آموزش, اخبار, اطلاعات عمومی, سلامت, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

گرانولا چیست؟ 10 فایده آن و 2 دستور تهیه ساده

گرانولا چیست؟ 10 فایده آن و 2 دستور تهیه ساده

گرانولا به زبان ساده، یک غلات خوشمزه، سالم، خوش طعم و سیر کننده است. گرانولا مکمل سلامتی است که از جو دوسر، آجیل، دانه ها و میوه های خشک شده تشکیل شده است و فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد که هرگز نباید مصرف آن را نادیده بگیرید. یکی از فواید بی شمار آن، بالا بردن انرژی است.
زمان ایده آل برای مصرف گرانولا هنگام صبحانه است. با توجه به زندگی پرشتابی که امروزه اکثر ما داریم، خوردن یک صبحانه سالم که اماده کردنش هم راحت باشد، یک حالت برد – برد است.
گرانولا نه تنها در برخی از کشور ها بلکه در سراسر جهان مخصوصا برای افرادی که سر کار می روند، به سلامتی شان اهمیت می دهند و به دنبال یک میان وعده سالم و خوش طعم هستند هم پرطرفدار است.
گرانولا غذایی است که به راحتی می توان آن را با اکثر مواد خوراکی مخلوط کرد. به علاوه، در طعم‌ های مختلفی مثل گرانولا کره بادام ‌زمینی، چیا گرانولا و گرانولای پرتقالی هم موجود است، بنابراین می ‌توانید از بین طعم و مزه‌ هایش یکی را که باب میل تان است؛ انتخاب کنید. این میان وعده صبحانه را می توان همراه با میوه، شیر، ماست ، عسل یا حتی شربت افرا هم میل کرد.
10 فایده گرانولا برای سلامتی
همان طور که گفته شد، گرانولا از ترکیب جو دوسر، آجیل، میوه های خشک، دانه ها ، ادویه ها و کره مغز ها تهیه می شود؛ همچنین سرشار از پروتئین و فیبر و حاوی انواع مواد مغذی است.
4/1 فنجان گرانولای کلاسیک حاوی مواد غذایی زیر است:

کالری : 140
چربی : 9 گرم
سدیم : 85 میلی گرم
کربوهیدرات : 14 گرم
فیبر : 3 گرم
شکر : 4 گرم
پروتئین : 3 گرم

این ها به سلامتی شما کمک و میان وعده شما را خوش طعم تر می کنند. 

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

در ادامه فواید بی شمار گرانولا برای سلامتی را در 10 مورد با هم بررسی خواهیم کرد.
1-به کاهش وزن کمک می کند
چه حسی دارد وقتی یک غذای خوشمزه را هر چه قدر دوست دارید بخورید، اما بتوانید وزن هم کم کنید؟
گرانولا دقیقا همین خاصیت را دارد، یعنی در عین سبکی؛ احساس سیری هم به شما می دهد.
هیجان انگیزترین مزیت گرانولا همین است که غذای سبکی است و در عین حال احساس سیری را در شما به وجود می آورد. این خوراکی ایمنی بدن تان را بالا می برد . علاوه بر آن، کلسترول و سدیم که باعث چاقی می شوند هم کم دارد. فیبر موجود در گرانولا باعث می شود تا بدن احساس سیری کند و در کوتاه مدت باعث کاهش اشتها می شود. این ویژگی گرانولا به شما کمک می کند تا از غذا خوردن در ساعات مختلف شبانه روز و حتی پرخوری پیشگیری کنید و وزن تان را پایین بیاورید .
2- به متعادل شدن فشار خون کمک می کند
بدون شک اگر فشار خون تان متعادل باشد، قلب تان هم سالم تر خواهد ماند. گرانولا می تواند هر دو کار را انجام بدهد. این میان وعده سالم از فشار قلبی عروقی جلوگیری می کند و خطر تصلب شرایین ، حملات قلبی و سایر بیماری های مزمن را هم کاهش دهد.
گرانولا را با میوه های تازه ترکیب کنید تا یک وعده غذایی خوشمزه و سالم برای حفظ سلامتی تان داشته باشید.

3- سطح کلسترول را پایین می آورد
گرانولا بر پایه فیبر ساخته شده است که به کاهش کلسترول مضر LDL و افزایش کلسترول HDL کمک می کند. برای جلوگیری از تشکیل پلاک در شریان‌ ها و رگ‌ ها، باید سطح کلسترول ناسالم در جریان خون کاهش یابد. چنین پلاکی ممکن است باعث افزایش فشار خون و همین طور فشار بر قلب شود.
به همین خاطر مصرف گرانولا حاوی آجیل می تواند به شما در مبارزه با کلسترول ناسالم کمک بسیار زیادی کند.
حتما بخوانید: 44 مهارت کاربردی که باید بلد باشید
4- سطح قند خون را به تعادل می رساند
ترکیب گرانولا حاوی منگنز است. اگر نمی دانید منگنز چیست و چه فوایدی دارد ، بهتر است بدانید که این ماده کنترل کننده قند خون و یک ابزار کلیدی برای مدیریت دیابت است. متعادل کردن سطح قند خون احتمال بی‌نظمی‌ های دیابتی که در این بیماران رایج است را کاهش می ‌دهد.
منگنز همچنین به دریافت انرژی از غذا کمک می کند. به علاوه این که به بهبود زخم و تولید بافت های جدید در بیماران دیابتی به طور موثرتر و سریع تر کمک خواهد کرد.

5- از ابتلا به بیماری ها جلوگیری می کند
گرانولا مقادیر بالایی ویتامین C دارد و یک آنتی اکسیدان هم هست. در واقع ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی و گلبول های سفید خون کمک می کند.
علاوه بر این، حاوی منگنز است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اش شناخته شده و یک ترکیب ارزشمند است. منگنز می تواند از بدن در برابر سرطان محافظت کرده و از ایجاد شرایط خطرناک برای سلامتی جلوگیری کند.
6- به سلامت روده کمک می کند
اجزای سالم گرانولا سیستم گوارشی بدن را تقویت می کنند و آن را تحت کنترل در می آورند. فیبر موجود در گرانولا به کاهش التهاب در روده ها هم کمک می کند. همچنین باکتری های سالم روده در بدن را تقویت می کند که به نوبه خود برای سلامت روده بسیار لازم و مفید هستند.
همه دروس آشپزی ما در اینجا: کلیک کنید
7- خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد
کم خونی عامل خطرناکی است که سلامتی تعداد قابل توجهی از مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. علت این بیماری کمبود آهن در بدن است که برای ساخت گلبول های قرمز خون مورد نیاز می باشد. یکی از ترکیبات گرانولا آهن است که می تواند به پیشگیری از کم خونی کمک بسیار زیادی کند.
8- آنتی اکسیدان بدن را بالا می برد
نارگیل، دانه چیا، آجیل و امثال آن ها که در تهیه گرانولا استفاده می شوند، موادی سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این به نوبه خود سطح آنتی اکسیدان را در بدن افزایش می دهد و به کاهش التهاب کمک می کند.
9- به هضم غذا کمک می کند
گرانولا به افزایش فیبر در بدن کمک می کند که به نوبه خود برای دستگاه گوارش مفید است.
یک کاسه گرانولای سالم به حرکت پریستالتیک و ترشح شیره های معده و گوارشی کمک زیادی کرده و در نهایت استرس بدن شما را از بین می برد.
10- باعث تقویت و سلامت پوست می شود
این میان وعده پرطرفدار شامل ویتامین E است که از پیری ، چین و چروک، گرما و سوختگی پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، دیواره مویرگی را تقویت کرده و به سلامت قلب هم کمک می کند. گرانولا جریان خون را در بدن افزایش می دهد و فولیکول های مو و ناخن ها را تقویت می کند.
به خاطر همه این دلایل گفته می شود که گرانولا بهترین همراه سلامتی است.
یک بار برای همیشه یاد بگیر: انواع ادویه ها: معرفی 27 ادویه معروف در دنیا
2 دستور تهیه عالی گرانولا

 

 
در ادامه بخوانید: ادویه کاجون چیست؟ 2 روش ساده تهیه

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *