش بمالید، بگذارید پنج دقیقه یا بیشتر بماند.
قسمت رنگی را جاروبرقی کنید یا بقایای رنگ شل شده را با استفاده از یک پارچه نخی تمیز پاک کنید.
لکه را با آب سرد بشویید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید و سپس بگذارید تا کاملا خشک شود

روش پاک کردن رنگ خشک شده از روی فرش
اگر لکه رنگ خشک است، از آب داغ و کمی مایع شستشو استفاده کنید. و سپس هنگامی که رنگ نرم شد، با استفاده از چاقو آن را بردارید.
چند نکته ی کاربردی دیگر

لکه ی رنگ را بردارید: اگر لکه ی رنگ مدت زیادی ست که روی فرش مانده و بسیار عمقی است، می توانید آن را با قیچی بردارید. فقط توجه کنید که تنها محل رنگ خورده را قیچی بزنید.
پس از اتمام مرحل پاکسازی، رطوبت فرش را بطور کامل بگیرید: پس از پاک کردن لکه، از یک پارچه ی نانو یا جاذب استفاده کنید و رطوبت فرش را بطور کامل بگیرید.
در دکوراسیون خانه یک تغییر جدید ایجاد کنید: اتاق خود را تغییر دهید برای مثال یک مبل را درست روی لکه ی رنگ بگذارید تا از دید پنهان بماند. اگر لکه در وسط اتاق است، یک میز عسلی یا چهارپایه می تواند آن را بپوشاند.
پیشگیری مهم است: به بچه ها اجازه ندهید روش فرش، کارهای هنری انجام دهند. همیشه فرش ها را با یک روفرشی بپوشانید تا از کثیف شدن آنها جلوگیری شود. به همین سادگی!

روش تمیز کردن کاغذ دیواری (اصولی بدون صدمه زدن)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *